2023
Mormons boks kraft, velsignelser og sannheter – nylige budskap fra profeter og apostler
April 2023


Bare digitalt

Mormons boks kraft, velsignelser og sannheter – nylige budskap fra profeter og apostler

Se hva levende profeter nylig har undervist på sosiale medier om Mormons bok.

Bilde
Jesus Kristus på det amerikanske kontinent

Jesus Christ Visits the Americas [Jesus Kristus besøker det amerikanske kontinent], av John Walter Scott

Det finnes sannhet, kraft og mange velsignelser som kommer ved trofast lesning i og anvendelse av Mormons bok. President Russell M. Nelson har undervist:

“Når jeg tenker på Mormons bok, tenker jeg på ordet kraft. Sannhetene i Mormons bok har kraft til å helbrede, trøste, restituere, hjelpe, styrke og oppmuntre vår sjel.

Mine kjære brødre og søstre, jeg lover at når dere med bønn studerer Mormons bok hver dag, vil dere ta bedre avgjørelser – hver dag. Jeg lover at når dere grunner på det dere studerer, vil himmelens sluser åpnes, og dere vil motta svar på deres egne spørsmål og veiledning for deres eget liv. Jeg lover at når dere daglig fordyper dere i Mormons bok, kan dere bli immune mot vår tids onder.”1

Medlemmer av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum har talt på generalkonferansen om kraften i Mormons bok og rollen den har. De har også delt budskap om dette emnet på sosiale medier, herunder følgende:

Kjernen i Herrens lære

“Herren … ønsker at vi skal forstå den sentrale kjernen i hans lære og budskap, og det er derfor han har gitt oss den gaven som Mormons bok er.

Mormons bok setter Jesus Kristus i sentrum. Den inneholder selve kjernen i hans budskap. Den ble skrevet for oss, i vår tid, for vårt liv. Når vi studerer, grunner på og anvender prinsippene på dens sider, vil vi få styrke til å gjøre Jesus Kristus til sentrum i livet og nyte de gledelige velsignelsene som han lover oss, nå og for evig.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 17. okt. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Tilgang til guddommelig veiledning

“I 2020 oppfordret vår profet president Russell M. Nelson oss gjennom #HørHam – til å søke Herrens veiledning og veiledning for vårt eget liv. En av de beste måtene å søke personlig åpenbaring på er å lese i Skriftene. Herrens ord i Skriftene er som en lykt som viser vei for våre føtter (se Salmene 119:105), og åpenbaring er som en sterk kraft som øker lyktens lysstyrke mange ganger.

Den tanke at skriftstudium kan føre til inspirasjon og åpenbaring, åpner døren for den sannhet at et skriftsted ikke er begrenset til den betydning det hadde da det ble skrevet, men også kan omfatte den betydning det har for en leser i dag. Det et skriftsted i Mormons bok betydde for meg første gang jeg leste det som 16-åring, er ikke avgjørende for meg når jeg leser det i en alder av 85 år. Med fordelen som min livserfaring har gitt og med min større kjennskap til åpenbaring, kan jeg lære ting som ikke var tilgjengelig for meg i går ved å lese i Skriftene i dag.

Fordi vi tror at skriftlesning kan hjelpe oss å få åpenbaring, oppfordres vi til å lese Skriftene om og om igjen. Det er én grunn til at siste dagers hellige tror på daglig skriftstudium. Ved å gjøre det kan vi få tilgang til det vår himmelske Fader vil at vi skal vite og personlig gjøre i dag.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 25. juni 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Fred og trygghet midt i forvirringen

“Jeg blir alltid inspirert av skriftsteder som på en bemerkelsesverdig måte beskriver tiden vi lever i.

‘Og på den dag skal det høres om kriger og rykter om kriger, og hele jorden skal være i opprør, og menneskenes hjerter skal svikte dem … Og menneskenes kjærlighet skal bli kold, og ugudelighet skal gripe om seg’ (Lære og pakter 45:26–27).

Et av ordene som skiller seg ut for meg i vers 26, er ‘opprør’, som er synonymt med uro, oppstyr, opprør, uorden, forvirring, omveltninger, uroligheter og forstyrrelser. Vi er utvilsomt vitner nesten hver dag til økende uro over hele verden.

Hvor kan vi finne fred og trygghet midt i all uroen?

Mormons bok.

Vi er ikke de eneste som lever i vanskelige tider. Jeg vitner om at Mormons bok er Guds ord og ble skrevet for vår tid. Det er kilden til trygghet og fred i våre urolige siste dager.

Når du tar deg tid til å studere Mormons bok, lover jeg at du vil merke en større grad av fred i ditt liv.

Hvordan har det å studere Mormons bok gitt deg fred?”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 30. apr. 2022, facebook.com/davida.bednar.

Guds ord skal advare og forberede oss

“Mormons bok: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus som vitner om at vår Frelser og Forløser virkelig lever og er guddommelig. Det er Guds ord og advarer og forbereder oss til den verden vi lever i nå. Jeg elsker ordene Mormon deler med sin sønn i Moroni 9:25

‘Min sønn, vær trofast i Kristus, og måtte ikke det som jeg har skrevet, bedrøve deg så det knuger deg ned til døde. Men måtte Kristus løfte deg opp, og måtte hans lidelser og død og det at han viste våre fedre sitt legeme, og hans barmhjertighet og langmodighet og håpet om hans herlighet og om evig liv for evig hvile i ditt sinn.’

Kristi læresetninger vil løfte oss opp. Håpet han gir oss, vil hjelpe oss gjennom livets utfordringer. Jeg innbyr deg til å lese om ham, lære om ham og følge ham.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 23. nov. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Grunnleggende for gjenopprettelsen

“I løpet av de siste åtte årene var en av mine oppgaver å gjennomgå og lese alle de bemerkelsesverdige Joseph Smith Papers og dokumenter og forskningen som ledet til utgivelsen av Hellige – en bok som dokumenterer historien om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Mitt vitnesbyrd om og min beundring av profeten Joseph Smith har blitt veldig styrket og utvidet etter å ha lest de inspirerende detaljene i hans liv og hans forutordinerte profetiske tjenestegjerning.

Josephs oversettelse av Mormons bok ved Guds gave og kraft var grunnleggende for gjenopprettelsen. Mormons boks innhold er konsekvent, vakkert skrevet, og inneholder svarene på livets store spørsmål. Den er en ledsager til Bibelen og er enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 1. juni 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Lærdommer som vil hjelpe oss å bli

“Det finnes hundrevis, til og med tusenvis av læresetninger og erfaringer i Mormons bok som kan hjelpe oss å bli den vi ønsker å være. Når du åpner Mormons bok daglig, vil du bli velsignet med å se de lærdommene du bør tilegne deg.”

Eldste Neil L. Andersen, 27. sept. 2022, facebook.com/neill.andersen.

Økt glede og fred

“Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er vårt studium av Mormons bok som enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus og som ledsager til Bibelen et grunnleggende element i vår tro …

Jeg oppfordrer deg til å lese Mormons bok og følge Jesu Kristi læresetninger som finnes i denne hellige boken. Når du gjør det, kan du finne større glede og fred i dette liv og i det kommende liv. Jeg vet at dette er sant.”

Eldste Ronald A. Rasband, 18. juni 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Løfter og begynnelser

“På et møte med misjonærer nylig ble jeg spurt: ‘Hva er Mormons bok for deg?’

For å svare, slår jeg opp i Mormons bok i innledningen til Mormons bok. Mot slutten står det: ‘Vi innbyr alle mennesker overalt i verden til å lese Mormons bok, til å fordype seg i det budskap den inneholder, og til deretter å spørre Gud, Den Evige Fader, i Kristi navn om verket er sant. De som følger denne fremgangsmåten og ber i tro, vil, ved Den hellige ånds kraft få et vitnesbyrd om at den er sann og guddommelig.’

Det er meg. Det er det Mormons bok er for meg. Jeg fikk vite gjennom Den hellige ånds kraft at Mormons bok er sann.

Så står det i siste avsnitt: ‘De som mottar dette guddommelige vitnesbyrd fra Den hellige ånd, vil ved den samme kraft også få vite at Jesus Kristus er verdens Frelser, at Joseph Smith er hans åpenbarer og profet i disse siste dager, og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Herrens rike som enda en gang er opprettet på jorden for å forberede Messias’ annet komme.’

Alle aspekter av disse to avsnittene i innledningen til Mormons bok gjelder meg. Det er innledningen til hvordan jeg fikk vite at Jesus er Kristus. Det er begynnelsen til at jeg fikk vite om Kirken, begynnelsen til at jeg fikk vite om Joseph Smith. Det er sluttstenen i min religion. Det er grunnlaget for den.

Jeg elsker Mormons bok, og jeg vet at en person vil komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus ved å følge dens forskrifter enn på noen annen måte. Jeg vet at dette gjelder for meg, og det gjelder deg.”

Eldste Dale G. Renlund, Facebook, 28. feb. 2022, facebook.com/DaleGRenlund.

Skriv ut