2022
Mukautatko evankeliumia elämääsi sopivaksi?
Maaliskuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Mukautatko evankeliumia elämääsi sopivaksi?

Ainutlaatuinen rakennusmalli auttoi minua ymmärtämään, kuinka tärkeää on sovittaa elämämme evankeliumin mukaiseksi – eikä toisinpäin.

Kuva
puu kasvaa katossa olevan reiän läpi

Näin äskettäin valokuvan hyvin epätavallisesta rakennuksesta. Rakennuksen edessä oli suuri puu, joka oli selvästi kasvanut paljon pidempään kuin rakennus oli ollut olemassa. Rakennuksen sivussa oli kaksi parveketta, joihin oli puhkottu reikiä, joiden läpi puun oksat pystyivät kasvamaan. Puu jatkoi kasvamista rakennuksen vieressä, ja sen runko kasvoi suoraan katossa olevan reiän läpi.

Kun katsoin tätä kuvaa, ajattelin kovasti Herramme Jeesuksen Kristuksen palautettua evankeliumia.

Se sai minut ajattelemaan: Haluammeko sovittaa elämämme evankeliumin mukaiseksi vai pyrimmekö mukauttamaan evankeliumia elämäämme sopivaksi?

Huhtikuun 2021 yleiskonferenssissa vanhin Chi Hong (Sam) Wong seitsemänkymmenen koorumista sanoi: ”Evankeliumi ei ole osa elämäämme, vaan meidän elämämme on itse asiassa osa Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Ajatelkaa sitä. Eikö se ole totta?”1

Minä vastaan kyllä, se on totta.

Ja tämän tärkeän opetuksen ymmärtäminen voi auttaa meitä välttämään murhetta koko elämämme ajan ja oppimaan, kuinka olla täydellisen kääntynyt ja omistautunut Herralle ja Hänen evankeliumilleen.

Maailman viisaus ja äänet verrattuna Jumalan viisauteen

Puhutaanpa tästä kauniista rakennuksesta ja puusta, joka jatkoi kasvuaan sen läpi. Arkkitehti olisi voinut sanoa, että puu oli tiellä – ”Se estää projektin, jonka haluan toteuttaa.” Tai rakennuksen omistaja olisi voinut sanoisi: ”Mutta minulla on rahaa – kaatakaa vain tämä puu, jotta rakennuksen rakentamiselle on tilaa.” He eivät kuitenkaan tehneet niin. Sen sijaan he päättivät sovittaa olemassa olevan puun mukaan rakennussuunnitelmaansa.

Evankeliumin näkökulmasta katsottuna me emme voi valita, että muutamme evankeliumin periaatteet ja opin, jotka ovat vallinneet iankaikkisesti – periaatteet ja opin, jotka ovat meidän hyödyksemme. Me olemme todellakin ”vapaita valitsemaan” (2. Nefi 2:27) sen, elämmekö me Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan, mutta emme voi valita valintojemme seurauksia.

Muistakaamme, mitä Ussalle tapahtui Vanhassa testamentissa:

”Härät alkoivat vikuroida, ja Ussa ojensi kätensä ja tarttui Jumalan arkkuun.

Silloin Ussaa kohtasi Herran viha. Jumala löi häntä tuon hairahduksen tähden, niin että hän kuoli Jumalan arkun viereen.” (2. Sam. 6:6–7.)

Yrittäessään vakauttaa arkkua Ussa osoitti, että hän luuli tietävänsä paremmin kuin Herra. Nykyään me kohtaamme nykyajan ussia, jotka yrittävät ojentaa kätensä eli käyttää viisauttaan, asialistojaan tai ajatuksiaan tyrkyttääkseen omia lakejaan Jumalan lakien sijaan. He uskovat tietävänsä paremmin kuin Herra ja pyrkivät johdattamaan meidät pois niistä oikeista periaatteista, joita Hän on antanut pyhien profeettojensa välityksellä. He voivat yrittää saada meidät tekemään evankeliumiin muutoksia tai tukemaan vain niitä osia, jotka sopivat ihanteelliseen elämäntapaamme.

Mutta taivaallinen Isä kutsuu meitä tekemään muutoksia elämäämme noudattaaksemme Jeesuksen Kristuksen puhdasta, iankaikkista evankeliumia. Koska kun teemme niin, Hän voi siunata meitä.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden hyväksymisen tuomat siunaukset

Kuten tämä rakennus ja puu havainnollistavat, me voimme tehdä valinnan kunnioittaa ennen meitä olemassa olleen evankeliumin periaatteita, aivan kuten rakennuksen arkkitehti päätti kunnioittaa sitä luontoa, joka oli olemassa ennen häntä. Me teemme sen sopeuttamalla elämämme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaiseksi eikä päinvastoin, mikä voisi johtaa meidät tuskallisiin seurauksiin, kuten Ussa niin valitettavasti koki. Kun muistamme, ettemme ”käsitä kaikkea, minkä Herra voi käsittää” (Moosia 4:9) ja että Hän ”käsittää kaiken” (Alma 26:35), me voimme tietää, että Hän on antanut meille käskyjä tai ohjeita, jotta voimme elää onnellisina, turvassa ja viime kädessä saada iankaikkisen pelastuksemme (ks. OL 82:8–9).

Olen täysin vakuuttunut taivaallisen Isämme ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen voimasta ja viisaudesta – ja siitä, että Heidän voimansa ja siunauksensa voivat olla meidän, kun noudatamme Heidän käskyjään, jotka He ovat säätäneet meidän hyväksemme. Tulimme tänne maan päälle osoittamaan uskoa ja olemaan kuuliaisia taivaalliselle Isälle, jotta voimme kokea ikuista onnea ja iloa ja palata Hänen luokseen.

Tiedän, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on se todellinen paikka, jossa voimme oppia tulemaan enemmän taivaallisen Isämme ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi noudattamalla nykyajan profeettojen ohjeita – sillä heidän ohjeensa ovat uskon arvoisia ja Vapahtaja itse antaa ne opastamaan meitä matkallamme takaisin Hänen luokseen.

Tulosta