Liahona
Hvad kan jeg fortælle andre om templet?
August 2024


Hvad kan jeg fortælle andre om templet?

Den måde, vi taler om templet på, betyder noget.

Billede
Templet i Tegucigalpa i Honduras

Fotografi af templet i Tegucigalpa i Honduras: Cody Bell

Jeg husker, at jeg glædede mig til at modtage min begavelse, da jeg gjorde mig klar til at tage af sted på mission. Jeg husker også, hvordan begejstringen blev til bekymring og forvirring, da nogle i familien gav mig skjulte advarsler om at komme i templet for første gang.

Jeg vidste, at deres intentioner var oprigtige i forsøget på at hjælpe mig til at få en god oplevelse. Men jeg ville ønske, at folk i stedet for at fokusere på at advare mig om, at templet var ukendt, havde hjulpet mig til at forberede mig på templet på opløftende og korrekte måder.

Med det i tankerne er her fire ting, I kan overveje, når I taler med dem, der forbereder sig på at tage i templet for første gang:

1. Fokuser på sandheder frem for meninger

Når nogen, vi elsker, kommer i templet for første gang, ønsker vi helt naturligt at dele vores egne oplevelser med ham eller hende. Men vi er nødt til at sikre os, at det, vi fortæller, er fokuseret på evangeliske sandheder i stedet for vores egne meninger og holdninger.

Korrekt information gør det muligt for vore kære at fokusere på Frelseren og ikke blive påvirket til at føle på en bestemt måde om deres tempeloplevelser. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »God inspiration er baseret på god information.«

I kan dele korrekte oplysninger (og endda billeder!) om templet fra tempelforberedelseskurset, skrifterne og temples.ChurchofJesusChrist.org. Nogle gange er vi måske nervøse for, hvad vi må og kan dele, men ved at bruge ressourcer i stedet for vores meninger behøver vi ikke at bekymre os om at dele for meget.

Ved at give korrekte oplysninger om templet viderebringer vi et mere oplyst syn på templet. Holdninger er ofte fokuseret på følelser og oplevelser, vi har haft, mens evangeliske oplysninger er fokuseret på at tillade jeres kære at få deres egen oplevelse i templet.

Billede
personer snakker uden for et tempel

2. Overvej, hvilke ord I bruger

Hvilke beskrivelser af templet har sat sig fast hos jer? Præsident Nelson sagde for eksempel: »Jeres tjeneste og tilbedelse i templet vil hjælpe jer til at tænke celestialt«. Og præsident Thomas S. Monson (1927-2018) sagde om templerne: »De står hver især som et fyrtårn for verden.«

Vi kan vælge ord, der vil give håb og oplysning til dem, vi elsker, og som forbereder sig til deres tempeloplevelse. Vi kan undgå negative beskrivelser af templet (som »mærkelig« eller »fremmed«), og vi kan vælge at bruge positive, beskrivelser, der fokuserer på Kristus (som for eksempel »fred« og »håb«).

Jeg synes, det er nyttigt at tænke på de mange smukke billeder, jeg har set indenfor i templet, og jeg deler ofte disse billeder med venner eller familiemedlemmer, der forbereder sig på at tage til templet. Hvilke følelser og ord dukker op i jeres sind, når I ser disse billeder? Prøv at tale om templet på en opløftende måde.

3. Find svar fra evangeliske ressourcer

På grund af vores kærlighed og dybe respekt for templet kan man let blive tilbageholden med at tale om det. Vi kan være forskrækkede og være i tvivl om, hvad der er i orden at sige. Jeg ved, at jeg selv blev fanget af en kultur med at fortælle nysgerrige venner og familiemedlemmer, at vi ikke kan tale om, hvad der sker i templet.

Men da jeg tjente i og studerede mere om templet, indså jeg, at vi kan dele mere, end jeg troede!

Vi kan for eksempel fortælle, at »en begavelse bogstaveligt talt er en ›gave‹«. Tempelbegavelsen er en gave, der indeholder hellige velsignelser fra Gud til os alle, og nogle af disse velsignelser omfatter:

  1. »Større kundskab om Herrens plan og lære.

  2. Kraft til at gøre alt, Gud ønsker af os.

  3. Guddommelig vejledning og beskyttelse, når vi tjener Herren, vores familie og andre.

  4. Større håb, trøst og fred.

  5. Lovede velsignelser nu og for evigt.«

Vi kan også tale om de pagter, vi indgår i templet. Det smukke ved templet er, at det giver os mulighed for at komme Gud nærmere og styrke vores forhold til ham ved at aflægge flere løfter til ham. Disse pagter er:

  • »Lydighedsloven, som omfatter at stræbe efter at holde Guds befalinger.

  • Offerloven, som indebærer at ofre for at støtte Herrens værk og at omvende sig med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd.

  • At adlyde Jesu Kristi evangeliums lov, som er den højere lov, som han underviste i, mens han var på jorden.

  • At holde kyskhedsloven, som betyder kun at have et seksuelt forhold med den, som man er lovformeligt gift med i henhold til Guds lov.

  • At efterleve indvielsesloven, hvilket betyder at vie vores tid, talenter og alt, som Herren har velsignet os med, til at opbygge Jesu Kristi Kirke på jorden.«

Billede
Templet i Rom i Italien med afspejling af Kristus-statue

Fotografi af templet i Rom i Italien: Cody Bell

Når vi deler positive budskaber om templet, hjælper vi vores kære til at føle sig mere velkomne og klar til at komme i templet for første gang. Vi kan hjælpe dem til at se frem til at styrke deres forhold til Jesus Kristus gennem tempelpagter.

4.Del positive oplevelser

Det, jeg først og fremmest har lært om templet, er, at med korrekt information er det slet ikke mærkeligt. Faktisk vil de fleste – om ikke alle – de informationer og de velsignelser, vi modtager i templet, lyde bekendt i forhold til det, vi lærer hver dag i evangeliet.

Af erfaring har jeg lært, at frygt ikke er af Herren. Når vi undgår at tale om templet eller prøver at tale om det med skjulte advarsler eller bekymringer, giver det modstanderen større kraft til at forvrænge templets skønhed. I stedet for at afkorte vores samtaler ved at sige: »Bliv ved med at komme tilbage, så bliver det til sidst bedre« kan vi dele positive oplevelser, vi har fået i forbindelse med tempelbesøg.

Når vi er bange for at besvare spørgsmål om templet, kan det være en opfordring fra Herren til at studere mere om templet. Det vil ikke kun velsigne os, men også dem omkring os. Herrens hensigt er, at templet skal velsigne os og ikke skræmme os.

Husk præsident Nelsons ord: »Det at indgå pagter og modtage nødvendige ordinancer i templet, såvel som at søge at komme ham nærmere der, vil velsigne jer på måder, som ingen anden tilbedelse kan.« Og jo mere vi taler positivt om Herrens hus, jo mere vil vi blive ved med at vejlede hinanden til at vende tilbage og invitere disse velsignelser ind i vores liv.

Udskriv