Liahona
7 enkla sätt att använda teknik i Guds verk för frälsning och upphöjelse
Juni 2024


Endast digitalt

7 enkla sätt att använda teknik i Guds verk för frälsning och upphöjelse

På sju dagar kan du bidra till att förändra dig själv och förändra världen.1

Bild
ung kvinna som tittar på sin telefon medan hon står framför en målning

”Vill du bli en stor del av den största utmaningen, den största saken och det största arbetet på jorden i dag?2

Den 3 juni 2018 ställde president Russell M. Nelson den här frågan vid en andakt och uppmanade ungdomar att gå med i Herrens ungdomskår, eller med andra ord, att samla Israel.

”Ni sändes till jorden vid just denna tid, den viktigaste tiden i världens historia, för att hjälpa till att samla Israel”, sa president Nelson. ”Det händer ingenting på jorden just nu som är viktigare än det … Det här är det uppdrag ni sändes till jorden att utföra.”3

Har du någonsin tänkt på hur Gud har välsignat oss med teknik som kan hjälpa oss i det här arbetet?4 Det finns många sätt att göra det på, men här är sju idéer som du kan prova den här veckan för att komma igång med ett livslångt deltagande i Guds verk för frälsning och upphöjelse. Tänk på att det här bara är förslag för att hjälpa dig. Fundera med hjälp av bön på vilka av följande förslag och mål – och nya idéer som kommer till dig genom uppenbarelse – som skulle fungera bäst för dig.

Dag 1: Hitta möjligheter att tjäna

Precis som Jesus Kristus strävar vi efter att tjäna andra.

Genom andra personer kan vi få höra talas om olika möjligheter att hjälpa vänner, släktingar och grannar. Med teknikens hjälp kan vi hitta ännu fler möjligheter att hjälpa till i lokalsamhället, eller hjälpa personer överallt i världen.

Försök att söka efter sätt att dela Kristuslik kärlek genom tjänande. Hitta om möjligt en tjänandeaktivitet att göra i dag, eller skriv upp dig för ett kommande projekt. Inbjud vänner, familjemedlemmar och din församling eller gren att vara med!

Om du är osäker på var du ska börja kan JustServe.org ha några volontärmöjligheter i ditt område.

Kom ihåg vad president Russell M. Nelson har sagt: ”Oavsett var vi bor känner kyrkans medlemmar starkt för Guds faderskap och mänskligheten som familj. Därför kommer vår största glädje av att hjälpa våra bröder och systrar, oavsett var vi lever i denna underbara värld.

Att hjälpa andra – att göra en medveten ansträngning att bry oss om andra lika mycket som eller mer än vi bryr oss om oss själva – är vår glädje. Särskilt, vill jag tillägga, när det inte känns lägligt och när vi måste gå utanför vår bekvämlighetszon. Att leva efter den andra stora budet är nyckeln till att bli en sann Jesu Kristi lärjunge.”5

Dag 2: Bevara släkthistoria

Med hjälp av dagens teknik kan vi bevara vår egen och våra förfäders historia!

I dag kan du göra något av följande: digitalisera tryckta bilder, spela in och digitalisera släktberättelser, starta en digital dagbok eller ta bilder och videor av viktiga minnen.

FamilySearch.org är ett bra verktyg som vi kan använda för den här aktiviteten. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum beskrev FamilySearch-webbplatsen som ” en samling uppteckningar, resurser och tjänster som är lätt åtkomliga med hjälp av datorer och olika handdatorer och som har utformats för att hjälpa människor att hitta och dokumentera sin släkt”.6

Med FamilySearch.org kan vi hitta tempelarbete som behöver utföras för vår familj eller indexera data för att hjälpa andra att hitta uppteckningar om sina förfäder.

FamilySearch Minnen och apparna för FamilySearch kan också hjälpa oss i dessa ansträngningar!

Dag 3: Kommunicera med vänner och familj

Interaktion med dem vi älskar kan hjälpa dem att känna sig uppskattade och glada. Med tekniken kan vi ringa, sms:a eller skicka direktmeddelanden till vänner och familj, oavsett hur nära eller långt borta de är.

I dag kan du ringa eller skicka ett meddelande till någon som behöver din vänlighet, din tacksamhet eller kanske till och med ett förlåt.

President Nelson har sagt: “I dag ber jag oss att bemöta andra på ett högre, heligare sätt … ’Finns det något som är dygdigt, älskligt eller hedrande eller berömvärt’ [Trosartiklarna 1:13] som vi kan säga om någon annan människa … så bör det vara vår norm för kommunikation.”7

Dag 4: Dela och bjud in

Sociala medier kan vara ett underbart verktyg för att kommunicera och dela upplyftande budskap och evangeliet med alla Guds barn.

Äldste Gary E. Stevenson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Medlemmar i kyrkan står som vittnen om Gud alltid och i allting och överallt. Möjligheterna att göra detta i den digitala världen med hjälp av eget inspirerande innehåll eller delat innehåll som andra skapat, är oändliga. Vi vittnar när vi älskar, delar och inbjuder, till och med på nätet. Dina tweets, meddelanden och inlägg får ett högre, heligare syfte när du också använder sociala medier för att visa hur Jesu Kristi evangelium formar ditt liv.”8

I dag kan vi försöka dela vårt vittnesbörd om Jesus Kristus, ett upplyftande citat eller ett nyligt tal från generalkonferensen som var inspirerande. Upplyftande sånger eller konstverk är också underbara saker att dela.

Äldste Bednar har sagt: ”Jag uppmanar dig att från och med i dag överskölja jorden med budskap fyllda av rättfärdighet och sanning – budskap som är autentiska, upplyftande och berömvärda – och att bokstavligen överskölja jorden med en flodvåg.“9

Dag 5: Utveckla oberoende

För att bli oberoende behöver vi ibland hjälp utifrån.

I dag kan vi göra en sak för att utveckla vårt oberoende. Vi kan till exempel stärka vårt vittnesbörd om ett specifikt ämne eller lära oss hur man åtgärdar en liten läcka på ett däck. Vi kan välja att lära oss hur man tillagar en måltid för en grupp eller arbeta på färdigheter som behövs för ett drömjobb. Oavsett vad du väljer kan du planera att börja arbeta med det och fundera på hur tekniken kan hjälpa dig.

Vänner och familjemedlemmar kan vara bra resurser när du vill lära dig något nytt. Men ibland har vi inte någon att vända oss till som kan hjälpa till. Även om det är viktigt att kontrollera om en webbplats är tillförlitlig, kan vi hitta instruktionsvideor eller steg-för-steg-instruktioner med en snabb sökning.

När vi försöker utveckla oberoende med avseende på Jesu Kristi evangelium kan vi läsa skrifterna, tal och andakter; handledningar för Kom och följ mig, kyrkans tidskrifter och mycket mer. Alla dessa finns tillgängliga på JesuKristiKyrka.org och appen Evangeliebiblioteket. Det finns också funktioner för att anteckna, markera eller bokmärka citat och sidor som en hjälp för oss. Sedan kan vi innerligt be om att Anden ska vittna om sanningen i det vi läser och om personlig uppenbarelse från Gud.

Äldste Hugo E. Martinez i de sjuttios kvorum har sagt: ”Vår strävan efter att bli oberoende utgör en del av vårt arbete längs förbundsstigen som leder oss tillbaka till vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus. Detta stärker vår tro på Jesus Kristus och gör att vi med glädje förbinder oss med honom genom frälsningens och upphöjelsens förbund och förrättningar. Oberoende är en lärosats i Jesu Kristi evangelium – inte ett program. Det är en process som varar livet ut – inte en händelse.”10 Om tekniken används på ett klokt sätt kan den hjälpa oss i vår livslånga strävan att bli alltmer självständiga.

Dag 6: Bygga på vår utbildning

I dag kan vi försöka lära oss något nytt. Välj ett ämne som är intressant och läs en artikel, titta på en video eller lyssna på en podcast. Se om det finns några aktuella budskap från profeter och apostlar om det specifika ämnet. Kanske kan du dela den här nyfunna informationen med någon annan!

Förslag kan vara att lära sig ett nytt språk eller fördjupa sin kunskap om ett andligt eller akademiskt ämne.

President Nelson har sagt: ”Er utbildning är väldigt viktig – för oss, för er och för Gud.”11

Andra möjligheter att bygga på sin utbildning kan innebära att påbörja en högre utbildning. Många högskolor och universitet erbjuder onlinekurser för examina. (BYU–Pathway Worldwide är en underbar resurs för att skaffa sig en examen online till ett överkomligt pris!) Vissa webbplatser kan till och med erbjuda gratiskurser. Precis som när vi blir mer oberoende kan vi vända oss till tillförlitliga webbplatser för att lära oss något nytt för att engagera oss i livslångt lärande.

Dag 7: Reflektera

På den sista dagen av denna sjudagarsplan kan du stanna upp och reflektera. Hur har du vuxit och förändrats av ditt fokus på att använda teknik som en del av Guds verk för frälsning och upphöjelse? Vad har du lärt dig om teknik? Hur kan din användning av teknik hjälpa dig att samla in Israel?

Skriv ner dina tankar och idéer på papper eller online för att komma ihåg vad du lärt dig.

När vi utvecklar vår förmåga att använda media för att främja Guds verk kan vi bli ett exempel för andra att följa.

I Matteus 5:14–16 står det:

”Ni är världens ljus. En stad som ligger på ett berg kan inte döljas.

Och man tänder inte ett ljus och sätter det under skäppan, utan man sätter det på hållaren så att det lyser för alla i huset.

På samma sätt ska ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Far i himlen.”

Att dela ljuset från Jesus Kristus är något vi kan göra under hela livet. Varför inte använda de resurser som Gud har gett oss för att främja hans verk?

Slutnoter

  1. Se Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), Evangeliebiblioteket.

  2. Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp”, Evangeliebiblioteket.

  3. Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp”, Evangeliebiblioteket.

  4. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har till exempel sagt:

    ”Vi har förmånen att få leva, utbilda oss och tjäna i denna mycket anmärkningsvärda tidsutdelning. En viktig aspekt av den fullhet som finns tillgänglig för oss i denna speciella tid är de mirakulösa framstegen vad gäller nyskapande och uppfinningar som har möjliggjort och påskyndat frälsningsarbetet: från tåg till telegrafer till radion till bilar till flygplan till telefoner till transistorn till televisionen till datorer till satellitutsändningar på internet – och till en nästan ändlös lista av tekniker och verktyg som är till nytta för oss. Alla dessa framsteg är en del av Herrens påskyndande av sitt verk i de sista dagarna …

    Herren påskyndar sitt verk, och det är ingen slump att dessa kraftfulla nyskapelser och uppfinningar inom kommunikation framkommer i tidernas fullbordans utdelning. Kanaler för sociala medier är globala verktyg som på ett personligt och positivt sätt kan ha inverkan på ett stort antal individer och familjer. Och jag tror att tiden är inne för oss som Kristi lärjungar att använda dessa inspirerade verktyg på ett rätt och mer effektivt sätt för att vittna om Gud den evige Fadern, om hans plan för lycka för sina barn, och om hans Son Jesus Kristus som världens Frälsare, att förkunna att evangeliet verkligen återställts i de sista dagarna, och att slutföra Herrens verk …

    Mina kära bröder och systrar, det som hittills har åstadkommits i den här tidsutdelningen vad gäller att förmedla evangeliets budskap genom sociala medier är en bra början – men det är bara en liten droppe. Jag inbjuder dig nu att hjälpa till att förvandla droppen till en störtflod. Jag uppmanar dig att från och med idag överskölja jorden med budskap fyllda av rättfärdighet och sanning – budskap som är autentiska, upplyftande och berömvärda – och att bokstavligen överskölja jorden med en flodvåg” (”Översvämma jorden genom Sociala medier, Liahona, aug. 2015, s. 49, 50, 53).

  5. Russell M. Nelson, ”Det andra stora budet”, Liahona, nov. 2019, s. 99–100.

  6. David A. Bednar, ”Barnens hjärtan skall vända sig”, Liahona, nov. 2011, s. 26.

  7. Russell M. Nelson, ”Fridsskapare sökes”, Liahona, maj 2023, s. 99–100.

  8. Gary E. Stevenson, ”Vårda och bär ditt vittnesbörd”, Liahona, nov. 2022, s. 112.

  9. David A. Bednar, ”Översvämma jorden genom sociala medier”, New Era, aug. 2015, s. 53.

  10. Hugo E. Martinez, ”Undervisa barn och ungdomar om oberoende”, Liahona, maj 2022, s. 95.

  11. Russell M. Nelson, ”Rid på vågen”, Liahona, maj 2013, s. 45.

Skriv ut