2007
Vraag & antwoord
Juni 2007


Vraag & antwoord

‘Ik ben naar de kerk teruggekeerd en heb na enkele fouten geprobeerd een nieuwe start te maken, maar ik ben bang dat ik weer zal vallen. Hoe kan ik mijn angst overwinnen?’

  • De angst weer onderuit te gaan, kun je overwinnen door voorwaarts te streven op het smalle en enge pad.

  • Wees gehoorzaam aan het woord Gods in de Schriften en de leringen van de hedendaagse profeten.

  • Dien God, word je bewust van zijn liefde, en bekeer je, zodat de Heiland je kan sterken.

  • Schenk geen aandacht aan mensen die moeite hebben met jouw levenswijze.

Liahona

Je bent niet de enige die hier bang voor is. We maken allemaal fouten en we kunnen allemaal onderuit gaan als we niet voorzichtig zijn. Je vraag wordt beantwoord in 1 Nephi 8, waarin Lehi’s visioen wordt beschreven. Laten we eens nagaan wat Lehi zag, misschien kan dat je helpen:

Hij zag mensen die zich ‘naar voren drongen’ op een eng en smal pad — wat wil zeggen dat ze getrouw probeerden te blijven. Maar sommigen dwaalden af en gingen verloren (zie vs. 23). Anderen wisten de boom des levens te bereiken, maar toen ‘schaamden zij zich wegens hen die de spot met hen dreven; en zij geraakten op verboden paden en gingen verloren’ (vs. 28). Anderen redden het wel; zij ‘drongen naar voren (…), zich vastklampende aan de roede van ijzer, totdat zij tevoorschijn kwamen en van de vrucht van de boom namen’ (vs. 30). De vrucht van de boom stelt de liefde van God voor — de zegeningen van de verzoening van Jezus Christus.

Let op wat zij deden om staande te blijven. Als jij dat ook doet, kun je je angst om onderuit te gaan, overwinnen.

  1. 1. Streef voorwaarts. Nephi legt uit: ‘Daarom moet gij standvastig in Christus voorwaarts streven, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen. Welnu, indien gij voorwaarts streeft, u vergastend aan het woord van Christus, en tot het einde volhardt, zie, zo zegt de Vader: Gij zult het eeuwige leven hebben’ (2 Nephi 31:20).

  2. 2. Houd je vast aan de roede van ijzer. Nephi zei dat de roede van ijzer ‘het woord Gods was; en wie ook naar het woord Gods luisterden en zich eraan vasthielden, zouden nimmer verloren gaan; evenmin konden de verzoekingen en brandende pijlen van de tegenstander hen overweldigen en verblinden om hen weg te voeren’ (1 Nephi 15:24).

  3. 3. Neem van de vrucht van de boom. Nemen van de vrucht houdt in de liefde Gods in je leven te voelen. Bid of je die liefde mag voelen, en bekeer je, zodat je de zegen van de verzoening kunt ervaren.

  4. 4. Schenk geen aandacht aan wie de spot drijven met jouw levenswijze. In Lehi’s droom gingen wie de vrucht hadden bereikt verloren, omdat zij aandacht schonken aan de spottende mensen in het grote en ruime gebouw. Dat gebouw stelt de hoogmoed en denkbeelden van de wereld voor. Daar dat gebouw geen fundament had ‘viel [het], en zijn val was buitengewoon groot’ (1 Nephi 11:36). De hoogmoed van de wereld is slechts tijdelijk; het goede doen is je eeuwig tot zegen.

Met deze vier dingen bouw je op het fundament van het evangelie van Jezus Christus, dat ‘een vast fundament is, en als de mensen op dat fundament bouwen, kunnen zij niet vallen’ (Helaman 5:12).

Lezers

Drie jaar geleden ging ik niet meer naar de kerk. Door mijn fouten zat ik in de put. Daarom besloot ik naar de kerk terug te gaan. Ik was bang dat ik in mijn oude fouten zou vervallen, dus besloot ik op mijn knieën te gaan en te doen wat ik al heel lang niet gedaan had: bidden tot mijn hemelse Vader. Ik vroeg Hem of Hij mij wilde helpen om die verleidingen achter mij te laten, zodat er geen kwaad meer in mijn hart zou opkomen dat alleen maar mijn gemoedsrust vernietigde en mijn ziel verdriet deed. Ik vertrouwde erop dat de Heer mijn pad zou verlichten. Nu heb ik vrede in mijn hart. Ik raad je aan 2 Nephi 4:17–35 te lezen als je spijt hebt van je zonden en fouten.

Ouderling John Sanchez (21), zendingsgebied Piura (Peru)

We worden in verzoeking gebracht en maken dagelijks fouten, ook al zijn we in de kerk. Maar waar het op aan komt, is dat we ons oprecht bekeren, ons afkeren van verleiding en bovenal een goed leven leiden. We moeten voortdurend bidden en de hulp van onze hemelse Vader afsmeken, omdat Hij ons nooit in de steek zal laten. Als we echt willen veranderen, zal Hij ons helpen, omdat Hij gigantisch veel van ons houdt.

Denise E. (18), Rancagua (Chili)

Als je angst voelt opkomen, moet je bidden, vasten en vooral de Schriften onderzoeken. Daarin vind je het woord van de Heer en de antwoorden op je vragen. Denk eraan dat de Heer ons geen geboden geeft zonder dat Hij de weg voor ons bereidt, zodat wij die kunnen naleven. En Hij houdt zoveel van ons dat Hij ons zal vergeven als we ons bekeren.

Ana A. (16), Falcón (Venezuela)

Vertel je hemelse Vader over je angst om af te dwalen. Lees dagelijks in de Schriften om je evangeliekennis uit te breiden en de Geest te voelen. Woon zo veel mogelijk kerkbijeenkomsten, tempeldiensten en activiteiten bij, zodat je zo veel mogelijk de Geest kunt voelen. Ook is het een goed idee om je bisschop en je ouders om advies te vragen.

Jaclyn B. (17), Kansas (VS)

Ik weet hoe je je voelt. Ik ben weer terug in de kerk en ben nu weer actief betrokken bij alle kerkelijke activiteiten, met inbegrip van zendingswerk. Een van de lessen die ik heb geleerd, is groot geloof in Jezus Christus te hebben. Als we in Hem geloven, zal dat ons kracht geven. Ik weet dat Jezus Christus ons enige vaste fundament is, wat te lezen is in Helaman 5:12.

Cheenee L. (17), Bulacan (Filipijnen)

Ten eerste moet het tot ons doordringen dat onze hemelse Vader van ons houdt, ook als we zijn gestruikeld. De kunst is om op te staan en verder te gaan. Ten tweede moet je beseffen dat ontmoediging een wapen van Satan is, waarmee hij ons ervan wil weerhouden de ware blijdschap te ervaren die alleen in het evangelie van Jezus Christus wordt gevonden. Een van de beste trucjes van de duivel is om te blijven hameren op de zonden of fouten die we in het verleden hebben begaan en op de angst dat we er weer in zullen vervallen. Deze manier van denken weerhoudt ons er alleen maar van om verbetering in ons leven aan te brengen. Ten slotte is hier mijn levensmotto: ‘Laat de angst gewisseld te worden je er niet van weerhouden om mee te doen aan de wedstrijd.’ Wij zijn kinderen van onze hemelse Vader en met zijn hulp zullen we slagen.

Chad C., (20), Utah (VS)

Onze hemelse Vader houdt van ons en begrijpt ons. Hij weet dat we niet volmaakt zijn en kunnen struikelen. Ik weet dat mijn hemelse Vader van mij houdt en mij de kracht geeft om in de Schriften te lezen, te bidden en te vasten. Als we vallen, moeten we altijd weer opstaan.

Celeste S. (20), Oslo (Noorwegen)

De antwoorden gelden als leidraad en niet als officiële uitspraak over de leerstellingen van de kerk.

Afbeelding

‘Maar de invloed van je verbonden is groter dan de invloed van verleidingen. De angst om in eerdere overtredingen te vervallen, speelt je wellicht nog parten, maar dat betekent niet dat je je bekering op de lange baan kunt schuiven. Denk eraan! God heeft beloofd je te verlossen “uit de macht van de hater, [je te bevrijden] uit de macht van de vijand” (Psalmen 106:10).’

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Wat ieder nieuw lid dient te weten — en ieder ander lid nooit mag vergeten’, Liahona, oktober 2006, p. 14.

Afdrukken