Liahona
Mitä tarkoitamme sanoessamme, että kirkko on totta?
Kesäkuu 2024


”Mitä tarkoitamme sanoessamme, että kirkko on totta?”, Liahona, kesäkuu 2024.

Mitä tarkoitamme sanoessamme, että kirkko on totta?

Vapahtajan itsensä johdolla Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko tarjoaa opetukset, pappeuden valtuuden, toimitukset ja liitot, jotka johtavat meidät takaisin taivaalliseen kotiimme.

Kuva
Mies pitämässä puhetta kirkossa

Sydämessämme tuntuu usein lämpimältä, kun kuulemme jonkun todistavan: ”Tiedän, että kirkko on totta.” On merkittävää, että Henki todistaa tästä totuudesta myös meille.

Näyttää kuitenkin siltä, että nykykulttuurin suuntaukset ovat tuoneet mukanaan laajalle levinnyttä epäluottamusta instituutioihin yleensä ja etenkin uskonnollisiin järjestöihin. Sitä vastoin myöhempien aikojen pyhät lupaavat tukea Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa sen perustehtävässä rakentaa Jumalan valtakuntaa maan päälle ja perustaa Siionia, odottaen samalla riemuiten Jeesuksen Kristuksen toista tulemista. Niin tehdessämme me hyväksymme, että nuo kallisarvoiset tarkoitukset voidaan saavuttaa ainoastaan Herran palautetun kirkon virallisen instituution kautta.

Uudesta testamentista käy selvästi ilmi, että kuolevaisen palvelutyönsä aikana Herra Jeesus Kristus paitsi innoitti uskovien yhteisöä myös järjesti kirkkonsa, jossa on kutsutut, koulutetut ja pappeuteen asetetut johtajat (ks. Ef. 4:11–16). Kirkko oli Hänelle tärkeä. Tänä päivänä, kuten silloinkin, kirkon ”perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja [sen] kulmakivenä on itse Kristus Jeesus” (Ef. 2:20; ks. myös Matt. 16:17–18). Raamatussa sanotaan, että ylösnousemuksensa jälkeen ”Herra liitti heidän joukkoonsa niitä jotka pelastuivat” (Ap. t. 2:47).

Entä jos kirkon johtajat eivät olekaan täydellisiä?

Ehkä jotkut epäröivät todistaa kirkon totuudesta, koska heistä tuntuu, etteivät kirkko ja sen johtajat kenties ole täydellisiä. Kirkko ja sen johtajat eivät tosiaan ole täydellisiä eivätkä ole väittäneetkään olevansa! On huomionarvoista, ettei missään pyhissä kirjoituksissa tai kirkon johtajien opetuksissa sanota, että Herran tarkoituksena oli tehdä kirkosta täydellinen. Apostoli Paavali kirjoitti sen sijaan:

”Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat,

tehdäkseen pyhät täydellisiksi, varustaakseen heidät palvelutyön toteuttamiseen, Kristuksen ruumiin rakentamiseen.

Kun me kaikki sitten pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen ja niin saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden.” (Ef. 4:11–13, ks. englanninkielinen kuningas Jaakon raamatunkäännös.)

Herran tarkoituksena on pyhien täydelliseksi tekeminen, ei kirkon täydelliseksi tekeminen. Me voimme saada todellista lohtua tuosta periaatteesta, koska se antaa ymmärtää, että Herran kirkossa on tilaa meille kaikille epätäydellisille ihmisille!

Itse asiassa lokakuun 2013 yleiskonferenssissa vanhin Dieter F. Uchtdorf, silloinen toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, sanoi:

”Ollaksemme täysin rehellisiä, on ollut hetkiä, jolloin kirkon jäsenet tai johtajat ovat yksinkertaisesti tehneet erehdyksiä. On saatettu sanoa tai tehdä sellaista, mikä ei ole sopusoinnussa arvojemme, periaatteidemme tai oppimme kanssa.

Kirkko olisi nähdäkseni täydellinen vain, jos sitä johtaisivat täydelliset olennot. Jumala on täydellinen, ja Hänen oppinsa on puhdas. Mutta Hän toimii meidän, epätäydellisten lastensa, kautta, ja epätäydelliset ihmiset erehtyvät. – –

On valitettavaa, että jotkut ovat kompastuneet ihmisten tekemiin erehdyksiin. Mutta tästä huolimatta palautetun evankeliumin iankaikkinen totuus, joka on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, on säilynyt tahriintumatta, heikentymättä tai tuhoutumatta.

Herran Jeesuksen Kristuksen apostolina ja henkilönä, joka on omin silmin nähnyt tämän kirkon neuvostoja ja toimintaa, minä todistan vakaasti, että ainuttakaan merkittävää päätöstä, joka vaikuttaa tähän kirkkoon ja sen jäseniin, ei koskaan tehdä etsimättä vilpittömästi innoitusta, johdatusta ja hyväksyntää iankaikkiselta Isältämme. Tämä on Jeesuksen Kristuksen kirkko. Jumala ei salli kirkkonsa ajautua sille säädetyltä kurssilta tai epäonnistua jumalallisen päämääränsä täyttämisessä.”1

Toisinaan me puolustamme jotakin käsitystä siitä, kuinka Herra on tekemisissä kirkkonsa johtajien ja jäsenten kanssa, vaikka tämä käsitys ei palvele meitä hyvin. Saatamme odottaa, että Herran tulisi hallita kaikkea, mitä johtohenkilöt ja hallinnolliset johtajat kirkossa tekevät, jottei mitään virheitä voitaisi tehdä. Voi olla parempi tunnistaa, että Herra antaa johdatusta niille palvelijoille, kun he rukoillen tekevät parhaansa omissa tehtävissään johtaessaan Hänen työtään. Sillä tavoin rakastavat vanhemmat opettavat lapsiaan.

Herra antaa meille johdatusta, mutta Hän ei yleensä harjoita hallintaa, paitsi asioissa, joilla on suoraan merkitystä pelastuksellemme. Vielä kerran, Hänen tarkoituksenaan ei ole tehdä kirkosta täydellinen vaan ennemminkin tehdä Hänen lapsensa täydellisiksi, mukaan lukien kirkon johtohenkilöt ja johtajat. Tämä innoitettujen toimintojen malli kirkon keskustoimistossa ei merkittävästi eroa siitä mallista, jota käytetään vaarnoissa, seurakunnissa ja kodeissa.

Vaikka Herra antaakin toisinaan suoraa ilmoitusta etenkin niille, joita tuemme profeettoina, näkijöinä ja ilmoituksensaajina, Hän odottaa meidän myös tutkivan asioita tarkoin mielessämme (ks. OL 9:8–9) ja saavan aikaan paljon vanhurskautta (ks. OL 58:27) ilman että meitä käsketään kaikessa (ks. jae 26).

Me voimme luottaa siihen, että Herra johdattaa meitä pelastuksemme polulla, kun seuraamme Hänen kirkkonsa apostolisia johtajia. Voimme myös saada suurta lohtua Herran lupauksesta, että Hän vahvistaa meille jokaiselle totuuden kaikesta, kun etsimme sitä henkilökohtaisesti (ks. Moroni 10:5).

Siunauksia Jeesuksen Kristuksen kirkossa

Mitä siis tarkoitamme sanoessamme, että kirkko on totta, jos emme tarkoita sen olevan täydellinen?

  • Ennen kaikkea me tarkoitamme, että sitä johtaa Herra Jeesus Kristus itse elävien profeettojen ja apostolien välityksellä.

  • Me tarkoitamme, että sillä on kaikki pyhät kirjoitukset, jotka Jumala on ilmoittanut, ja jokainen oppi ja totuus, joka on tärkeä meidän pelastuksellemme.

  • Me tarkoitamme, että siinä on pappeuden valtuus johtaa kirkkoa ja suorittaa välttämättömiä toimituksia, ja me tarkoitamme, että nuo toimitukset ovat päteviä sekä tässä elämässä että iankaikkisuuksissa.

  • Me tarkoitamme, että ne, jotka noudattavat sen käskyjä, saavat kestävää iloa sekä tässä elämässä että ikuisesti.

  • Me tarkoitamme sitä, että ne, jotka vastaanottavat pelastavat toimitukset ja pitävät niihin liittyvät liitot ja tekevät vaadittavan vilpittömän parannuksen, korotetaan varmasti Jumalan selestiseen valtakuntaan.

  • Ja etenkin tarkoitamme, että Pyhä Henki todistaa näistä asioista vilpittömille totuuden etsijöille.

Kirkon opetusten noudattaminen toimii – se tekee meistä parempia ihmisiä, tuo meille rauhaa ja iloa ja valmistaa meitä palaamaan taivaallisen Isämme luo.

”Kirkko on – – profetoitu myöhempien aikojen valtakunta, jota ei ole luonut ihminen vaan jonka on perustanut taivaan Jumala”, vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut.2 Kuinka tärkeää onkaan, että ne, jotka vilpittömästi uskovat Jeesuksen Kristuksen palauttamiin totuuksiin, nousevat rohkeasti todistamaan, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on ainoa tosi ja elävä kirkko (ks. OL 1:30).

Me osoitamme täyden rakkautemme ja kunnioituksemme kaikille, jotka uskovat totuuteen ja noudattavat sitä, missä sitä sitten onkin. Me kunnioitamme ja arvostamme sitä säteilevää hyvyyttä, jota havaitsemme niin monissa muissa kirkoissa, emmekä arvostele minkään ryhmän tai yksilön uskonkäsityksiä. Mutta on mieletöntä kuvitellakaan, että voisimme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen opettamiinsa käskyihin ja saada täyden hyödyn siunauksista ja toimituksista, jotka ovat saatavana vain Hänen palautetussa kirkossaan, ilman että uskomme tähän kirkkoon ja puolustamme sitä.

Meidän tulee tietenkin todistaa, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi, profeetta Joseph Smith, Mormonin kirja ja muut perusasiat ovat totta, mutta myös sillä on suuri merkitys, että todistamme kirkon totuudesta instituutiona. Temppelissä me opimme, että juuri siihen pyhittäytymisemme keskittyy. Kun tunnemme Herran itsensä johtaman organisaation olevan totta, me tunnemme olevamme vastuussa siitä, että olemme uskollisia kirkon opettamalle opille ja sen käytännöille.

Kuva
Nuori nainen pitämässä puhetta kirkossa

Uskollisuus kirkolle

Evankeliumin totuuksien säilyminen ei edellytä sitä, että pyhät puolustavat niitä ja ovat uskollisia niille. Ne ovat totta jo sinällään. Mutta yleisluontoisesta uskosta voi tulla niin epämääräistä, ettei sillä ole kannustavaa eikä pelastavaa voimaa, ja lähes vääräuskoisetkin voivat väittää uskollisuuttaan (ks. Jaak. 2:19–20). Sen sijaan vakaumus siitä, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on totta ja Herran johtama, johtaa siihen, että ihminen osallistuu kokouksiin, maksaa kymmenykset ja uhrilahjat, palvelee tehtävissä, saa toimituksia ja pitää niihin kuuluvat liitot. Selkeän uskon ja vakaumuksen myötä tulee selkeitä ja vakuuttavia sitoumuksia. Toisin sanoen, kun tiedämme sen olevan totta, meistä tulee moraalisesti velvollisia toimimaan sen mukaisesti, että se on totta.

Todistan tietäväni henkilökohtaisten kokemusten ja Pyhän Hengen varman todistuksen kautta, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on tosi ja elävä kirkko, jota Herra Jeesus Kristus johtaa nykyisten profeettojemme ja apostoliemme välityksellä. Sen lisäksi, että tiedämme kirkon olevan totta, osoittakaamme myös sanoissamme ja teoissamme olevamme uskollisia kirkolle.

Tulosta