2019
En sidste dages hellig bliver ved med at prøve
Februar 2019


Det sidste ord

En sidste dages hellig bliver ved med at prøve

Fra en tale ved aprilkonferencen 2015.

Billede
Elder Renlund infographic

I sin barmhjertighed lover Gud tilgivelse, når vi omvender os og vender om fra uretfærdighed – så meget, at vores synder ikke engang nævnes over for os. For vores vedkommende kan vi takket være Kristi forsoning og vores omvendelse se tilbage på vores tidligere gerninger og sige: »Det var den, jeg var! Men dette tidligere ugudelige jeg er ikke længere den, jeg er.«

Præsident Thomas S. Monson (1929-2018) sagde: »En af Guds største gaver til os er glæden ved at prøve igen, for ingen fiasko behøver at være endegyldig.«1 Selv om vi bevidst og forsætligt har syndet, eller gentagne gange har oplevet fiasko og skuffelser, kan Kristi forsoning hjælpe os, i det øjeblik vi beslutter at prøve igen. Og vi skal huske, at det ikke er Helligånden, der fortæller os, at vi er så langt ude, at vi lige så godt kan give op.

Guds ønske om, at sidste dages hellige bliver ved med at prøve, handler ikke kun om at overvinde synd. Om vi lider på grund af problematiske forhold til andre mennesker, økonomiske udfordringer eller sygdom eller som følge af en andens synder, kan Frelserens uendelige forsoning hele selv – eller måske især – dem, der har lidt uforskyldt. Han forstår fuldt ud, hvordan det er at lide uforskyldt som følge af andres overtrædelser. Frelseren vil, som profeteret »bringe … lægedom til dem, hvis hjerte er knust … give … hovedpynt i stedet for aske, glædens olie i stedet for sørgedragt og lovsang i stedet for svigtende mod« (Es 61:1-3; se også Luk 4:16-21). Uanset hvad forventer Gud, at sidste dages hellige med hans hjælp bliver ved med at prøve.

Min opfordring til os alle er, at vi må se på os selv, omvende os og blive ved med at prøve. Hvis vi ikke prøver, er vi blot sidste dages syndere; hvis vi ikke bliver ved, er vi sidste dages hellige, der giver op, og hvis vi ikke giver andre lov til at prøve, er vi blot sidste dages hyklere. Når vi prøver, bliver ved og hjælper andre til at gøre det samme, er vi sande sidste dages hellige. Når vi forandrer os, vil vi se, at Gud virkelig bekymrer sig væsentligt mere om, hvem vi er, og hvem vi bliver, end om den, vi engang var.

Note

  1. Thomas S. Monson, »Den indre vilje«, Stjernen, juli 1987, s. 61.

Udskriv