2019
Prøv nogle nye påsketraditioner
April 2019


Prøv nogle nye påsketraditioner

Brug lidt mere tid i denne påske til at mindes den største gave, der nogensinde er givet.

Billede
baby Jesus, Mary and Joseph

Detalje fra For et barn er født os, af Lynne Millman Weidinger

Det er almindeligvis julen, der får den største opmærksomhed, når det gælder helligdage. Og alligevel er det sådan, at uden de gamle begivenheder, vi fejrer hver påske, ville der ikke være nogen jul.

Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) sagde engang: »Der ville ikke være nogen jul, hvis der ikke havde været nogen påske. Jesusbarnet fra Betlehem ville blot være et barn som alle andre, hvis det ikke havde været for den forløsende Kristus i Getsemane have og på Golgata og opstandelsens triumferende realitet.«1

Her er nogle traditioner, som I måske kan overveje at føje til jeres årlige fejring.

1. Tag ud og syng påskesange

Billede
kids singing

Når man ser bort fra de pudsige sange om rensdyr og nisser, handler julesange almindeligvis om Jesus Kristus. Påske er en perfekt tid til musik om Frelseren, og ja, selv når de synges foran jeres naboers dør.

Hvis I mangler idéer, så tjek emneregistret i salmebogen under »påske« og »forsoning« for sange. Enhver sang om Jesus Kristus passer som påskesang.

2. Tilgiv nogen

Billede
girls hugging

Hvor ofte har I ikke været taknemmelige for omvendelsens gave? Påsken er en lejlighed til at tænke mere over, hvordan vi i samme ånd tilgiver andre.

Jesus sagde: »Derfor siger jeg jer, at I bør tilgive hinanden …

Jeg, Herren, tilgiver, hvem jeg vil tilgive, men af jer kræves det, at I tilgiver alle mennesker« (L&P 64:9-10).

Spørg jer selv: Hvem bærer jeg nag imod? Bed om styrke til at tilgive den person, og lad Frelseren hjælpe med at få bugt med de smertelige følelser.

3. Lav et festspil, et skuespil eller anden optræden

Billede
boy dressed up

I kan arrangere en påskeforestilling. Det kan være noget så enkelt som at læse op af skriften til familieaften eller en koncert med fællessang i nabolaget.

4. Aflæg visit på jeres kæres gravsted

Billede
family visiting graves

Takket være Jesus Kristus, har døden mistet sin brod (se 1 Kor 15:55). Brug tid på at besøge jeres kæres gravsted og tænke over denne gode nyhed.

I kan måske tilmed læse nogle af jeres yndlingsskriftsteder om genopstandelse højt ved graven. Nogle få (af mange) skriftsteder, I kan overveje er 1 Korinther 15:20-22; Alma 11:42-44 og Lære og Pagter 88:14-16.

5. Vær lidt bedre

Billede
Christ visiting the Americas

Udsnit af Jesus Kristus besøger det amerikanske fastland, af John Scott

Påsken er til ære for begivenhederne i Getsemane, det der skete på korset, Frelserens sejr over døden på tredjedagen og hans 40 dages tjeneste og omsorg, inden han for til himmels.

Desuden var det ikke lang tid efter, at Jesus Kristus var faret til himmels, at han viste sig for nefitterne og drog omsorg for dem (se 3 Ne 11-28). Der er meget at fejre!

Hvorfor ikke udvide jeres påskesæson? Lad jeres sjæl fryde sig længere ved påskens mirakler. Gør en bevidst indsats for at blive mere kristuslignende i de 40 dage efter påske. Som inspiration, kan I overveje at følge opfordringen fra præsident Russell M. Nelson: »Afsæt en vis del af jeres tid hver uge til at studere alt, Jesus sagde og gjorde i Det Gamle Testamente, for han er Jahve i Det Gamle Testamente. Studér hans love, som de er nedfældet i Det Nye Testamente, for han er Kristus. Studér hans lære, som den er optegnet i Mormons Bog, for der er ingen anden hellig bog, hvori hans mission og tjenestegerning er åbenbaret mere tydeligt. Og studér hans ord, som de findes i Lære og Pagter, for han fortsætter med at undervise sit folk i denne uddeling.«2

Jeres traditioner venter

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »For at finde den vigtigste dag i historien, må vi gå tilbage til den aften for næsten 2.000 år siden i Getsemane have, hvor Jesus Kristus knælede i inderlig bøn og gav sig selv som løsesum for vores synder.«3

Denne mest vigtige begivenhed i historien er det værd at bruge tid på at grunde over hvert år. Det er det, traditioner hjælper os med, uanset om de stammer fra denne liste eller er nogen, I selv vælger.

Så hvilke vil I stifte i år?

Noter

  1. Gordon B. Hinckley, »Den forunderlige og sande beretning om julen«, Liahona, dec. 2000, s. 6.

  2. Russell M. Nelson, »Profeter, lederskab og guddommelig lov« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2017), broadcasts.lds.org.

  3. Dieter F. Uchtdorf, »Se, her er manden!«, Liahona, maj 2018, s. 108.

Udskriv