2023
Sosiale medier: Hva deler du?
April 2023


“Sosiale medier: Hva deler du?”, Liahona, april 2023.

Unge voksne

Sosiale medier: Hva deler du?

Vi kan bruke sosiale medier som et vindu slik at andre kan være vitne til gleden som kommer fra evangeliet.

Bilde
personer som bruker elektroniske enheter

Illustrasjoner: David Green

Hva deler du på sosiale medier? Deler du det som gir deg glede? Legger du ut noe om dine livserfaringer? Ønsker du likerklikk og ros? Ikke minst, legger du ut noe om Jesu Kristi evangelium?

Å dele evangeliet med andre på misjon var en så givende opplevelse for meg, at jeg ønsket å fortsette å gjøre det etter at jeg kom hjem til Peru. Men jeg innså snart at jeg ikke hadde tid til å nå alle dem jeg ønsket, slik jeg gjorde på misjon.

Så jeg vendte meg til sosiale medier.

Jeg laget en blogg for å dele mine misjonserfaringer, mine tanker fra mitt ukentlige studium av Kom, følg med meg og annen evangelierelatert innsikt, med andre. Og da jeg delte bloggen min, begynte jeg å få hyggelige meldinger fra venner som takket meg for at jeg delte. Det forventet jeg ikke! Så tenkte jeg: “Hvorfor kan jeg ikke gjøre mer på sosiale medier?” Og det var slik min vei til å lage en plattform for deling av evangeliet på Instagram og YouTube begynte.

Hemmeligheten bak misjonærarbeid på sosiale medier

Å dele din tro på sosiale medier trenger ikke å være komplisert, men noen ganger er vi kanskje redde for å dele fordi sosiale medier kan være fylt med fordømmelse, verdslige ideer og overfladiske innlegg. Noen ganger føles det som det minst sannsynlige stedet vi burde dele vår tro med andre. Men sannheten er at det er fordi sosiale medier er fylt med så mange fabrikkerte løgner, trenger vi å dele den glede og fred og sannhet som vi mottar som Jesu Kristi disipler.

Jeg blir ofte spurt: “Ale, hva er din motivasjon til å dele evangeliet med andre gjennom sosiale medier? Hva er hemmeligheten bak å dele det så naturlig og vise at det angår hverdagslivet?” Og mitt svar er alltid det samme: “Det er ingen hemmelighet! Nøkkelen er å etterleve evangeliet og gjøre det til en del av min hverdag.”

Jo mer jeg streber etter å etterleve evangeliet og styrke min tro, desto større blir mitt ønske om å dele det med andre. Min motivasjon til å vie så mye tid til å dele mitt vitnesbyrd med andre kommer av de åndelige opplevelsene jeg har med min himmelske Fader.

Gjennom mine erfaringer har jeg lært at det å dele evangeliet med andre kan være like enkelt som å dele våre daglige erfaringer med å være en del av Frelserens hjord. Jeg vet ikke alltid om jeg påvirker noen ved det jeg deler, men jeg vet at “ved små og enkle ting vil store ting skje” (Alma 37:6).

Bilde
forskjellige personer som bruker elektroniske enheter

Frelserens oppfordring om å dele vår tro med andre

Det finnes mennesker i verden som leter etter påminnelser om hvem de er og hvorfor de skulle fortsette å gå fremover med håp. Og hvem kan dele disse sannhetene bedre enn oss? Som Kristi etterfølgere kjenner vi til Guds løfter og den fantastiske planen han har utarbeidet for sine barn. Husk at noen mennesker “holdes borte fra sannheten bare fordi de ikke vet hvor de kan finne den” (Lære og pakter 123:12) – og vi kan hjelpe dem å finne den.

Som eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum sa:

“Del dine opplevelser personlig, på sosiale medier, i grupper, overalt.

Noe av det siste Jesus sa til sine disipler var at de skulle gå ut i hele verden og fortelle historien om den oppstandne Kristus. I dag tar vi med glede imot dette store oppdraget.”1

Å være Jesu Kristi disipler skulle omfatte vår adferd ikke bare i det virkelige liv, men også på sosiale medier. Når vi hever vår røst for å forkynne evangeliets sannheter, kan vi oppfylle det store ansvar som Jesus Kristus har betrodd oss.

La oss vise verden hvordan vi setter av tid til Herren hver dag, hvordan vi møter våre vanskeligheter og sorger, og hvordan vi finner fred. Jeg vet at ved å dele det som betyr noe, vil vi være gode redskaper i Guds hender til å samle Israel.

Vår himmelske Fader trenger oss. La oss slutte å gjemme oss bak skjermene våre og i stedet bruke dem til å opprette kontakt med andre. La oss være en del av hans verk og legge ut ikke hva, men hvem som gir oss glede – vår Frelser Jesus Kristus.

Skriv ut