2023
Forberedelse og fremgang
April 2023


“Forberedelse og fremgang”, Liahona, april 2023.

For foreldre

Forberedelse og fremgang

Bilde
far ser på mens hans sønn skriver på et ark

Kjære foreldre,

Denne månedens nummer kan hjelpe deg å innlede samtaler med barna om hvordan forberedelse er til hjelp i vår fremgang mot evig frelse. Forslagene nedenfor dekker emner som forberedelse til evigheten, Den hellige ånds rolle i timelig og åndelig utdannelse og hvordan vi kan gjøre Den stille uke mer meningsfylt.

Samtaler om evangeliet

Forberedelse til evigheten

Les president Nelsons artikkel “Jesus Kristus er vår Frelser”, på side 4. Er det familiemedlemmer du gleder deg til å møte igjen i det neste liv? Hvilke ordinanser ville hjelpe familien å være sammen i evigheten? Spør: “Tar vi avgjørelser for nå eller for evigheten?”

Gjør Kristus til det sentrale i påsken

Bruk forslagene i artikkelen “Gjør påsken til en tid for å minnes Frelseren” på side 8, og kom sammen med familien og for å drøfte hva dere kan gjøre for å minnes Frelseren mer i påskefeiringen. Hvilke av skriftstedene, salmene eller kunstverkene er familien interessert i å lære mer om?

Fremgang gjennom læring

Gjennomgå “Utdannelse: En åndelig innsats” på side 18. Hvordan har din familie blitt velsignet, når du har søkt Den hellige ånd for å hjelpe deg i din utdannelse? Finnes det måter du kan innby Den hellige ånd til å være en større del av din læring på, selv i verdslig utdannelse? Hvordan kan du og din familie hjelpe hverandre å få mer utdannelse? Ville et av Kirkens utdanningsprogrammer passe godt for noen i familien din?

Familiemoro med Kom, følg med meg

En følelse av åpenbaring

Matteus 16

Peter så og hørte Frelserens læresetninger. Han fikk imidlertid sitt vitnesbyrd om Kristus gjennom åpenbaring istedenfor gjennom sine fysiske sanser – sitt “kjøtt og blod” (se Matteus 16:13–17).

Samle noen gjenstander (se forslag nedenfor). Bytt på å ha bind for øynene. Be hver person bruke de andre fire sansene til å gjette hva gjenstanden er.

Forslag:

  • Lukt på en blomst

  • Smak på noe godt

  • Lytt til en sang

  • Ta på en myk genser

Drøfting: Les Lære og pakter 6:14–15 og 8:2–3. Hvordan kan vi lære sannheten gjennom den åndelige følelsen åpenbaring istedenfor bare å stole på våre fysiske sanser? Legg merke til at alle mottar et vitnesbyrd gjennom Den hellige ånd, men at noen føler denne innflytelsen ulikt enn andre. Hvordan kan personlig åpenbaring gjennom Den hellige ånd styrke vårt vitnesbyrd om Kristus?

Skriv ut