2023
Å stole på Herren: Min beste utdannelse
April 2023


Bare digitalt

Å stole på Herren: Min beste utdannelse

Herren bereder en vei når vi følger hans tilskyndelser og bud.

Bilde
Kristus sammen med Maria og Marta

Mary and Martha [Maria og Marta], av Del Parson

Hensikten med erfaringene vi har i livet, er å styrke vår tillit til Gud og vårt forhold til ham. Og skolen er intet unntak fra det. Jeg har av personlig erfaring lært at det vanligvis aldri passer bra å gå på skolen, men det passer alltid bra å stole på Herren. Jeg vil gjerne fortelle om noen erfaringer der jeg lærte mer om tro på en svært reell måte.

Jeg jobbet i Disney Interactive Studios i ca. 13 år som kunstner og produsent, og en dag da jeg trykket på heisknappen på vei til jobb, følte jeg at jeg ikke skulle være der. Jeg la denne tanken på en mental hylle og fortsatte å arbeide. Hvordan kunne jeg forlate en stabil og ettertraktet yrkeskarrière? Hvordan kunne jeg forlate de gode menneskene jeg var glad i og hadde arbeidet sammen med det siste tiåret eller deromkring?

Men det tynget meg, og jeg visste at denne følelsen ikke ville forsvinne. Jeg prøvde å lage en plan så jeg hadde noe på plass før jeg dro, men uansett hva jeg prøvde, kom jeg ikke frem til noe konkret. Så jeg sa opp uten jobb eller andre muligheter på plass. Jeg gråt og hadde mange dype, dyptfølte samtaler med min himmelske Fader i denne perioden.

Det jeg lærte, var at planen var å ikke ha en plan. Jeg lærte hvem jeg var uten noen tittel, karrière eller status. Smertefull som denne forandringen var, var det en uvurderlig tilstand for meg der jeg kunne lære om meg selv og mitt forhold til min himmelske Fader. Bare to måneder etter at jeg sa opp, ble det studioet som jeg trodde var stabilt, stengt ned ut av det blå og uten forvarsel.

Gjennom hele min erfaring med å forlate Disney, grunnet og gransket jeg dette sitatet av president Spencer W. Kimball: “Sikkerhet er ikke født av uuttømmelig rikdom, men av uutslukkelig tro.”1 Vår sanne sikkerhet og fred kommer gjennom tro på Jesus Kristus. Denne troen på Kristus er et valg vi kan ta. Jeg er takknemlig for at han lot meg velge ham.

Under en måned senere følte jeg meg tilskyndet til å se på karrièrer knyttet til humanitærarbeid og veldedighet. Jobbkravene fikk meg til å vurdere en mastergrad i offentlig administrasjon ved BYU. Jeg hadde ikke lagt planer for å vende tilbake til studier etter at jeg hadde tatt en bachelorgrad. Men han viste meg at det lå mer foran meg, eller jeg burde si: mer i meg, enn jeg kjente til.

Søknadsfristen til høyere utdannelse var bare noen få dager unna, men med Hans hjelp var jeg i stand til å sende inn alle nødvendige papirer, anbefalinger og intervjuer. Jeg fikk plass på universitetet, og like etterpå ble jeg ansatt som leder for Kirkens animasjonsteam, en annen uventet mulighet.

Jeg skulle nå begynne på høyere studier, begynne i en ny krevende jobb og fortsette å virke som Unge kvinners president i menigheten for mer enn 50 unge kvinner. Dette så umulig ut, men alle tre føltes riktig. Så jeg stolte på ham. Bare han kunne vise meg hvordan dette skulle fungere, og det gjorde han.

Gjennom mine tre år på høyere studier så jeg stadig hans hånd styrke meg på måter som jeg ikke trodde var mulig. Han delte “Rødehavet” (se 2 Mosebok 14) i mitt liv, noe som gjorde det mulig at ting kunne skje og evnene mine kunne vokse.

Herren bereder en vei når vi følger hans tilskyndelser og bud. Profeten Nephi erklærte denne sannheten da han sa: “Jeg vil gå og gjøre det som Herren har befalt, for jeg vet at Herren ikke gir menneskenes barn noen befaling uten at han bereder en vei for dem, så de kan utføre det han befaler dem” (1 Nephi 3:7).

Herren vil berede en vei for oss til å utføre det han har bedt oss om å gjøre. Hvis du strever med å få ting til å fungere økonomisk eller på annen måte når det gjelder studier, må du bare vite at hvis du føler deg tilskyndet til å studere på dette tidspunktet, vil Herren berede en vei slik Nephi erklærte. Stol på ham. Han elsker deg og ønsker å ta vare på deg og vil gjøre det når du velger å utøve din tro på ham.

I denne travle tiden som student, måtte jeg velge mellom ting som å hjelpe de unge kvinnene å planlegge en menighetsaktivitet eller lese til tentamener. Jeg valgte å lytte til den samme røsten som hadde ledet meg dit jeg var kommet, og bestemte meg for å være sammen med de unge kvinnene. Så ba jeg og gjorde mitt beste for å studere den tiden som var igjen.

Gang på gang tok jeg en prøve og gjorde det bra – alltid bedre enn forventet. Herren er så barmhjertig og vennlig. Det er en viktig lærdom jeg tok med meg fra utdannelsen – Guds væremåte og hans kjærlighet til meg som sin datter.

Den andre lærdommen fra min utdannelse er at når vi setter Herren først og holder våre pakter med ham, faller alt på sin rette plass, og vi mottar hans gave, fred og hjelp, midt i stormen. Vi har fred fordi vi vet at han står sammen med oss i det. Når vi velger ham, vil vi bli velsignet med alt vi trenger når vi gjennomgår utfordringene han har plassert foran oss.

Jeg elsker Herren. Jeg vitner om at han leder denne Kirken gjennom vår profet, president Russell M. Nelson. Jesus Kristus er vår Frelser og Forløser. Gjennom hans offer kan vi ha den fred som overgår all forstand (se Filipperne 4:7). Det er hans fred og kjærlighet som vil støtte oss midt i det umulige eller utenkelige. Han vil sørge for det, når vi holder våre pakter og stoler på ham av hele vårt hjerte (se Salomos ordspråk 3:5). Dette er hans gjenopprettede kirke på jorden, og vi har fylden av hans evangelium. Jeg vet at han lever og elsker deg! I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Spencer W. Kimball, “The Family Influence”, Ensign, juli 1973, 17.

Skriv ut