2023
Hvordan kan vi vise barmhjertighet slik som Frelseren?
April 2023


“Hvordan kan vi vise barmhjertighet slik som Frelseren?”, Liahona, april 2023.

Kom, følg med meg

Johannes 8

Hvordan kan vi vise barmhjertighet slik som Frelseren?

Bilde
Jesus skriver på bakken ved siden av gråtende kvinne

The Woman Taken in Adultery [Kvinnen som ble grepet i hor], av Harry Anderson, med tillatelse fra GoodSalt.com

Da skriftlærde og fariseere bragte en kvinne som hadde blitt grepet i hor til Jesus Kristus, spurte de om hun skulle steines ifølge Moseloven. Men Jesus viste henne sin barmhjertighet i stedet og sa: “Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer” (Johannes 8:11). Jesus dømte henne ikke, og han godtok heller ikke handlingene hennes. I likhet med ham kan vi vise medfølelse mens vi står frem for vår tro.

Her er noen prinsipper som Kristi eksempel kan lære oss om hvordan vi kan behandle dem som gjør valg som vi ikke er enige i:

  • Vi trenger ikke å svare umiddelbart (se Johannes 8:6). Å ta oss tid til å tenke gjennom vårt svar kan hjelpe oss å uttrykke våre tanker med mer medfølelse.

  • Jesus ventet til anklagerne gikk før han underviste kvinnen (se Johannes 8:9). Det er ingen grunn til å lage en scene eller gjøre andre forlegne.

  • Vi må gi folk tid til å forandre seg. President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, sa: “Kvinnen som ble grepet i hor, fikk tid til å omvende seg, tid som ville ha blitt nektet av dem som ønsket å steine henne.”1

  • Undervis i sannheten, men la andre velge. “Istedenfor å fordømme andre, skulle vi ganske enkelt si det vi vet og hva vi tror på, og innby andre til å følge Frelseren. Det er deres mulighet til å velge sannhet, ikke vår mulighet til å tvinge den på dem.”2

Noter

  1. Dallin H. Oaks, “‘Judge Not’ and Judging”,  Ensign, aug. 1999, 8.

  2. Clark G. Gilbert, “Stand Fast with Love in Proclaiming Truth” (Andakt ved Ensign College med president Dallin H. Oaks, 17. mai 2022), ensign.edu.

Skriv ut