Liahona
4 sätt att skapa andligt utrymme
Juni 2024


”4 sätt att skapa andligt utrymme”, Liahona, juni 2024.

Unga vuxna

4 sätt att skapa andligt utrymme

En riktlinje om att man inte får proselytera i Jerusalem förändrade mitt perspektiv på att skapa andligt utrymme i mitt liv.

Bild
ung man som tittar på en öppen bok, från vilken ljus strömmar ut

Illustrationer: Ingrid Nancy Ochoa Villarreal

Det finns flera bibliska platser inom promenadavstånd från Hebrew University i Jerusalem där jag för närvarande studerar. Jag kan besöka tempeltrappan där Jesus kan ha undervisat eller trädgårdsgraven där en del känner att hans kropp lades före hans uppståndelse. Att bo i det heliga landet är en välsignelse, och jag är tacksam för varje dag som jag får tillbringa på den här fantastiska platsen. Men att vara här som medlem i hans kyrka är inte lätt.

På grund av riktlinjen om att inte proselytera i Israel får jag inte dela med mig av min tro. Jag insåg inte hur svårt det skulle bli förrän en av mina vänner bad mig om ett exemplar av Mormons bok och jag inte kunde ge honom ett. Det kan ibland kännas lite ensamt och isolerande att vara en Kristi lärjunge.

Men jag lär mig också några kraftfulla lärdomar här: Jag kan fortfarande dela Jesu Kristi ljus och kärlek med vem som helst, och jag kan få kontakt med Anden.

Genom andliga samtal

Mitt utbildningsprogram är mycket sekulärt, men nästan alla andra elever i mina klasser är troende kristna. Vi sitter ofta efteråt och delar med oss av åsikter och insikter om lektionerna. De här samtalen har gett mig utrymme där jag kan bära vittnesbörd om Jesus Kristus.

När vi talar med varandra påminns jag ofta om Matteus 18:20: ”För där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.”

Även om jag inte aktivt kan berätta om evangeliet i de här samtalen har den här upplevelsen lärt mig hur jag genom att samtala med andra lärjungar om Kristus kan bjuda in Anden i våra relationer och låta honom vara det centrala i allt vi gör.

Genom att hålla förbunden

Jag har insett att det enda sättet för mig att verkligen sprida Jesu Kristi evangelium här är genom den jag är. Jag kan inte ge andra en Mormons bok här, men jag kan be med dem, jag kan hjälpa dem känna Guds kärlek och jag kan vittna om att Gud älskar dem. När jag helt enkelt strävar efter att hålla mina förbund och följa Herrens bud vittnar jag om min tro på Jesu Kristi evangelium.

Oavsett dina omständigheter kan du fundera över hur ditt exempel kan vara ett ljus som leder andra mot sanningen och sprider Andens godhet.

Bild
ung man som håller i en bok medan ett ljusklot svävar framför honom

Som äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum nyligen sa: ”Vi blir [Jesu Kristi] lärjungar och representerar honom väl när vi avsiktligt och stegvis tar på oss Jesu Kristi namn genom förbund.”1

Genom att fokusera på vår relation med vår himmelske Fader och Jesus Kristus

Jag kan bara känna Anden genom att först skapa kontakt med min himmelske Fader och Jesus Kristus varje dag – att förbli i dem så att jag kan ”prisa min Far i himlen” (se Matteus 5:16). Ibland ser vi evangeliet som en formel som vi lägger in saker i för att få vissa resultat. Men jag har lärt mig att kärnan i evangeliet verkligen är vår relation till vår himmelske Fader och Frälsaren.

Min process att skapa kontakt med dem ser inte annorlunda ut här i det heliga landet. Fastän jag kan besöka de platser där Jesus gick känner jag Anden mest när jag ber och studerar skrifterna och tar mig tid att tillbringa kvalitetstid med dem – så har det varit i hela mitt liv.

Syster Bonnie H. Cordon, tidigare Unga kvinnors generalpresident, har sagt: ”Det finns kraft i att göra dessa heliga vanor till mindre av en checklista och mer av ett vittnesbörd. Processen sker gradvis, men växer med dagligt, aktivt deltagande och avsiktliga upplevelser med Kristus.”2

När du uppriktigt anstränger dig för att få kontakt med din himmelske Fader och Jesus Kristus får du hjälp att göra plats för heliga stunder i ditt liv.

Jag lovar att du kommer att känna skillnaden.

Genom att fokusera på enkla sanningar

Eftersom jag befinner mig i unika omständigheter där jag inte kan prata om detaljerna i min tro, har Jerusalem lärt mig att inte se ”bortom målet” (Jakob 4:14). Jag har lärt mig fokusera på evangeliets enkla sanningar: Gud älskar alla sina barn, Jesus Kristus är min Frälsare och president Russell M. Nelson är Guds profet på jorden i dag.

Det här perspektivet har hjälpt mig hålla mina förbund och hålla kontakten med Anden när jag navigerar genom utmaningarna med att vara en ung vuxen i kyrkan, särskilt på en plats med få medlemmar.

Men jag har upptäckt att oavsett var jag är, så länge jag strävar efter att skapa andligt utrymme i mitt liv varje dag, får mina frågor, problem och bekymmer alltid en lösning genom hopp i min himmelske Fader och min Frälsare Jesus Kristus.

Skriv ut