2022
Käännymme Jumalan ja perheemme puoleen
Maaliskuu 2022


”Käännymme Jumalan ja perheemme puoleen”, Liahona, maaliskuu 2022.

Vanhemmille

Käännymme Jumalan ja perheemme puoleen

Kuva
perhe patikoimassa yhdessä

Valokuva Getty Images

Rakkaat vanhemmat

Me voimme saada Jumalalta apua koettelemusten ja vaikeiden aikojen kestämiseen elämässämme. Tämän numeron avulla voitte opettaa lapsillenne, kuinka Herra voi pelastaa meidät aivan kuten Hän pelasti Vanhan testamentin aikoina eläneet ihmiset. Voitte myös käyttää alla olevia ideoita ja aloittaa niiden avulla keskustelun siitä, kuinka ratkaista ristiriitatilanteita perheessä.

Evankeliumiaiheisia keskusteluja

Vastoinkäymiset ja ahdingot

Lukekaa sivulta 6 vanhin Christoffersonin artikkeli vastoinkäymisistä. Millä tavoin voimme taivaallisen Isän avulla antaa vastoinkäymisten pikemminkin jalostaa meitä kuin kukistaa meidät? Kuinka voimme palvella niitä, jotka kokevat henkilökohtaisia vastoinkäymisiä?

Sinnikkyyttä koettelemuksissa

Lukekaa sivulta 44 vanhin Johnsonin artikkeli Egyptin Joosefista. Pyydä lapsia näyttelemään kertomus pukuja ja rekvisiittaa käyttäen. Keskustelkaa sitten siitä, kuten vanhin Johnson huomautti, kuinka Jumala oli Joosefin kanssa niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Kuinka olette nähneet Jumalan käden vaikutuksen elämänne koettelemuksissa?

Ristiriitojen ratkaisemista

Lukekaa sivulta 26 artikkeli ristiriitojen ratkaisemisesta. Kuinka pyhien kirjoitusten kertomukset voivat opettaa meitä ratkaisemaan ristiriitoja omassa perheessämme? Mitä me voimme tehdä yksilöinä ollaksemme parempia rauhantekijöitä?

Tule ja seuraa minua -opetusohjelmaa tukevaa aineistoa

Perheenne viikoittaisen Tule ja seuraa minua -opiskelun tueksi tässä kuussa löydätte sivulta 48 luettelon Egyptin Joosefin ja Jeesuksen Kristuksen välisistä yhtäläisyyksistä.

Tule ja seuraa minua Hauskaa tekemistä perheelle

Tunnevärit

2. Mooses 3:7

Herra selitti Moosekselle, että Hän oli nähnyt israelilaisten kärsimykset, kuullut heidän rukouksensa ja tunsi heidän murheensa (ks. 2. Moos. 3:7).

  1. Osoita jokaiselle henkilölle tunne sen värin perusteella, jota hänellä on eniten yllään:

    • keltainen = iloinen

    • sininen = surullinen

    • punainen = vihainen

    • vihreä= rauhallinen

    • oranssi = pelokas

    • muu = hämmentynyt tai yllättynyt.

  2. Jokainen kertoo vuorollaan jonkin tietyn kokemuksen, jolloin hän tunsi tuota tunnetta.

  3. Voimmeko päätellä pelkästään ihmisten ulkonäön tai pukeutumisen perusteella, miltä heistä tuntuu?

  4. Kuka näkee kaikki tunteemme, myös kärsimyksemme ja surumme, vaikka muut eivät ehkä pystyisikään siihen?

  5. Etsikää pyhien kirjoitusten kohtia, jotka havainnollistavat, kuinka Jeesus Kristus tuntee meidät ja ymmärtää meitä.

Keskustelua: Mitä koettelemuksia me olemme kokeneet? Kuinka voimme tietää, että Herra oli tietoinen meistä noina aikoina?

Siunauksia odottamassa

1. Mooses 6–11; Mooses 8

Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa ja Toisessa Mooseksen kirjassa on monia Herran antamia lupauksia sekä kertomuksia ihmisistä, jotka kärsivällisesti odottavat näiden lupausten täyttymistä. Jaakob odottaa siunausta tulla suureksi kansakunnaksi. Joosef odottaa, että Herra auttaa hänet pois vankilasta. Israelilaiset odottavat vapautusta Egyptin vallasta.

  1. Valitse yksi henkilö johtajaksi ja pyydä kaikkia muita seisomaan huoneen toisella puolella.

  2. Kun johtaja nostaa käden, kaikki ottavat askeleen häntä kohti. Kun johtaja laskee käden, jokainen pysähtyy. Jos joku jää kiinni askeleen ottamisesta, kun johtajan käsi on alhaalla, hänen on mentävä huoneen perälle aloittamaan alusta.

  3. Ensimmäinen, joka ehtii johtajan luo, saa olla seuraava johtaja.

Keskustelua: Lukekaa yhdessä Morm. 8:22. Kun luette tänä vuonna Ensimmäistä Mooseksen kirjaa ja seuraavia Vanhan testamentin kirjoja, kiinnittäkää erityistä huomiota kaikkiin Herran antamiin lupauksiin ja siihen, milloin ne täyttyvät. Miksi on tärkeää huomata Herran antamia lupauksia omassa elämässämme ja turvata Herraan, kun odotamme noiden lupausten täyttymistä?

Tulosta