2019
Hva er det vi vil?
April 2019


Sagt av siste dagers hellige

Hva er det vi vil?

Hva er det vi vil?

Av Kjetil Olsen, Stavanger

Hva skal vi gjøre? Som enkeltpersoner, som ektepar, som familier? Hva skal vi gjøre som en organisasjon eller som en menighet?

Når vi forsøker å finne ut hva vi skal gjøre så tenker vi gjerne at vi må finne ut hva Herren ønsker at vi skal gjøre. Men ofte spør vi Gud om å gi oss svaret og løse utfordringene for oss: Hva skal jeg studere? Hvem skal jeg gifte meg med? Hvor skal jeg bo? Hva vil du at jeg skal gjøre?

Det er lett å tenke at hvis Gud kunne gi oss svaret på disse spørsmålene, kunne vi bare gjort Hans vilje og så kommet i gang med livet vårt.

Når vi ber Gud svare på disse viktige spørsmålene, tar vi ikke ansvar for livet vårt, men gir ansvaret til Gud. Gud kan svare, og i noen tilfeller gjør han det også. Han svarer både på de spørsmålene vi har stilt og de vi ikke har stilt. Og han involverer seg i vårt liv uten at vi først har spurt ham, som i Saulus’ tilfelle. Men som regel ønsker han at vi skal søke svar på våre spørsmål gjennom våre egne handlinger og så nærme oss ham med det vi vil eller ønsker.

I Lære og pakter 9:8 står det: “Men se, jeg sier deg at du må tenke det ut i ditt sinn, så må du adspørre meg om det er riktig, og hvis det er riktig vil jeg forårsake en brennende følelse i ditt bryst, derfor skal du føle at det er riktig.”

Og i Lære og pakter 58:26 står det: “For se, det er ikke tjenlig at jeg befaler i alle ting, for den som må befales i alle ting, er en doven og ikke en klok tjener, derfor får han ingen lønn”.

Dette er prinsippet om “hva er det vi vil”.

I Skriftene finner vi mange eksempler på at Frelseren stiller dette spørsmålet. I 3 Nephi 28:1 spør Kristus sine 12 disipler som han nylig har kalt: “Hva ønsker dere av meg etter at jeg har gått til Faderen?”

I 1 Nephi 11 ønsker Nephi å se den samme drømmen som hans far hadde sett. Han ble ført opp på et høyt fjell av Ånden og ble spurt: “Hva ønsker du?” Herren spør Johannes: “Min elskede, hva ønsker du?” Johannes ønsket å bli gitt makt over døden og få bringe sjeler til Kristus. I Ether 2 spør Herren Jareds bror: “Hva vil du jeg skal gjøre så dere kan få lys i båtene deres?” De to blinde ved Jeriko som stanset Jesus i Matteus kapittel 20, ble spurt av ham: “Hva vil dere jeg skal gjøre for dere?” Og da Frelseren besøkte lamanittene spurte han: “Hva vil dere jeg skal gi dere?”

Å sette seg mål begynner med oss. Hva ønsker vi fra Herren? Han spør oss først hva vil vi ha. Når vi definerer det vi vil ha, må vi utvikle våre ønsker. Med det mener jeg at det som vi ønsker, må være i samsvar med Herrens vilje. Det må respektere handlefriheten, og det må være innenfor vår egen kapasitet til å levere. Herren vil ikke gi oss i henhold til urettferdige ønsker. Prestedømmet er en kraft til det gode. Herren er bundet av menneskets handlefrihet og har inngått en pakt med oss om å ikke fjerne den. Herren kan utvikle våre evner og gi oss gaver som er større enn vår kapasitet, men vanligvis bygger han på det vi allerede har og kan.

Så spørsmålet er, hva er det vi ønsker?

Når vi vet hva vil, blir blir neste prinsipp å være lydige eller sanne og trofaste.

“Det er en lov ugjenkallelig fastsatt i himmelen før verdens grunnvoll ble lagt som alle velsignelser er betinget av – og når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet mot den lov den er betinget av”. (L&p 130:20-21)

“Jeg, Herren, er forpliktet når dere gjør som jeg sier, men når dere ikke gjør som jeg sier, har dere intet løfte”. (L&p 82:10)

Om Helamans unge hær ble det sagt at “de adlød og passet på å utføre hver befaling helt nøyaktig […] det gikk dem ifølge deres tro”.

Lydighet er himmelens første lov. Å være lydig betyr at vi er sanne og trofaste mot de bud som er oss gitt.

“Ransak disse bud, for de er sanne og troverdige, og profetiene og løftene som er i dem skal alle bli oppfylt”. (L&p 1:37) og “Hold derfor mine bud, de er sanne og pålitelige” (L&p 71:11).

Det tredje prinsippet er at bønn er en forpliktelse til handling og handlingen starter med oss.

Et eksempel er fra Jareds bror da han arbeidet sammen med Herren. Herren sa til ham “Gå i gang og bygg båter på samme måte som dere hittil har gjort” (Ether 2:16). Jareds bror gikk i gang med arbeidet sammen med sine brødre i henhold til de instrukser de hadde mottatt fra Herren.

Når vi anvender disse tre prinsippene, blir det vi ber om oppfylt slik som i følgende skriftsteder:

“Og det skjedde at de bønnfalt sin far i mange dager om å få dra opp til Nephis land. Og kong Mosiah gikk og spurte Herren om han skulle la sine sønner dra opp blant lamanittene for å forkynne ordet. Og Herren sa til Mosiah: La dem dra opp, for mange skal tro på deres ord, og de skal få evig liv” (Mosiah 28:5-7). “Og grunnen til at han slutter å gjøre mirakler blant menneskenes barn, er at de synker ned i vantro og viker bort fra den riktige vei og ikke kjenner den Gud som de skulle sette sin lit til. Se, jeg sier til dere at den som tror på Kristus, uten å tvile, skal få alt han skal be Faderen om i Kristi navn, og dette løfte er til alle, ja, til jordens ender.” (Mormon 9:20-21). “Og jeg sa til dem at det skulle bli gitt dem i forhold til troen i deres bønner.” (L&p 10:47)

“Sannelig sier jeg dere, mine venner, frykt ikke, la deres hjerter trøstes, ja, fryd dere evig og alltid og gi takk for alt, og vent tålmodig på Herren, for deres bønner har nådd inn i Herren Sebaots ører og er nedtegnet med dette segl og testamente – Herren har sverget og bestemt at de skal innvilges. Derfor gir han dere dette løfte med en uforanderlig pakt at de skal oppfylles, og alle ting dere har vært plaget med, skal virke sammen til deres gode og til mitt navns herlighet, sier Herren” (L&p 98:1-3).

Med andre ord må vi:

  1. Være tydelige på hva vi vil.

  2. Være forpliktet til handling.

  3. Presentere det vi ønsker for Herren og det skal bli gitt oss i henhold til hans vilje, og handlefriheten til andre.

Enda dypere er undervisningen vi mottar i Herrens hus. Vi er et paktsfolk. Vi inngår pakter for at vi skal komme nærmere Herren. Når vi så henvender oss til Herren er vi i stand til å si at vi har vært sanne og trofaste. Sanne og trofaste i alle ting betyr at vi har holdt de pakter som vi har blitt gitt, vi har lært det som er krevd av oss, og vi har gjort det; vi er sanne, ærlige, flittige, gjør det som er rett og er trofaste. Vi handler i henhold til vår kunnskap, stoler på Herren og gjør alt vi har blitt bedt om å gjøre.

Når vi er sanne og trofaste, kan vi henvende oss til Gud i selvsikker ydmykhet. Og Herren spør oss hva vi ønsker.

Herren setter ikke målene for oss; han ber oss om å sette dem selv og hvis vi er sanne og trofaste, vil han bekrefte disse målene eller ønskene for oss. Han vil også teste oss for å være sikker på at vi faktisk er sanne og trofaste i alle ting. Gjennom vår kunnskap og våre handlinger, kan vi vise Herren at vi har gjort oss fortjent til rettigheten det er å sette våre mål som han vil bekrefte. Når vi så handler i tro, vil han hjelpe oss å oppnå våre mål.

Skriv ut