2008
Jag kan vara missionär nu
Juli 2008


Samlingsstunden

Jag kan vara missionär nu

”Om så skulle ske, att I arbeten hela edert liv med att ropa omvändelse till detta folk och därigenom fören blott en enda själ till mig, huru storligen skolen I icke glädjas med honom i min Faders rike!” (L&F 18:15)

Aposteln Paulus var en stor missionär. Han sade: ”Jag skäms inte för [Kristi] evangelium.” (Rom 1:16) Paulus reste till många platser för att dela med sig av evangeliet. Han fann glädje i att dela med sig av evangeliet och hjälpa människor att bli lyckliga.

Profeten Joseph Smiths bror Samuel var den första missionären i de sista dagarna. Sedan dess har mer än en miljon män och kvinnor verkat som missionärer. Varje missionär har i likhet med Samuel Smith och Paulus ett vittnesbörd om evangeliet och vill dela med sig av det till andra.

President David O McKay (1873–1970) sade: ”Varje medlem en missionär.”1 Det betyder att du kan vara en missionär redan nu! När du delar med dig av evangeliet till andra påminns du om ditt dopförbund att alltid minnas Jesus Kristus. Kom ihåg dessa ord:

Egentligen så är jag missionär redan nu

fast jag ej är så stor.

Jag visar med mitt liv mitt vittnesbörd

om min Fader som i himmelen ovan bor,

om Fadern som i himmelen bor.2

Aktivitet

Ta loss sidan LS4. Klipp ut huset och de fem fönstren. Limma fast varje fönster i fönsterkonturerna på huset där alla delar med sig av evangeliet. Tala med din familj om förslagen på huset. Besluta tillsammans vad ni kan göra för att vara missionärer redan nu. Ställ huset där alla delar med sig av evangeliet på en plats där familjen kan se det.

Förslag till samlingsstunden

  1. Samla ihop föremål som behövs för enkla uppgifter som behöver viss förberedelse för att kunna utföras. (Till exempel: uppgift: diska — saker som behövs kan vara diskmedel och diskborste; uppgift: laga mat — saker som behövs kan vara recept och ingredienser.) Gör i ordning en påse med en uppgift till varje klass. Be varje klass att öppna påsen och se vilken uppgift som ska utföras. Förklara varför varje sak behövs för att man ska kunna utföra uppgiften. Inbjud varje klass att berätta om det för Primär. Förklara att precis som vi behöver vissa saker för att förbereda oss för att utföra en uppgift, måste vi göra vissa saker för att förbereda oss för att bli en bra missionär. Sätt upp Evangeliet i bild 605 (Ung pojke som ber) och 617 (Sök i skrifterna) på tavlan och skriv under dem: ”Jag ska förbereda mig för att vara missionär genom att be och läsa skrifterna dagligen.” Be barnen berätta om hur de kan förbereda sig att vara missionärer genom att följa dessa principer. Sammanfatta berättelsen om Alma den yngre och Mosiahs söner. Hjälp barnen hitta Alma 17:2–3 och läs verserna tillsammans. Betona uttrycken ”de hade rannsakat skrifterna med flit” och ”de hade hängivit sig åt bön”. Vittna om den kraft som bön och dagliga skriftstudier ger och om hur de kan förbereda oss för att vara missionärer.

  2. Etikettera en tom behållare ”Trofast och lydig”. Ta fram flera praktikfall i tro och lydnad för både yngre och äldre barn (se Undervisning: Den högsta kallelsen, s 175–176) Börja samlingsstunden med att skriva ”Jag ska förbereda mig för att vara missionär genom att vara trofast och lydig” på tavlan. Läs det tillsammans med barnen. Be ett av barnen att välja en berättelse. Låt barnet eller klassen svara på vad man bör göra. Betona att deras svar kräver tro och lydnad. Låt varje barn stoppa några små föremål (till exempel bönor eller kiselstenar) i behållaren. Efter varje berättelse sjunger ni orden ”jag ärar hans namn, jag följer hans ljus och sprider sanningen”från ”Jesu Kristi Kyrka”. (Barnens sångbok, s 48) Orden ”och sprider sanningen” betyder att vi ska vara missionärer. Fortsätt tills behållaren är full.

SLUTNOTER

  1. I Conference Report, apr 1959, s 122.

  2. ”Jag skulle vilja vara missionär”, Barnens sångbok, s 90.

Skriv ut