2023
Bygg på klippen: Dypt studium av enkle sannheter
April 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Bygg på klippen: Dypt studium av enkle sannheter

Vi trenger ikke å vite alle detaljer om evangeliet for å holde vårt vitnesbyrd ved like. Men vi trenger en dyp forståelse av evangeliets sannheter.

Bilde
en kvinne som sitter på sengen og leser et tidsskrift

Podkasteren, influenseren, journalisten, politikeren, vennen, naboen, den fremmede.

Internett gir alle mulighet til å gi uttrykk for en mening – og det sjekker ikke alltid sannhetsgehalten i disse innleggene. Noen deler innhold som høres ut som det er i overensstemmelse med Jesu Kristi evangelium, men deres tanker kan avvike fra den rene lære som undervises i Skriftene og av profeter i alle tidsaldre. President Russell M. Nelson underviste nylig: “Verdens røster og press er engasjerende og tallrike. Men altfor mange røster er villedende, forførende og kan trekke oss bort fra paktens sti.”1

Satan vet at det er mindre sannsynlig at vi ‘kjøper’ åpenbare usannheter, men kanskje vi vil gi slipp på ren sannhet for å godta ufullstendige varianter av sannheten som vi leser på nettet. Disse ufullstendige variantene, eller delvise sannhetene, er “linsnoren[e]”2 Satan forsøker å fange oss med for å få oss bort fra paktens sti (2 Nephi 26:22).

Hvordan kan vi så skille falskhetens linsnorer fra ren sannhet? President Nelson sa det best: “Gi deg selv næring med profeters ord fra fordums og nyere tid … lær alt du kan om evangeliet … [og] fordyp deg i det rike reservoaret av åpenbaring som vi har lett tilgjengelig.”3

Hva kan jeg studere?

En dyp forståelse av evangeliet vil hjelpe oss å skille mellom ren og delvis sannhet. Vi vil lykkes mest hvis vi retter vår energi mot å bygge “på vår Forløsers klippe” (Helaman 5:12).

Da han var medlem av De sytti, sa eldste Lawrence E. Corbridge: “Det er ubegrensede påstander og meninger som rettes mot sannheten … Du kan tilbringe et helt liv i en desperat jakt på svaret på enhver påstand … og aldri komme til kunnskap om de viktigste sannhetene.”4

Så istedenfor å bruke energi på å spore opp individuelle svar hver gang du har et spørsmål, ta deg tid hver dag til å utdype din forståelse av de grunnleggende sannhetene som forankrer din tro til klippen, Jesus Kristus.

Jesu Kristi evangeliums grunnleggende lære omfatter tro, omvendelse, pakter, profeter, åpenbaring, Jesu Kristi forsoning, frelsesplanen og vår guddommelige identitet som Guds barn.5 Disse sannhetene hjelper oss å gå på paktens sti. De er avgjørende for vår opphøyelse.

Perifere sannheter er derimot ikke avgjørende for vår frelse.

Det er alltid mer å lære

Noen ganger tror vi at vi har mestret vår forståelse av grunnleggende sannheter i evangeliet. Vi har kanskje hørt dem hundrevis av ganger.

Men måten vi nå forstår evangeliets prinsipper på, er kanskje ikke like fullstendig som måten Gud forstår dem på. Inntil vi har blitt som Gud, er det alltid noe vi kan lære. “Den som mottar lys og fortsetter i Gud, mottar mer lys” (Lære og pakter 50:24, uthevelse tilføyd). Dette innbefatter ny kunnskap om evangeliets grunnleggende prinsipper.

President Nelson er et godt eksempel på stadig å utdype sin forståelse. Etter å ha vært apostel i 36 år, sa han: “Jeg [ble nylig] ledet til ny innsikt.”6

Hvis nysgjerrighet, flid og Den hellige ånd kan lede Guds profet til ny kunnskap om evangeliets grunnleggende lære, kan det å søke “ved studium og også ved tro” (Lære og pakter 88:118) gjøre det samme for oss.

Søk et personlig vitnesbyrd

Når vi søker sannhet blant de mange røstene som bombarderer oss på nettet, er vårt beste redskap vårt eget personlige vitnesbyrd fra Den hellige ånd.

President Joseph Fielding Smith (1876–1972) underviste: “Gjennom Den hellige ånd blir sannheten flettet inn i alle legemets fibre og sener slik at den ikke kan glemmes.”7 Vi lærer hvordan det føles når Den hellige ånd bekrefter ren sannhet for vårt hjerte.

Ved “Den hellige ånds kraft” kan vi vite “sannheten i alle ting” (Moroni 10:5). Og selv om det absolutt er sant, er det viktig å huske at en av Den hellige ånds oppgaver er å hjelpe oss å motta et vitnesbyrd om grunnleggende lære – “om Jesus Kristus og hans verk og hans tjeneres arbeid på jorden” (Bible Dictionary, “Holy Ghost”).

Det er ikke noe galt i å studere perifere sannheter i evangeliet. Og noen ganger kan det styrke vårt vitnesbyrd når vi finner svar på våre “uvesentlige” spørsmål. Men vitnesbyrd kan ikke være grunnlagt på perifere sannheter. Eldste Joseph B. Wirthlin (1917–2008) i De tolv apostlers quorum har sagt: “Vi skulle forstå og leve etter de enkle, grunnleggende sannheter og ikke gjøre dem kompliserte. Vårt fundament skulle være solid og godt forankret.”8

Å studere på denne måten kan hjelpe oss å ikke bli forvirret blant de mange røstene vi er omgitt av. Vi “[vokser oss] sterke i kunnskapen om sannheten” og blir folk “med en sunn forstand” (Alma 17:2). Og i likhet med president Nelson har bønnfalt oss, gjør vi vår del for å utvikle “en sikker åndelig grunnvoll bygget på vår Forløsers klippe som er Jesus Kristus”.9

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Sett av tid til Herren”, Liahona, nov 2021, 120.

  2. “En lintråd er en tynn tråd som lett kan rives av. Men når flere tråder veves sammen, blir det imidlertid en sterk snor” (Mormons bok – studieveiledning for elever i Hjemmestudieseminar [2013], 71).

  3. Russell M. Nelson, “Valg for evigheten” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 15. mai 2022), broadcasts.churchofJesusChrist.org.

  4. Lawrence E. Corbridge, “Stand Forever” (andakt ved Brigham Young University, 22. jan. 2019), speeches.byu.edu

  5. Se Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2019), 7.

  6. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 92.

  7. Joseph Fielding Smith, Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind (1954–56), 31.

  8. Joseph B. Wirthlin, “Dype røtter”, Lys over Norge, jan. 1995, 73.

  9. Russell M. Nelson, “Tempelet og din åndelige grunnvoll”, Liahona, nov. 2021, 93.

Skriv ut