2018
Vis omsorg, som Frelseren gjorde
December 2018


Vis omsorg, som Frelseren gjorde

Når I gør jeres bedste for at hjælpe andre, vil Frelseren åbne jeres øjne og gøre jer i stand til at se med kærlighed og medfølelse.

Billede
ministering with elderly woman

Vi har alle bemærket en ven, der har en dårlig dag eller er ensom eller en, der bliver gjort nar af i skolen. Måske har I hørt om en i jeres menighed eller gren, der går igennem en svær udfordring. Hvad kan man gøre i sådanne situationer?

Sommetider er det svært at vide, hvordan man kan hjælpe. Det kan virke lettere at vente på, at en anden griber til handling, men der er en masse, I kan gøre, om det så kun er at lade dem omkring jer vide, at I bryder jer om dem, Vi er omgivet af muligheder, og hver gang, I udviser kærlighed, omtanke og interesse for andre, viser I omsorg.

En personlig tjenestegerning

Omsorg. I har sikkert hørt det ord en masse i kirken i den seneste tid. Tidligere talte vi almindeligvis om, at Frelseren eller profeterne og apostlene havde en tjenestegerning, men har I nogensinde tænkt over, om I har en personlig tjenestegerning?

Den tjenestegerning kan indebære, at man viser andre kærlighed og omsorg og gør de ting, som Frelseren ville have gjort, hvis han var iblandt os i dag. At tjene og vise omsorg er en måde at hjælpe andre til at føle vor himmelske Faders kærlighed og imødekomme deres åndelige og timelige behov.

Jesus kom »ikke … for at lade sig tjene, men for selv at tjene« (Matt 20:28). Han »færdedes overalt og gjorde vel« (ApG 10:38). Som hans disciple er vi blevet bedt om at følge hans eksempel. Vi har noget, vi personligt skal gøre!

Men I behøver ikke at organisere et stort tjenesteprojekt for at vise omsorg. Præsident M. Russell Ballard, fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har sagt: »Nogle muligheder for at tjene er formelle – både i vores familie, vores kirkekaldelser og ved vores deltagelse i frivillige organisationer i samfundet …

[Men] mange muligheder for at tjene er uformelle – uden man har fået det til opgave – og de kommer, når vi rækker ud mod andre, som vi møder på livets vej.«1

Ofte finder kristuslignende omsorg sted i de små, oprigtige handlinger, I udfører hver dag.

En efter en

Da Frelseren besøgte nefitterne, bad han alle om at komme frem og mærke sårene i hans side og hans hænder og fødder. »Og dette gjorde de, idet de kom frem en efter en, indtil de alle var kommet frem« (3 Ne 11:15; fremhævelse tilføjet).

Så bad ham dem om at bringe alle, der var syge, skadede eller »plaget på anden måde … og han helbredte dem hver og en, efterhånden som de blev ført frem for ham« (3 Ne 17:7, 9; fremhævelse tilføjet). Derefter tog han »deres små børn, et efter et, og velsignede dem og bad til Faderen for dem« (3 Ne 17:21; fremhævelse tilføjet).

Billede
Christ blesses the Nephites

Kristus besøger nefitterne, af Minerva K. Teichert

Det var ikke nogen lille gruppe. Skrifterne fortæller, at der var omtrent 2500 mennesker (se 3 Ne 17:25). Men Frelseren tog sig alligevel tid til at helbrede, trøste, opmuntre og vise den enkelte kærlighed.

Ældste Ronald A. Rasband fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Der ligger et meget dybt og inderligt personligt budskab her. Jesus Kristus tjener og elsker alle – en for en.«2 Den kærlighed, Jesus viste den enkelte, er det, omsorg handler om.

Øjne til at se

Frelseren hjalp dem omkring ham. Jean B. Bingham, Hjælpeforeningens hovedpræsident, har sagt, at han »smilede … til, talte med, gik med, lyttede til, tog sig tid til, opmuntrede, underviste, bespiste og tilgav. Han viste omsorg for familie, venner, naboer og fremmede på lige fod, og han indbød bekendte og nære og kære til at nyde de rige velsignelser i hans evangelium.«3

Jesus Kristus havde øje for de omgivende menneskers behov, og han rakte ud til alle! Vi kan følge hans eksempel og også række ud til dem, der har brug for vores hjælp.

Men Frelseren er fuldkommen. Hvordan kan vi se andres behov og drage omsorg, som han gjorde? Præsident Ballard har sagt: »Bed hver dag i jeres morgenbønner vor himmelske Fader om vejledning til at se en mulighed for at tjene et af hans dyrebare børn. Gå så gennem dagen med hjertet fyldt med tro og kærlighed, og led efter en eller anden, som I kan hjælpe … Hvis I gør dette, vil jeres åndelige følsomhed øges, og I vil opdage muligheder for at tjene, som I aldrig havde troet mulige«.4

Handl på tilskyndelser

Forestil jer dette scenarie: I ser jeres ven i skolen, og hun ser lidt nedtrykt ud. I føler, at I bør gøre noget for hende, men I er bekymrede for, om I irriterer hende eller gør hende flov eller jer selv til grin. Så begynder I at bekymre jer om, hvorvidt det er en åndelig tilskyndelse eller bare jer.

Sommetider er det svært at vide, om man modtager en åndelig tilskyndelse til at drage omsorg, eller det bare er noget, man tænker selv, men Mormon lærte os, hvordan man kan genkende åndelige tilskyndelser: »Det, som er af Gud, opfordrer og tilskynder til bestandig[t] at gøre godt; derfor er alt det, som opfordrer og tilskynder til at gøre godt og til at elske Gud og til at tjene ham, inspireret af Gud« (Moro 7:13).

Præsident Thomas S. Monson (1927-2018) sagde: »Hvis vi er observante og opmærksomme, og vi handler på de tilskyndelser, der kommer til os, kan vi udføre meget godt.«5

Omsorg er for alle

Under generalkonferencen i april 2018 bekendtgjorde præsident Russell M. Nelson: »Herren har foretaget betydningsfulde tilpasninger i den måde, hvorpå vi drager omsorg for hinanden. Søstre og brødre – ældre og yngre – vil tjene hinanden på en ny og helligere måde.«6 Dette indebærer muligheder for at drage omsorg på makkerbasis, men det at drage omsorg er ikke bare noget, vi gør om søndagen eller til GUF-aktiviteter. Det er ikke blot et ansvar, der følger med bestemte kaldelser. Omsorg er for alle. Den kan udvises hele tiden.

Billede
shaking hands

Når vi bliver døbt, lover vi at være »villige til at bære hinandens byrder, så de bliver lette; ja, og [være] villige til at sørge med dem, der sørger, ja, og at trøste dem, der står i behov for trøst« (Mosi 18:8-9). At drage omsorg for andre er en del af det, vi har lovet at gøre.

Bonnie L. Oscarson, tidligere hovedpræsident i Unge Piger, har sagt: »Herren ønsker, at I kigger jer omkring på jeres jævnaldrende og derefter tjener dem, ligesom han ville.«7 Når I gør det, vil han åbne jeres øjne til med kærlighed og medfølelse at se, hvordan I kan drage omsorg for andre. Han vil ikke bare lade jer stå og gætte på, hvad I skal gøre. Han vil vejlede jer omkring, hvordan I bedst kan drage omsorg.

Det giver velsignelser at vise omsorg

Præsident Nelson har sagt: »[Vi] vil … som [Herrens] tjenere drage omsorg for den enkelte, akkurat som han gjorde.«8 Det velsigner ikke blot andre, det velsigner også os.

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Når vi rækker vores hænder og vores hjerte ud mod andre i kristuslignende kærlighed, sker der noget vidunderligt med os. Vores egen ånd bliver helet, forædlet og stærkere. Vi bliver gladere, fredeligere og mere modtagelige for Helligåndens hvisken.«9

Jesus Kristus har vist vejen frem mod et rigere og mere fyldestgørende liv. At drage omsorg, som han gør, vil give ægte lykke og en følelse af fred og glæde i jeres liv.

Noter

  1. Se M. Russell Ballard, »Dyrebare gaver fra Gud«, Liahona maj 2018, s. 10.

  2. Ronald A. Rasband, »Den ene efter den anden«, Liahona, jan. 2001, s. 36.

  3. Se Jean B. Bingham, »Udvis omsorg som Frelseren«, Liahona, maj 2018, s.104.

  4. M. Russell Ballard, »Vær ivrigt engagerede«, Liahona, nov. 2012, s. 31.

  5. Se Thomas S. Monson, »Tre vejledende mål til dig«, Liahona, nov. 2007, s. 121.

  6. Russell M. Nelson, »Lad os stævne frem«, Liahona, maj 2018, s. 118.

  7. Bonnie L. Oscarson, »Behovene foran os«, Liahona, nov. 2017, s. 26.

  8. Russell M. Nelson, »Vis omsorg med Guds kraft og myndighed«, Liahona, maj 2018, s. 69.

  9. Dieter F. Uchtdorf, »I er mine hænder«, Liahona, maj 2010, s. 75.

Udskriv