2021
Forstå jeres guddommelige identitet
December 2021


Unge voksne

Forstå jeres guddommelige identitet

Når vi virkelig forsøger at forstå voresguddommelige identitet, ændres vores perspektiv.

Billede
photo of two young adults

Foto: Amanda Steed

Hvem er jeg? Hvem ønsker jeg at være? Det er to spørgsmål, som vi alle sammen kan komme til at stille på et eller andet tidspunkt i livet.

Forståelse af vores identitet er afgørende for, hvordan vi ser på os selv og andre. Men nogle af de spørgsmål kan være svære at besvare, når der overalt omkring os lyder stemmer om, at vores identitet og værd kommer af verdslige ting som udseende, social status eller succes på arbejdet eller i skolen.

Verden er alt for nem at lytte til, og dens stemmer kan gøre os overvældede, modløse eller føle os fortabte. Men når vi virkelig forstår vores guddommelige natur, kan vi begynde at se os selv og andre, som Gud ser os.

Hvem er vi?

Nogle af os er vokset op med sangen »Jeg er Guds kære barn« (Salmer og sange, nr. 195) eller har lært den på et tidspunkt. Men selv om man kender ordene udenad, er det nemt at overse vigtigheden af vores guddommelige herkomst.

Apostlen Paulus lærte os, at vi er mere end dødelige væsner:

»Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn« (Rom 8:16).

Nutidens profeter og apostle har bekræftet denne sandhed. Præsident M. Russell Ballard, fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har lært os at, »fordi vi er Guds åndelige børn, har [vi] alle guddommelig oprindelse, natur og potentiale. Vi er hver især ›en elsket søn eller datter af himmelske forældre.‹ Det er vores identitet! Det er, hvem vi virkelig er!«1

Denne sandhed omfatter viden om, at vi har levet sammen med Gud før dette liv, at vi er blevet skabt i hans billede, og at vi ikke blot er af guddommelig herkomst, men også har en guddommelig skæbne.

Opbygning af tro på sig selv

Selv med disse påmindelser kan vi nogle gange godt tvivle på, hvem vi er. Satan arbejder konstant på at få os til at glemme, hvem vi er, fordi han ved, at vi bliver velsignet med guddommelig kraft, når vi forstår og lever i overensstemmelse med vores guddommelige identitet. Vores selvtillid øges, efterhånden som vi lærer vor himmelske Fader og Jesus Kristus at kende.

Se under jeres studie af skrifterne efter beviser på Guds kærlighed til sine børn. Bed for at se Guds hånd i jeres liv, og skriv situationer ned, hvor I føler hans kærlighed eller genkender hans vejledning. Hvis I oplever negative tanker, så mind jer selv om, hvordan I ved, at Gud kender og bekymrer sig om jer.

Lær Frelserens egenskaber at kende. Når I gør det, bliver I bedre i stand til at se dem i jer selv og få en klarere vision af den person, I kan blive til med hans hjælp (se Moro 7:48).

At udvikle en tættere relation til vor himmelske Fader og Frelseren hjælper jer med at se det uendelige potentiale, som de ser i jer.

Kend jeres guddommelige identitet

Hvad kan denne viden så gøre for jer? Når vi rigtigt forstår, at vi er Guds børn, kan vi:

  • Finde vores værd i vores relation med Gud i stedet for i midlertidige eller verdslige forhold.

  • Se, at hans kærlighed fjerner frygt og giver fred i vores liv (se 1 Joh 4:18).

  • Se forbi vores forskelle, og elske andre. Vi er alle »brødre og søstre, som er forbundet af en fælles guddommelig herkomst,« har præsident Ballard forklaret. »Dette enkle, forenende faktum bør overtrumfe alt andet, som vi tillader at skabe adskillelse og splittelse blandt os.«2

  • Hav et evigt perspektiv. Vores guddommelige identitet minder os om vores endelige mål – at blive som vor himmelske forældre og vende hjem for at bo hos dem. Som ældste José A. Teixeira fra De Halvfjerds har sagt: »En forståelse af, hvem I virkelig er, forbereder jer bedre på at genkende og huske jeres vej tilbage til jeres himmelske hjem og længes efter at være der.«3

  • Find troen på jer selv, og bliv ved med at stole på Guds vejledning gennem alle muligheder, udfordringer og oplevelser, som vi møder på vores vej.

Når vi ved, hvem vi virkelig er, hjælper det os med at finde vedvarende glæde og fred. Så når livet bliver svært eller verdens stemmer for højlydte, må I huske på, at vor himmelske Fader altid vil være der for at hjælpe os med at se os selv som dem, vi virkelig er og kan blive til.

Noter

  1. M. Russell Ballard, »Håb i Kristus«, Liahona, maj 2021, s. 54.

  2. M. Russell Ballard, »Children of Heavenly Father«, foredrag på Brigham Young University, 3. aug. 2020, s. 4, speeches.byu.edu.

  3. José A. Teixeira, »Husk jeres vej hjem«, Liahona, maj 2021, s. 92.

Udskriv