2023
Føl tilknytning til dem som er på den andre siden av sløret
Oktober 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Føl tilknytning til dem som er på den andre siden av sløret

Da jeg dro til tempelet for andre gang, fikk jeg en bekreftelse på at profetens ord var sanne.

Bilde
Cordoba Argentina tempel

Det hadde gått to år siden mitt første besøk i tempelet, og jeg gledet meg til å delta igjen sammen med en gruppe unge voksne. Mitt fokus var å styrke meg selv, få venner og oppleve privilegiet å utføre hellige ordinanser.

Mens jeg var i dåpsrommet i tempelet, var jeg litt fraværende i tankene på grunn av nerver. Det var bare andre gangen jeg dro til tempelet, og jeg var redd for å gjøre noe galt da jeg utførte ordinanser. Men så sa et medlem av tempelpresidentskapet, som hjalp til i dåpen, til dem av oss som ventet i kø at hvis vi bare kunne løfte sløret et øyeblikk, kunne vi se hvor mange personer i åndeverdenen som ventet på å bli hjulpet.

Denne tanken traff meg i hjertet, og plutselig innså jeg hvor viktige disse ordinansene var.

Jeg følte gleden ved tempelarbeid

Da jeg reflekterte over det han sa, husket jeg en teknikk jeg hadde lært i en teaterklasse hvor skuespillere satte seg i samme situasjon som rollefigurene de spiller for å kunne fremstille dem bedre. Jeg lurte på om vår himmelske Fader kunne hjelpe meg mens jeg prøvde å sette meg selv i skoene til dem jeg utførte tempelordinanser for.

Hva ville jeg føle hvis jeg, etter flere tiår, eller til og med århundrer med venting, endelig kunne motta de frelsende ordinanser som jeg hadde lengtet sånn etter?

Da jeg prøvde å tenke mer på dem jeg gjorde arbeid for, hjalp Den hellige ånd meg å føle overveldende glede. Jeg greide ikke å holde tårene tilbake. Jeg kunne føle lykken til dem jeg nettopp hadde blitt døpt for. Jeg fikk et sterkt inntrykk av hvordan de hadde ventet så lenge på sine frelsende ordinanser.

Jeg hadde vært engstelig for å dra til tempelet, men jeg innså at hvis jeg glemte mine egne bekymringer og følelser, og i stedet fokuserte fullt ut på å representere alle jeg ble døpt for, kunne jeg føle deres glede gjennom sløret.

Jeg var så takknemlig for å kunne tjene hele dagen i tempelet og hjelpe dem som trengte meg til å støtte dem, slik at de kunne være rede til å vende tilbake til Faderens nærhet. Jeg forsto bedre åpenbaringen Gud ga profeten Joseph Smith i Kirtland tempel: “Alle som er døde uten kunnskap om dette evangelium og som ville ha mottatt det hvis de hadde fått anledning til å bli på jorden, skal bli arvinger til Guds celestiale rike” (Lære og pakter 137:7).

Tempelarbeid forandrer deg

Før de kom hjem fra tempelet, samlet alle de unge voksne seg for å bære sitt vitnesbyrd og dele sine erfaringer. Den hellige ånd rørte ved alles hjerter, og vi visste at vi var annerledes enn vi hadde vært da vi kom til tempelet på grunn av vårt nye fokus på å utføre tempelarbeid og slektshistorie.

Vi må huske hva vår kjære profet, Russell M. Nelson, sa: “Tempelarbeid og slektshistorie kan velsigne personer bak sløret, men det kan også velsigne de levende i like stor grad. Det har en foredlende virkning på dem som deltar i det.”1

Jeg virker for tiden som rådgiver i eldstenes quorum med ansvar for tempelarbeid og slektshistorie. Vi arbeider mot målet om å få Herrens hus i vårt område. Når vi arbeider med flid, har jeg personlig vært i stand til å føle den foredlende innflytelsen som president Nelson nevnte.

Jeg vet at når vi gjør dette arbeidet, blir vi storlig velsignet av Herren. Alle løftene han har gitt oss gjennom sine profeter og apostler, vil bli oppfylt, enten i dette liv eller i det kommende liv. Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum har undervist: “Gud vil styrke og hjelpe og holde oss oppe [se Jesaja 41:10]; Og han vil løfte oss opp fra den dypeste grunn [se Salmer, nr. 85]. Når vi samler vår slektshistorie og drar til tempelet på vegne av våre forfedre, oppfyller Gud flere av disse lovede velsignelsene samtidig på begge sider av sløret.”2

Jeg vitner om den kraft tempelarbeid og slektshistorie har i vårt liv. Å gjøre dette arbeidet kan hjelpe oss å styrke vår tro og vår grunnvoll på Jesu Kristi evangelium. Vi kan være de som hjelper personer på den andre siden av sløret – og når vi gjør det, vil vi føle gleden som kommer av disse hellige opplevelsene.

Skriv ut