2023
Profetiske læresetninger for vår tid – Nylige budskap fra profeter, apostler og andre ledere i Kirken
Oktober 2023


Bare digitalt

Profetiske læresetninger for vår tid – Nylige budskap fra profeter, apostler og andre ledere i Kirken

Se hva Kirkens ledere nylig har undervist på sosiale medier om hvordan Jesus Kristus leder og velsigner sin kirke gjennom sine kalte tjenere.

Bilde
Kristus underviser disiplene

Go Ye Therefore, and Teach All Nations [Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler], av Harry Anderson

“Om gjenopprettelsen gjorde noe,” sa president Russell M. Nelson, “knuste den den eldgamle myten at Gud hadde sluttet å snakke med sine barn. Ingenting kunne vært lenger unna sannheten. En profet har stått i spissen for Guds kirke i alle evangelieutdelinger, fra Adam til i dag.[se Bible Dictionary, “Dispensations”]. Profeter vitner om Jesus Kristus – om hans guddommelighet og om hans jordiske misjon og tjenestegjerning. Vi hedrer profeten Joseph Smith som denne siste evangelieutdelings profet. Og vi hedrer hver av dem som har etterfulgt ham som Kirkens president.”

Da han talte som medlem av De tolv apostlers quorum, tilføyde president Nelson: “Vi synger ofte: ‘Ha takk for profeten du sendte’ [Salmer, nr. 17]. Forstår dere og jeg virkelig hva det betyr? Tenk hvilket privilegium Herren har gitt oss ved å kunne oppholde hans profet, hvis råd vil være ufordervet, usminket, aldri motivert av personlige mål og fullstendig sant!”1

Hvordan blir vi ellers velsignet av profetene og apostlene som representerer Herren i sine kall i Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum? Nyere læresetninger fra Kirkens ledere på sosiale medier har talt om profeters rolle og om budskap fra Kirkens ledere på generalkonferansen. Du kan også studere mer om dette emnet fra tidligere generalkonferansetaler om profeter.

Ett forslag for å lytte til generalkonferansen

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Vi er kvelden før nok en generalkonferanse. Jeg vil bare komme med ett forslag som du kan overveie som i stor grad kan øke virkningen av denne konferansen i ditt liv. Ha spørsmål i ditt sinn og i ditt hjerte. Når du utøver tro på Herren til å formulere og overveie disse spørsmålene, og når du aktivt lytter ved Den hellige ånds kraft, vil du motta svarene du trenger.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 31. mar. 2022, facebook.com/davida.bednar.

Immunitet og en trygg havn

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

“I Kirkens læresetninger er ikke tro og søken etter kunnskap uforenlige. De er kompatible og utfyllende. I dag … ved Brigham Young University drøftet jeg noen av læresetningene og initiativene som har blitt gitt av presidenter for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige de siste 100 årene.

Læresetningene jeg valgte å drøfte er betydningsfulle ved at de gir beskyttelse mot konkrete utfordringer og onder, ikke bare for de tidene åpenbaringene ble mottatt, men også for å beskytte fremtidige generasjoner.

For eksempel, i 1922 …, var Heber J. Grant Kirkens profet og president. Ett prinsipp han stadig understreket, var Visdomsordet.

President Grant ble inspirert under sin tjeneste som profet til å gjøre overholdelse av Visdomsordet til et krav for å motta tempelanbefaling. Han ble også kjent for å fortsette å undervise prinsippene i Visdomsordet i løpet av de mange årene han tjente.

Vi lever i en tid da mange sier de følger vitenskapen i helseanliggender. De forferdelige helseresultatene av både røyking og alkoholbruk er nå klart fastsatt av vitenskapen. Jeg er takknemlig for at profetiske åpenbaringer og erklæringer har sørget for både immunitet og en trygg havn for trofaste medlemmer av Kirken. Overholdelse av profetisk åpenbaring fra Herrens kalte profet har gitt trygghet og fred.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 16. aug. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Joseph Smith rolle i å lede oss til Jesus Kristus

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Det var en ære å representere Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i går ved The World Peace Dome i Pune i India, da en statue av profeten Joseph Smith ble plassert i denne majestetiske salen som ble bygget for å fremme verdensfred. 

Vi anerkjenner Joseph Smith vedvarende innflytelse til det gode i verden, åpenbaringene han frembragte, hans eksempel på offer og tjeneste og hans hengivenhet til og vitnesbyrd om den levende Gud.

Selv om vi hedrer Joseph Smith som profet, er utvilsomt den mest bemerkelsesverdige statuen for meg og for alle medlemmer av Jesu Kristi gjenopprettede kirke, statuen av Frelseren Jesus Kristus som står i denne domen.

I 1820 søkte den unge Joseph ensomhet i et skogholt i nærheten av sitt hjem for å be om svar. Mens han påkalte Gud, så han to strålende personer, Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus, stående over ham i luften i ‘en lysstøtte’. De talte til Joseph og fortalte ham at evangeliets fylde ville bli gjengitt til jorden gjennom ham i fremtiden.

Vi har helt siden den gang omtalt denne uforlignelige teofani som ‘Det første syn’, og det er grunnleggende for alt som har fulgt i Guds plan for å forløse oss alle, hans barn.

Som et spesielt vitne om Jesu Kristi navn, vitner jeg om at han er den sentrale personen som gjør Guds forløsningsplan mulig for hver enkelt av oss.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 23. nov. 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Sannhetens røster

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Hvem lytter du til?

Svaret på dette spørsmålet vil forme din fremtid og ditt evige mål. Vil du i stor grad bli påvirket av dydige, motiverende, rettskafne, innsiktsfulle og åndelig sensitive røster, eller vil du bli påvirket mer av negative, klagende, smigrende, kyniske og kjødelige røster?

Lytt til dem som virkelig er glad i deg og oppriktig ønsker at du skal få evig liv i Guds nærhet.

Lytt til Herrens profet og apostlers ord.

Lytt til Den hellige ånds røst.

Lytt til Jesu Kristi ord ved å studere hans ord og legge hans bud i ditt hjerte.

Jeg gir deg mitt løfte om at hvis du stadig lytter til sannhetens røster, vil du forbli åndelig trygg og bli enda mer enn du er i dag.”

Eldste Neil L. Andersen, Facebook, 14. apr. 2022, facebook.com/neill.andersen

Beslutningen om alltid å følge den levende profet

Bilde
Eldste Ronald A. Rasband

“Melanie og jeg elsket å snakke med misjonærer i en sending til misjonæropplæringssentre over hele verden nylig. Budskapet og løftet jeg ga disse misjonærene, strekker seg ut til hver enkelt av oss: Hvis vi følger Herrens kalte profet, vil vi komme nærmere Frelseren og vite at han er den levende Kristus.

Beslutningen om alltid å følge den levende profet har påvirket mitt liv og min families liv mer enn noen annen avgjørelse. Jeg vet at å ta dette valget vil ha samme innflytelse på deg og dine kjære også.”

Eldste Ronald A. Rasband, Facebook, 27. okt. 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Råd for nesten enhver vanskelig situasjon

Bilde
Eldste Ronald A. Rasband

“Hvis jeg måtte velge ett råd å gi som ville dekke nesten alle vanskelige omstendigheter vi står overfor i dag, ville dette være mitt råd: Velg å følge Guds levende profet.

Jeg var takknemlig for å kunne dele dette budskapet under en andakt med unge siste dagers hellige i områdene Afrika syd og sentralt. Da vi besvarte spørsmål fra disse personene, så jeg for meg ansiktene til dem som spurte. Jeg vet at Herren er oppmerksom på hver av våre kamper og spørsmål og ønsker å hjelpe oss å finne fred.”

Eldste Ronald A. Rasband, Facebook, 19. nov. 2021, facebook.com/RonaldARasband.

Lær å vandre med Herren

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Det finnes i sannhet ingen større, mer spennende og mer foredlende utfordring enn å lære å vandre med Herren og samtidig motta den storartede velsignelsen det er å få ham til å vandre med oss.

Vær så snill og overvei følgende når du fortsetter å lære å vandre med Herren:

For det første: Be Gud om inspirasjon til hvordan du kan balansere din travle timeplan slik at du kan bruke tid på å studere Mormons bok, enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus, regelmessig. Sannhetene i Jesu Kristi evangelium undervises tydeligst og mest kraftfullt i Mormons bok.

For det andre: Tilbring mer tid sammen med Herren i hans templer. Templer er i bokstavelig forstand Herrens hus. Og når vi er der, kan vi føle en tydelig tilskyndelse om at vi har forlatt den ensomme og dystre verden.

For det tredje: Følg våre levende profeters ord. Når du vandrer med og lytter til profeter og apostler i de siste dager, vil du oppdage at du vandrer mer sammen med Jesus.

Jesus Kristus lever … hans fullkomne kjærlighet gis til alle som kommer til ham. Han er alltid nær, og venter tålmodig på oss når vi er trette på veien og vandrer alltid med oss hvor vi enn måtte være.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 8. des. 2022, facebook.com/soares.u.

Redskaper til å dele det levende vann med andre

Bilde
Søster Susan H. Porter

“Jeg elsker generalkonferansen! For meg er generalkonferansen en av de store tilkjennegivelsene av det levende vann som Frelseren tilbyr oss. Når møtet lørdag formiddag åpner, føler jeg meg som den samaritanske kvinnen ved brønnen, som, da Frelseren tilbød sitt levende vann, svarte: “Herre, gi meg dette vannet, så jeg kan slippe å tørste” (Johannes 4:15).

Når Tabernakelkoret synger og vitnesbyrd om den levende Kristus gis, føler jeg meg som en svamp som er nedsenket i livgivende vann, og ønsker å absorbere budskapene som en kjærlig himmelsk Fader har til meg. Hva vil han at jeg skal forstå? Hva vil han at jeg skal gjøre?

Jeg er dypt takknemlig for de utallige bønnfylte timene som profeter og apostler og andre ledere i Kirken bruker, slik at de kan være redskaper til å dele det levende vann som vår uttørkede sjel søker.

‘Den som drikker av det vannet jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste, men det vannet jeg vil gi ham, blir i ham en kilde med vann som veller fram til evig liv’ (Johannes 4:14).”

President Susan H. Porter, Facebook, 31. mars 2023, facebook.com/PrimaryPresident.

En forlengelse av vår himmelske Faders kjærlighet til oss

Bilde
Søster Susan H. Porter

“Søster Amy A. Wright, søster Tracy Y. Browning og jeg, hadde det hellige privilegium å bli beskikket av Det første presidentskap for noen uker siden. Da vi kom inn i rommet, håndhilste president Nelson på hver enkelt og tok seg tid til å se dypt inn i øynene våre. Min sønn, som var med meg, fortalte meg senere hvordan han følte dyp kjærlighet og varme da han håndhilste på president Nelson.

Jeg vet at president Nelson føler denne kjærligheten for hvert medlem av Kirken! Det er en forlengelse av den kjærlighet vår himmelske Fader føler for oss. På generalkonferansen denne helgen vil vi høre budskap om kjærlighet og håp fra vår kjære profet, så vel som så mange andre inspirerte og hengivne ledere som elsker deg og elsker Herren. Vil du være så snill å bli med meg og lytte?”

President Susan H. Porter, Facebook, 30. sept. 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

Samlet for å høre hva Herren ville lære oss

Bilde
Søster J. Anette Dennis

“Jeg elsker generalkonferansen! For meg har det alltid vært en tid for å komme sammen med familien for å lytte til hva Herren ville lære oss gjennom sine profeter og andre ledere. Det gir en spesiell følelse å vite at mennesker over hele verden samles samtidig for å lytte til en profets røst.

Jeg elsker også historien om kong Benjamin, en profet og konge i Mormons bok, da han kalte sitt folk til å samles ved tempelet for å lytte til hans læresetninger før han døde. Skriftene sier at de alle kom og ‘slo … opp sine telt rundt omkring, hver mann med sin familie’ (Mosiah 2:5) med teltdørene mot tempelet slik at de kunne bli i teltene sine og høre hva Herren ville lære dem gjennom sin profets ord. En så stor folkemengde samlet seg at det ble bygget et tårn slik at de bedre kunne høre kong Benjamins ord. Men likevel kunne noen fortsatt ikke høre ham, så han instruerte at hans ord skulle skrives ned og sendes til dem som ikke var innenfor lyden av hans røst.

Vi gjør noe lignende i dag. Hver sjette måned kaller vår profet oss til å samles for å høre hva Herren ville lære oss gjennom sine tjenere. Relativt få er i stand til fysisk å samles der profeten og andre ledere taler. Men på grunn av den velsignelse moderne teknologi er, er de fleste av oss i stand til å samles i vårt eget hjem for å se eller lytte til profetens røst. Og så, akkurat som på kong Benjamins tid, blir alle disse læresetningene skrevet på vårt eget språk og sendt til oss slik at vi kan få dem for å studere og huske. Hvilken velsignelse det er å kunne lytte til en profets røst og høre Guds ord!”

Søster J. Anette Dennis, Facebook, 2. april 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Lede vårt blikk mot vår himmelske Fader og Jesus Kristus

Bilde
Søster Amy A. Wright

“Et bilde som for alltid vil leve i mitt minne, fant sted under generalkonferansen i oktober 2022. Jeg hadde det privilegium å sitte nesten rett bak talerstolen. Dette ga meg et unikt utsiktspunkt til å se ut og se på mens ord fra talerne ble reflektert i ansiktene til dem som lyttet.

På slutten av møtet søndag ettermiddag talte vår kjære profet, president Russell M. Nelson, og det var tydelig at hver eneste person i Konferansesenteret var grepet av det han sa. Så plutselig, nesten som om det var orkestrert av en dirigent, vendte halvparten av forsamlingen blikket oppover og til høyre, mens den andre halvparten vendte blikket opp og til venstre.

Det var en urovekkende følelse i begynnelsen å se at ingen så på profeten lenger. Hvorfor? Fordi han hadde rettet deres oppmerksomhet mot to store skjermer som skildret Jesu Kristi besøk til oldtidens Amerika. Han hadde ledet deres blikk til Jesus Kristus!

Den dype betydningen av dette bildet gikk ikke upåaktet hen. Rollen som profet, seer og åpenbarer er alltid å lede vårt blikk oppover, til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Jeg vitner om at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Jesu Kristi kirke, og president Russell M. Nelson er Jesu Kristi profet. Følg profeten. Han viser vei!”

Søster Amy A. Wright, Facebook, 29. mars 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

Støtte læresetninger og sannheter som undervises av profeter

Bilde
Søster Tracy Y. Browning

“Hvor mange av dere husker arbeidsarkene på skolen som skulle ha dere til å tegne linjer som matchet forholdet mellom bilder, personer eller gjenstander som sto oppført over to kolonner? Kanskje i én kolonne ville du finne et bilde av en vase, og i neste kolonne ville du finne et bilde av en blomst. Å tegne en linje som forbandt de to, illustrerte forholdet mellom dem.

Disse aktivitetene skulle hjelpe elevene å gjenkjenne samsvar, tilhørighet eller overensstemmelse mellom ting. På et tjenesteoppdrag i Litauen nylig, kom denne øvelsen fra mine tidlige skoledager til mitt sinn da en omtenksom misjonær som virket der, spurte hvordan jeg forbereder meg til generalkonferansen.

Jeg beskrev at da generalkonferansen nærmet seg, fokuserte jeg mitt studium inngående på budskapene som ble gitt av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum. Og jeg føler meg ganske trygg på å gjøre det fordi jeg oppdager at alle omkringliggende budskap gitt av generalautoriteter og ledere på generalplan støttet læresetninger og sannheter som undervises av profeter, seere og åpenbarere.

Da jeg studerte disse talene gjennom hele året, følte jeg at jeg billedlig talt kunne trekke linjer fra budskapene fra disse lederne i Kirken til talene som ble holdt av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum. Og når generalkonferansen nærmer seg, gir mitt snevre studium av profetenes ord meg fruktbar grunn til å plante de andre læresetningene jeg vil motta videre.”

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 30. mars 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Skriv ut