2023
Kunne jeg være en av Guds utvalgte?
Oktober 2023


“Kunne jeg være en av Guds utvalgte?”, Liahona, okt. 2023.

Unge voksne

Kunne jeg være en av Guds utvalgte?

I oppveksten trodde jeg at Gud hadde en liste over favorittbarn, og jeg trodde ikke at jeg sto på den listen.

Bilde
smilende ung voksen kvinne som lager hjerteform med hendene

Foto: Illustrasjonsfoto

Er du utvalgt?

I oppveksten var jeg ikke så religiøs. Jeg visste hva som var grunnleggende i kristendommen, men jeg hadde alltid flere spørsmål enn tro, og tenkte egentlig ikke så mye på det. Men jeg hadde alltid hørt min hengivne, religiøse tante gjenta Matteus 22:14:

“For mange er kalt, men få er utvalgt.”

“Utvalgt til hva?” tenkte jeg.

Jeg forsto aldri hva dette verset egentlig betydde, og jeg brydde meg aldri om å spørre henne. Jeg begynte å anta at dette skriftstedet betydde at Gud måtte ha en liste over sine favorittbarn som ville fylle opp stolene i himmelen – hans utvalgte få.

Jeg trodde ikke at jeg var en av disse favorittene.

Jo eldre jeg ble, og jo mer jeg så måten andre levde på, virket det som om uansett hva jeg gjorde i livet mitt, enten det var gode eller dårlige ting, ville jeg være ubetydelig hvis jeg ikke var en av hans “utvalgte”.

Jeg visste ikke engang hvordan jeg skulle oppnå denne statusen!

Siden jeg visste dette, begynte jeg å tro at jeg aldri ville være noe i Guds øyne. Jeg ville ikke arve hans velsignelser eller løfter fordi jeg ikke ble født som en av hans favoritter.

Regnet som en av hans utvalgte

Disse tankene fylte meg ofte med engstelse. Jeg ønsket desperat å lære mer om hva det ville si å bli en av Guds utvalgte folk, og hva som skulle til for å motta hans velsignelser.

En dag mens jeg bladde på sosiale medier, kom jeg over en reklame for Kom, følg med meg. Da jeg klikket på reklamen, fant jeg en måte å få kontakt med misjonærer fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige på. Min villighet til å finne svar og håp for mitt liv fikk meg til å gå med på å møte dem.

Gjennom deres leksjoner og mange bønner lærte jeg så mye om Jesu Kristi evangelium, min hensikt i livet og, ikke minst, den fullkomne kjærlighet vår himmelske Fader har til meg – hans guddommelige barn.

Jeg ble døpt og følte så mye glede og forståelse strømme inn i livet mitt. Men jeg følte fortsatt ikke helt den forsikringen jeg lengtet etter. Mine engstelige tanker før jeg ble medlem av Kirken hadde avtatt, men jeg visste fortsatt ikke om jeg var en av Guds utvalgte få som ville arve alt han har. Jeg var ikke sikker på hva mer jeg kunne gjøre for å bli et av disse spesielle menneskene.

Det forandret seg noen måneder senere da jeg så på generalkonferansen. Jeg håpet jeg ville finne svar på spørsmål som fremdeles føltes urovekkende da eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum begynte å tale. Jeg ble sjokkert da jeg hørte ham nevne det samme verset som hadde gjort meg forvirret hele livet.

Jeg fikk plutselig håp.

Eldste Bednar forklarte at “[vår himmelske Fader] begrenser ikke ‘de utvalgte’ til noen få. I stedet avgjør vårt hjerte, våre ønsker, vår overholdelse av evangeliets hellige pakter og ordinanser, vår lydighet mot budene og, ikke minst, Frelserens forløsende nåde og barmhjertighet, om vi blir regnet som en av Guds utvalgte.”1

Og i det øyeblikket visste jeg det – jeg er utvalgt.

Eldste Bednars ord ga meg en dyp følelse av takknemlighet som overveldet meg. Jeg følte meg mer velsignet enn noensinne som fant Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Vi må også velge ham

Gud har ikke favoritter – han elsker alle sine barn med fullkommen kjærlighet – men å være utvalgt betyr at vi også velger ham.

Vi er utvalgt fordi vi velger å la ham råde i vårt liv fremfor alt annet.

Eldste Bednar inspirerte meg til trofast å holde meg på paktens sti mens jeg holder ut til enden. Jeg følte meg også inspirert av president Russell M. Nelson budskap om å prioritere mitt forhold til vår himmelske Fader, og strebe etter å forsake og overvinne verden2 slik at jeg kan vende tilbake til ham!

Jeg vitner om at uansett bakgrunn, uansett synd, uansett utilstrekkelighet eller selvtvil, kan vi alle være Guds “utvalgte” på grunn av Jesus Kristus. Vi kan bo hos vår himmelske Fader igjen og arve “alt som [han] har” (Lære og pakter 84:38). Hvis vi kommer til Kristus, inngår og holder pakter, godtar fylden av hans evangelium og streber etter å bli ham lik, vil det å bli en av hans utvalgte bli en realitet. Det er en så vakker gave fra vår kjærlige himmelske Fader.

Skriv ut