Liahona
Neljä tapaa luoda hengellistä tilaa
Kesäkuu 2024


”Neljä tapaa luoda hengellistä tilaa”, Liahona, kesäkuu 2024.

Nuorille aikuisille

Neljä tapaa luoda hengellistä tilaa

Se, ettei Jerusalemissa sallita käännytystyötä, muutti näkökulmani hengellisen tilan luomiseen omassa elämässäni.

Kuva
Nuori mies katselee avointa kirjaa, josta virtaa valoa

Kuvitus Ingrid Nancy Ochoa Villarreal

Jerusalemin heprealainen yliopisto, jossa tällä hetkellä opiskelen, on kävelyetäisyydellä useista raamatullisista kohteista. Voin käydä temppelin portailla, joilla Jeesus on saattanut opettaa, tai puutarhahaudalla, jonne joidenkin mukaan Hänen ruumiinsa laskettiin ennen Hänen ylösnousemustaan. Pyhässä maassa asuminen on siunaus, ja olen kiitollinen jokaisesta päivästä, jonka saan viettää tässä mahtavassa paikassa. Hänen kirkkonsa jäsenenä oleminen ei kuitenkaan ole täällä helppoa.

Koska Israelissa ei saa harjoittaa käännytystyötä, minä en saa kertoa uskostani. En ymmärtänyt, kuinka vaikeaa se olisi, ennen kuin yksi ystävistäni pyysi minulta Mormonin kirjaa enkä voinut antaa sitä hänelle. Toisinaan Kristuksen opetuslapsena oleminen voi tuntua hieman yksinäiseltä ja eristävältä.

Opin täällä kuitenkin myös voimallisia opetuksia. Voin yhä jakaa Jeesuksen Kristuksen valoa ja rakkautta kenelle tahansa ja voin olla yhteydessä Henkeen.

Hengellisten keskustelujen avulla

Vaikka koulutusohjelmani on hyvin maallinen, melkein kaikki oppilaat kursseillani ovat uskovia kristittyjä. Istumme usein luennon jälkeen yhdessä ja jaamme mielipiteitä ja näkemyksiä luennoista. Nämä keskustelut ovat luoneet minulle tilaa, jossa voin todistaa Jeesuksesta Kristuksesta.

Jutellessamme keskenämme mieleeni muistuu usein jae Matt. 18:20: ”Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.”

Vaikka en voikaan aktiivisesti kertoa evankeliumista näissä keskusteluissa, tämä kokemus on opettanut minulle, kuinka Kristuksesta puhuminen muiden opetuslasten kanssa voi luoda keskinäisiin suhteisiimme Hengelle otollisen ilmapiirin ja pitää Hänet kaiken sen keskipisteenä, mitä teemme.

Liittojen pitämisen avulla

Olen ymmärtänyt, että ainoa tapa, jolla voin todella kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista täällä, on se, kuka olen. En voi antaa täällä ihmisille Mormonin kirjaa, mutta voin rukoilla heidän kanssaan, voin auttaa heitä tuntemaan Jumalan rakkautta ja voin todistaa, että Jumala todella rakastaa heitä. Kun pyrin yksinkertaisesti pitämään liittoni ja noudattamaan Herran käskyjä, todistan uskostani Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin.

Olivatpa olosuhteesi millaiset tahansa, mieti, millä tavoin oma esimerkkisi voi olla valo, joka johdattaa muita kohti totuutta ja jakaa Hengen hyvyyttä.

Kuva
Nuori mies pitelee kirjaa valopallon leijuessa hänen edessään

Kuten vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on hiljattain opettanut: ”Meistä tulee [Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia] ja me edustamme Häntä hyvin, kun me tarkoituksellisesti ja asteittain otamme liittojen kautta päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen.”1

Keskittymällä suhteeseemme taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen

Voin tuntea Hengen ainoastaan olemalla ensin yhteydessä taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen joka päivä – pysymällä Heissä, jotta voin ”[ylistää Isääni], joka on taivaissa” (Matt. 5:16). Toisinaan näemme evankeliumin kaavana, johon sijoitamme asioita saadaksemme tiettyjä tuloksia. Olen kuitenkin oppinut, että evankeliumin ydin on oikeastaan oma suhteemme taivaalliseen Isään ja Vapahtajaan.

Yhteydenpitoni Heihin ei näytä yhtään erilaiselta täällä Pyhässä maassa. Vaikka voinkin käydä paikoissa, joissa Jeesus kulki, tunnen Hengen parhaiten, kun rukoilen ja tutkin pyhiä kirjoituksia ja varaan aikaa päivästäni viettääkseni laatuaikaa Heidän kanssaan – niin on ollut koko elämäni ajan.

Sisar Bonnie H. Cordon, entinen Nuorten Naisten ylijohtaja, on opettanut: ”On voimallista tehdä näistä pyhistä tottumuksista sellaisia, että ne muistuttavat vähemmän tarkistuslistaa ja enemmän todistusta. Kehitys on vähittäistä, mutta se etenee, kun olemme päivittäin aktiivisesti tekemisissä Kristuksen kanssa ja saamme merkityksellisiä kokemuksia Hänen kanssaan.”2

Vilpitön pyrkimys saada yhteys taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen auttaa sinua tekemään tilaa pyhille hetkille elämässäsi.

Lupaan, että huomaat eron.

Keskittymällä yksinkertaisiin totuuksiin

Koska olosuhteeni ovat ainutlaatuiset enkä voi keskustella uskoni yksityiskohdista, Jerusalemissa oleminen on opettanut minua olemaan katsomatta ”ohi maalin” (MK Jaak.4:14). Olen oppinut keskittymään evankeliumin yksinkertaisiin totuuksiin: Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan, Jeesus Kristus on Vapahtajani ja presidentti Russell M. Nelson on Jumalan profeetta maan päällä tänä aikana.

Tämä näkökulma on auttanut minua pitämään liittoni ja pysymään yhteydessä Henkeen samalla kun pyrin selviytymään kirkkoon kuuluvana nuorena aikuisena olemisen haasteista, etenkin paikassa, jossa on vain vähän jäseniä.

Olen kuitenkin huomannut, että missä sitten olenkin, niin kunhan pyrin luomaan hengellistä tilaa elämääni joka päivä, kysymykseni, ongelmani ja huoleni tulevat aina ratkaistuiksi taivaalliseen Isään ja Vapahtajaani Jeesukseen Kristukseen kohdistuvan toivon avulla.

Tulosta