2022
Hvor viktig det er å motta Åndens gaver
Juni 2022


Budskap fra områdepresidentskapet

Hvor viktig det er å motta Åndens gaver

På generalkonferansen i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i april 2020, ved feiringen av 200-årsjubileet for det første syn, presenterte president Russell M. Nelson et symbol som viste Jesu Kristi sentrale plass i hans kirke 1 . Dette symbolet omfattet Kirkens navn i en hjørnesten, som betyr at Jesus Kristus er hovedhjørnestenen. Symbolsk står Jesus Kristus under en buegang, og minner oss om den oppstandne Frelser som kommer ut av graven på den tredje dag etter sin korsfestelse. Midtpunktet i symbolet er en fremstilling av Thorvaldsens skulptur og marmorstatue “Kristus” fra 1820, som fremstiller den oppstandne, levende Herre som strekker seg ut for kjærlig å ta imot alle sine barn som vil komme til ham. Jeg har sett den opprinnelige statuen i København og flere statuer som pryder tempelområder og besøkssentre i templer i Europa, og jeg blir alltid rørt av de åpne armene som synes å ønske å omfavne meg. Sårene på hans hender og føtter minner meg om prisen han betalte for å føre meg hjem.

Det er mange gaver vår Fader i himmelen ønsker at vi skal motta for å sikre veien hjem til hans kjærlige armer 2, 3, 4 .

Jeg husker en erfaring med en ny misjonærledsager. De første dagene tenkte jeg at jeg visste best. Da vi planla å ha en samtale, ba han meg holde en bønn. Jeg husker tydelig i begynnelsen av bønnen denne følelsen av fred og kjærlighet som nesten overveldet meg, og jeg hørte meg selv si hvor lei meg jeg var for å være så arrogant og uvennlig, og at jeg ba min ledsager om tilgivelse. Dette forandret hele vårt ledsagerskap. Jeg vet ikke helt hvilken gave jeg mottok, men jeg skattet den som en mild barmhjertighet fra Gud.

Vi vet at ikke alle har enhver gave, men enhver har fått en gave 5 og disse gavene er gitt oss, ikke som et tegn, men som et middel til å adlyde vårt guddommelige pålegg om å hjelpe til med Israels innsamling på begge sider av sløret 6 !

En guddommelig måte å kombinere og mangfoldiggjøre velsignelsene ved våre gaver til gavn for andre, er ved å rådføre oss og yte tjeneste sammen.

Har du spurt deg selv hvilke gaver som ville hjelpe deg å bli bedre til å hedre ditt guddommelige kall i familien eller kirken? Er det nestekjærlighetens gave vi ønsker å utvikle for en bestemt bror eller søster 7 , eller hvordan vi bedre kan undervise våre barn eller andre medlemmer 8 ? Det finnes utallige gaver som trengs og gis til dem som søker.

Det er imidlertid ingen tilfeldighet at i Lære og pakter begynner den svært lange listen over Åndens gaver med to gaver:

1. Gaven å vite ved Den hellige ånd at Jesus er Guds Sønn og vår Forløser 9 .

2. Gaven å tro på deres ord at de også kan få evig liv hvis de fortsetter i trofasthet 10 .

Noen ganger føler vi kanskje at vi mangler noe hvis vi ikke vet, men tror. Mine kjære søstre og brødre undervurderer aldri troens gave: Eldste Jeffrey R. Holland bekreftet “med all glød i [sin] sjel at tro er et dyrebart ord, en enda mer dyrebar handling, og at han aldri trengte å be om unnskyldning for “bare å tro 11 .” Selv om vi ennå ikke kan tro, men har et ønske om å tro 12 , kan dette være utgangspunktet for å motta åndelige gaver. Russell M. Nelson erklærte “Vår Frelser og Forløser Jesus Kristus vil utføre noen av sine mektigste gjerninger i tiden fra nå og frem til han kommer igjen. Mine kjære brødre og søstre … Jeg ber dere innstendig om å øke deres åndelige kapasitet til å motta åpenbaring”. La oss alle gjøre vårt beste for å følge vår kjære profets formaning om å motta flere av de gaver som vår himmelske Fader har beredt for oss. De vil hjelpe oss å finne veien hjem, hvor han ivrig venter på oss for å omfavne oss igjen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Åpne himmelen for hjelp”, generalkonferansen, april 2020.

  2. Moroni 10:8–18.

  3. 1. Korinterbrev 12:1–12.

  4. L&p 46: 11–33.

  5. L&p 46:11.

  6. Generell håndbok, kapittel 1.2 Arbeidet med frelse og opphøyelse.

  7. Moroni 7:46–48.

  8. Moroni 10:9–10.

  9. L&p 46:13.

  10. L&p 46:14.

  11. Jeffrey R. Holland, “Herre, jeg tror”, generalkonferansen april 2013.

  12. Alma 32:27.

Skriv ut