2008
Lyssna till profeternas röst
Juli 2008


Budskap från första presidentskapet

Lyssna till profeternas röst

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Vilken glädje och vilket privilegium det är att få vara en del av denna världsomspännande kyrka och bli undervisad och upplyft av profeter, siare och uppenbarare! Vi medlemmar i kyrkan talar olika språk, och vi kommer från olika kulturer, men vi får samma välsignelser i evangeliet.

Detta är i sanning en universell kyrka. Medlemmar i jordens alla länder förkunnar Jesu Kristi evangeliums universella budskap för alla, oavsett språk, ras eller etniska rötter. Vi är alla andebarn till en levande och kärleksfull Gud, vår himmelske Fader, som vill att vi ska lyckas på vår färd tillbaka till honom.

I sin godhet har han gett oss profeter som undervisar oss om hans eviga sanningar och vägleder oss i hur vi ska efterleva hans evangelium. I år har vi tagit farväl av en älskad profet, president Gordon B Hinckley (1910–2008), som ledde oss i många år tills Herren kallade hem honom. Nu fortsätter vi framåt under ledning av den nye profet som Herren har kallat att leda oss, president Thomas S Monson. I vår Faders stora kärlek till oss har han gett oss profeter för vår tid som lett oss i obruten följd sedan återställelsen av hans storslagna verk genom profeten Joseph Smith i början av 1800-talet. Vi kommer alltid att minnas de första heliga — deras uppoffringar, bedrövelser och tårar, men också deras mod, tro och tillit till Herren då också de följde hans profet för deras tid.

Jag har inga förfäder bland 1800-talets pionjärer. Men ända sedan jag blev medlem i kyrkan har jag känt närhet till dessa tidiga pionjärer som gick över prärien. De är mina andliga förfäder, liksom de är alla medlemmars andliga förfäder, oavsett nationalitet, språk eller kultur. De grundade inte bara en trygg plats västerut, utan lade också den andliga grunden till rikets uppbyggande i alla världens nationer.

Vi är alla pionjärer

När Jesu Kristi återställda evangeliums budskap nu tas emot runt om i världen, är vi alla pionjärer i vår egen omgivning och i våra egna förhållanden. Det var under den kaotiska tiden i Tyskland efter andra världskriget som min familj först kom i kontakt med Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. George Albert Smith (1870–1951) var då kyrkans president. Jag var bara ett barn, och under de gångna sju åren hade vi vid två tillfällen förlorat alla våra ägodelar. Vi var flyktingar med en osäker framtid. Men under samma tidsperiod fick vi något som inga pengar i världen någonsin kan köpa. Vi fann en himmelsk tillflyktsort, en plats där vi skyddades från förtvivlan: Jesu Kristi återställda evangelium och hans kyrka, som leddes av en sann och levande profet.

Det glada budskapet att Jesus Kristus hade åstadkommit en fullkomlig försoning för mänskligheten, återlöst alla från graven, att han lönar varje människa efter hennes gärningar, var den läkande kraft som på nytt gav mig hopp och frid i mitt liv.

Vilka svårigheter vi än har i livet, kan våra bördor bli lätta om vi inte endast tror på Kristus utan också på hans förmåga och kraft att rena vårt liv och trösta oss. Vi blir helade när vi tar emot hans frid.

President David O McKay (1873–1970) var profet när jag var i tonåren. Det kändes som om jag kände honom personligen. Jag kände hans kärlek, vänlighet och värdighet. Han ingav mig förtroende och mod när jag var ung. Trots att jag växte upp i Europa, hundratals mil bort, kändes det som om han litade på mig, och jag ville inte göra honom besviken.

En annan källa till styrka var ett brev som aposteln Paulus skrev när han satt i fängelse till Timoteus, hans trognaste medarbetare och vän. Han skrev:

”Ty den Ande som Gud har gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.

Skäms alltså inte för vittnesbördet om vår Herre.” (2 Tim 1:7–8)

Dessa ord, som en av vår Frälsares forntida apostlar skrev, påverkade mig starkt under efterkrigstiden, liksom de gör än i dag. Men hur många av oss låter inte vår rädsla ta kontrollen över vårt liv i denna tid av internationellt spända förhållanden, ekonomisk och politisk ovisshet och personliga utmaningar?

En oföränderlig röst

Gud talar till oss med en oföränderlig röst. Gud behandlar alla i den mänskliga familjen lika. Vi kanske tillhör en stor församling eller en liten gren, klimatet och vegetationen kan vara olika, kulturen och språket kan variera och vi kan ha helt olika hudfärg. Men den universella kraften i det återställda evangeliet och dess välsignelser är tillgängliga för alla, oavsett kultur, nationalitet, politiskt system, tradition, språk, ekonomiska omständigheter eller utbildning.

I dag finns återigen apostlar, siare och uppenbarare som är väktare på tornet och som kommer med budskap om himmelska och helande sanningar. Gud talar till oss genom dem. De är mycket medvetna om de olika omständigheter som vi medlemmar lever i. De är i den här världen men är inte av världen. De visar vägen och erbjuder hjälp i våra svårigheter, inte genom den här världens visdom utan från en evig källa.

För bara några år sedan sade president Thomas S Monson i ett budskap från första presidentskapet: ”Vår tids problem tornar hotfullt upp sig framför oss. Mitt i vårt moderna, invecklade sätt att leva ser vi mot himlen för att få osviklig ledning, så att vi kan lägga ut och följa en förståndig och lämplig kurs. Han som vi kallar vår himmelske Fader lämnar inte våra uppriktiga böner obesvarade.”1

Vi har en levande profet på jorden igen, president Thomas S Monson. Han känner till våra svårigheter och farhågor. Han ger inspirerade svar. Det finns ingen anledning att frukta. Vi kan ha frid i vårt hjärta och frid i vårt hem. Vi kan alla ha ett gott inflytande på världen genom att följa Guds bud och lita på sann omvändelse, försoningens kraft och förlåtelsens under.

Profeterna talar till oss i Herrens namn och i gudomligt klarspråk. Mormons bok bekräftar detta: ”Ty Herren Gud giver förståndet ljus, och han talar till människor, till deras förstånd, enligt deras språk.” (2 Nephi 31:3)

Det är vårt ansvar att inte endast lyssna på Herren utan att också handla efter hans ord, så att vi kan göra anspråk på de välsignelser som finns i det återställda evangeliets förrättningar och förbund. Han sade: ”Jag, Herren, är bunden, när I gören vad jag säger, men när I icke gören vad jag säger, haven I intet löfte.” (L&F 82:10)

Det kan finnas tillfällen när vi känner oss överväldigade, sårade eller på missmodets rand, trots att vi anstränger oss så mycket att vara fullkomliga medlemmar i kyrkan. Ni kan vara förvissade om att det finns balsam i Gilead. Låt oss lyssna på våra nutida profeter när de hjälper oss att fokusera på det som är det centrala i Skaparens plan för sina barns eviga bestämmelse. Herren känner oss, han älskar oss, han vill att vi ska lyckas, och han uppmuntrar oss genom att säga: ”Sen till att allt … göres med visdom och ordning, ty ingen fordrar, att en människa skall löpa fortare än hon förmår … [men] det höves henne att vara flitig.” (Mosiah 4:27)

Följ deras råd

Lever vi flitigt efter Guds bud utan att för den skull göra mer än vi förmår? Eller promenerar vi bara sakta framåt? Använder vi vår tid, våra talanger och vår förmåga vist? Inriktar vi oss på det som betyder mest? Följer vi profeternas inspirerade råd?

Ett exempel på något som är av stor betydelse för mänskligheten är hur vi stärker vår egen familj. Familjens hemafton är en princip och gavs till oss 1915. President McKay påminde föräldrarna på nytt 1964 att ”ingen framgång kan uppväga ett misslyckande i hemmet”.2 År 1995 uppmanade profeterna i våra dagar hela världen att stärka familjen som samhällets grundläggande enhet.3 Och 1999 tillkännagav första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum kärleksfullt: ”Vi råder föräldrar och barn att högt prioritera familjebön, familjens hemafton, studier av och undervisning om evangeliet samt sunda familjeaktiviteter. Hur värdiga och lämpliga andra krav och aktiviteter än må vara, får de inte tillåtas ersätta de gudomligt tilldelade ansvar som endast föräldrar och familjer kan fullgöra på rätt sätt.”4

Låt oss ödmjukt och trofast förnya vår hängivenhet och vårt åtagande att flitigt följa profeterna, siarna och uppenbararna. Låt oss lyssna till dem, låt oss bli undervisade och uppbyggda av dem som bär rikets alla nycklar. Och må vårt hjärta då vi lyssnar till och följer dem förändras så att vi får en stark önskan att göra gott. (Se Alma 19:33.) Då blir vi pionjärer i att lägga en andlig grund som etablerar kyrkan i varje del av världen, så att Jesu Kristi evangelium kan bli till välsignelse för varje Guds barn och ena och stärka vår familj.

SLUTNOTER

  1. Se ”Att segla tryggt på livets hav”, Liahona, nov 1999, s 7.

  2. Citerad i J E McCulloch, Home: The Savior of Civilization (1924), s 42; Conference Report, apr 1964, s 5; se också Kyrkans presidenters lärdomar: David O McKay, s XXVII.

  3. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, okt 2004, s 49.

  4. ”Brev från första presidentskapet”, Liahona, dec 1999, s 1.

Skriv ut