2023
På en sikker grunnvoll
Oktober 2023


“På en sikker grunnvoll”, Liahona, okt. 2023.

For foreldre

På en sikker grunnvoll

Bilde
daværende eldste Russell M. Nelson og andre av Kirkens ledere på en konferanse på Madagaskar

Daværende eldste Russell M. Nelson og andre av Kirkens ledere på en prestedømmets lederskapskonferanse på Madagaskar, 2011.

Kjære foreldre

I vårt studium av Det nye testamente denne måneden, leser vi om hvordan Kirken er “bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv” (Efeserne 2:20). President Dallin H. Oaks vitner om “denne guddommelige prosessen, som Herren leder sin kirke gjennom i dag” (side 7).

Samtaler om evangeliet

Levende profeter

Snakk sammen som familie om hva dere har lært av generalkonferansen denne måneden. Del sitater fra president Dallin H. Oaks’ artikkel om profeter i vår tid og prestedømsnøkler (side 4). Hvilke velsignelser mottar dere ved å følge råd fra profeter og apostler i dag?

Tro til å se mirakler

Be et familiemedlem lese høyt Matteus 9:20–22, som forklarer Kristi helbredelse av kvinnen “med blødninger”. Hvordan kan vi utvikle tro til å se mirakler? Hvorfor utførte Kristus mirakler? (se side 43).

Hvordan bli Kristus lik

Eldste Lynn G. Robbins underviser hvordan vi kan følge Frelserens oppfordring om å bli ham lik ved å innlemme Kristus-lignende egenskaper i vårt liv (se side 10). Du kan gjerne dele noen av hans eksempler, for eksempel ildfluer eller en mor som mater et lite barn, for å hjelpe barna å forstå hvordan de kan utvikle Kristus-lignende egenskaper i sin daglige omgang med andre.

Familiemoro med Kom, følg med meg

Bevar troen

2 Timoteus 4

På slutten av sitt liv sa apostelen Paulus til Timoteus: “Jeg har stridd den gode strid, fullendt løpet, bevart troen” (2 Timoteus 4:7). Prøv denne aktiviteten for å lære om å “bevare troen”:

Før hjemmeaften

  1. Intervju noen eldre mennesker som har vært trofaste i evangeliet. Dette kan være besteforeldre eller medlemmer i din menighet eller gren.

  2. Still dem spørsmål du er interessert i, eller spørsmål som disse: Hvilke prøvelser opplevde og overvant du? Hadde du en opplevelse da det krevde mot å etterleve evangeliet? Hva var mest nyttig for å holde deg trofast mot din tro på Jesus Kristus?

  3. Skriv ned eller gjør et lydopptak av deres vitnesbyrd og erfaringer.

Under hjemmeaften

  1. Del med familien vitnesbyrdene du hørte og lærdommene du fikk.

  2. Hva lærte disse menneskene deg om å overvinne vanskeligheter ved tro?

Drøfting: Hvordan kan du bevare troen gjennom hele livet, til tross for utfordringer?

Skriv ut