2023
Profeter og apostler – våre tydelige og pålitelige veiledere
Oktober 2023


Bare digitalt

Profeter og apostler – våre tydelige og pålitelige veiledere

Når vi søker veiledning for vårt liv, kan vi føle oss trygge på å følge råd fra profeter og apostler.

Bilde
et vakttårn og noen fjell

Da jeg var åtte år gammel, tok pappa min bror og meg med på en lang fottur.

Da vi nærmet oss toppen, begynte min bror og jeg å stille spørsmålene alle foreldre gruer seg til:

“Hvor mye lenger?”

“Er vi snart fremme?”

Pappa svarte tålmodig:

“Dere er så nær!”

“Bare 15 minutter til!”

Men 15 minutter gikk, og så 15 til. Pappa gikk fra å oppmuntre til å overtale til å trygle. “Bare litt lenger”, sa han, og trodde at det var sant. Selv han ble overrasket over at vi ikke var fremme ennå.

Da vi passerte turgåere som kom ned fra toppen, spurte vi ivrig hvor langt vi hadde igjen.

“Dere er så nær!” var deres oppmuntrende svar. “Dere er nesten fremme.”

Dette skjedde flere ganger. Til slutt kastet broren min seg ned midt på stien, la armene i kryss og erklærte: “Jeg går ikke lenger.”

Vaktmann i tårnet

Som vi fant ut på denne turstien, har forskjellige folk forskjellige meninger. Alle vi møtte langs stien fortalte oss at vi var “nær” toppen, men alle hadde forskjellige oppfatninger om hva det betydde. Til og med min fantastiske far – som hadde pakket snacksen vår, fylt opp vannflaskene våre og fått oss til stien – hadde glemt hvor lang turen egentlig var. Uten en erfaren veileder, ble min bror og jeg utmattet og frustrerte og ville gi opp.

Når vi går på paktens sti hver dag, vil vi møte mange forskjellige innflytelser og meninger. Mange vil prøve å være våre veiledere – influensere, politikere, familie, venner. Noen av disse veilederne har ikke vårt beste i sinne. Andre veiledere ønsker det beste for oss, og de kan være hjelpsomme og støttende når vi utvikler oss – som min far – men de har kanskje ikke svarene på alt.

Heldigvis er vår himmelske Fader og Jesus Kristus allvitende personer som kjenner oss fullkomment og som kjenner dagens og fremtidige omstendigheter i den verden vi lever i. Og de har gitt oss profeter og apostler til å virke som våre veiledere og våre vaktmenn i tårnet (se Esekiel 33:1–7).

Her er noen få måter de veileder oss på langs paktens sti:

Gir absolutt sannhet

President Russell M. Nelson oppsummerte hva det å søke og handle ifølge profeter og apostlers ord kan gi oss: “Ren sannhet, Kristi rene lære og ren åpenbaring.” I en verden hvor “altfor få mennesker vet hvor de skal søke sannhet”, kan vi føle oss trygge på at vi lærer og følger “absolutt sannhet – evig sannhet”, så lenge vi gir akt på ordene til våre ledere i vår tid.1

Som vi tross alt lærer i Amos 3:7: “For Herren, Herren gjøre ikke noe uten at han har åpenbart sine skjulte råd for sine tjenere profetene.” Som eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum underviste: “Det finnes en kilde til sannhet som er fullstendig, korrekt og uforgjengelig. Denne kilden er vår uendelig kloke og allvitende himmelske Fader.”2

Vår himmelske Fader er kilden til sannhet, og han formidler denne sannheten til sine profeter. Vi kan føle oss trygge på vår evne til å søke og skjelne sannhet når vi følger profetiske råd.

Hjelper oss å holde oss samstemte og enhetlige.

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er en verdensomspennende kirke. Våre medlemmer lever over hele verden og har forskjellige livserfaringer. Hvordan kan vi alle være samstemte? Hvordan føler vi oss trygge på at vi alle gjør det vi skal?

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, underviste om behovet for organisasjon i en verdensomspennende kirke og hvordan dette oppnås gjennom profeter og apostler:

Herrens verk krever en organisasjon som ledes av Herren gjennom ledere han har valgt og bemyndiget, og som han veileder for å utføre sine hensikter. Skriftenes historie viser at slike ledere har vært enten en profet eller profeter og apostler.

Hvorfor trengs det en organisasjon for å oppfylle Herrens hensikter? Selv om vår Frelser elsker og hjelper oss individuelt, handler han, når han skal oppnå sine hensikter med alle Guds barn – ikke minst sitt paktsfolk – gjennom en organisasjon ledet av profeter og apostler.

Bare gjennom en organisasjon kan de enkelte medlemmene av det apostelen Paulus kalte “Kristi legeme” (1 Korinterbrev 12:27) få de muligheter de trenger for å oppnå den åndelige vekst som er hensikten med deres skapelse.”3

Velsignelsen ved levende profeter og apostler forener og styrker oss som Kirke. Vi kan føle oss trygge på at å følge deres ord vil holde oss trygt på paktens sti og bevege oss i riktig retning.

Deler Guds kjærlighet til oss

Vi vet at profeter og apostler er en fantastisk velsignelse, men hva om de ber oss om å gjøre noe som virker vanskelig? Eller noe som er i strid med det menneskene rundt oss sier? Som president Henry B. Eyring, annenrådgiver i Det første presidentskap, uttrykte: “Herren ber ofte sine profeter om å gi rettledning som er vanskelig å akseptere. Våre sjelers fiende vil prøve å få oss til å ta anstøt og til å tvile på om profeten er kalt av Gud.”4

Men, som eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum forklarte, skulle ikke dette faktum gjøre oss engstelige: “Ikke vær bekymret når profetens advarselsrøst går imot den rådende folkemening. Spottende ildkuler fra irriterte vantro blir alltid slengt ut i samme øyeblikk som profeten begynner å tale.”5

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum fortalte hvorfor vi kan føle trøst når vi hører ledere tale, selv om deres råd kan føles utfordrende:

“Det er betryggende å vite at vi ikke er alene i verden, til tross for utfordringene vi opplever i livet. Å ha profeter er et tegn på Guds kjærlighet til sine barn. De bekjentgjør Guds og Jesu Kristi løfter og sanne natur til Deres folk …

[Profeter og apostler] representerer Herrens sinn og hjerte og er kalt til å representere ham og undervise oss om hva vi må gjøre for å vende tilbake for å være i Guds og hans Sønn Jesu Kristi nærhet … Ved å følge dem blir vårt liv lykkeligere og mindre komplisert, våre vanskeligheter og problemer blir lettere å bære, og vi skaper en åndelig rustning rundt oss som vil beskytte oss mot fiendens angrep i vår tid.”6

Det faktum at noen læresetninger er i strid med verdens læresetninger, er nøyaktig hvorfor vi trenger profeter – vår himmelske Fader ønsker å veilede sine barn og beskytte dem mot djevelens onder.

Støtte profetiske prioriteringer

Til slutt reiste broren min seg fra bakken og kom seg til den vakre innsjøen vi hadde gått mot hele dagen. Det var en fantastisk opplevelse som var verdt strevet.

Men hvor mye bedre kunne det ha vært om vi hadde visst hva vi kunne forvente? Turen ville ikke ha vært noe kortere eller mindre bratt, men vi ville ha vært bedre forberedt. Som president Nelson forklarte: “Å overvinne verden … gjør alt ved livet lettere”, selv om det ikke nødvendigvis gjør alt enkelt.7

Når vi oppholder profeter og apostler og inngår “en personlig beslutning om at vi vil gjøre vårt ytterste for å støtte deres profetiske prioriteringer”,8 slik president Nelson sa, vil vi motta veiledning og rettledning for vårt liv.

Skriv ut