Liahona
Gud vil støtte og bevare os
August 2024


»Gud vil støtte og bevare os«, Liahona, aug. 2024.

Gud vil støtte og bevare os

Ligesom hærføreren Moroni kan vi modtage guddommelig hjælp og styrke til de kampe, vi møder i livet.

Billede
Hærføreren Moroni holder frihedserklæringen

Illustrationer: Eric Chow

Første gang jeg læste Mormons Bog, kunne jeg godt lide historien om krige mellem nefitterne og lamanitterne. Jeg var fascineret af den tro, opfindsomhed og taktik, der blev brugt af hærføreren Moroni, en militærleder, der blev udpeget til leder for alle de nefitiske hære, da han kun var 25 år gammel. Han var klog, stærk og skarpsindig. Han forpligtede sig fuldstændigt til sit folks frihed og velfærd. (Se Alma 48:11-12).

I stedet for at give sig selv æren for den militære succes anerkendte Moroni Gud og den hellige støtte, som hans hære modtog fra kvinder og børn, som ikke var del af kampen. Han fortalte en besejret fjendes leder: »Herren … har overgivet jer i vore hænder. Og se, jeg ønsker, at I skal forstå, at det er … på grund af vor religion og vor tro på Kristus.« Moroni delte derpå denne profetiske indsigt: »Gud vil støtte, bevare og opretholde os, så længe vi er trofaste mod ham og mod vor tro og vor religion« (Alma 44:3, 4).

Med tiden har jeg indset, at Moroni var et eksempel på at anvende principper, som vi kan anvende for at hjælpe os til at håndtere udfordringerne i vores liv i dag. Når vi udøver tro på Jesus Kristus, verdens Frelser, vil han velsigne os med sin kraft. Men for at han kan gøre det, og for at vi kan anerkende hans velsignelser, er vi nødt til at forstå vores formål, lægge en strategi for succes og forberede os på de metaforiske kampe, vi står over for, ligesom Moroni forberedte sig til og stod over for de virkelige kampe i sit liv. Når vi gør det, vil vor himmelske Fader og Jesus Kristus støtte og bevare os.

Forstå vores formål

Moroni mindede gentagne gange folket om, hvem de var (arvinger til Abrahams pagt), hvis de var (Guds elskede børn) og den sag, som de kæmpede for (familie, tro og frihed). Moroni lærte sit folk, at de kæmpede for deres overlevelse og for frihed fra undertrykkelse og trældom. I modsætning hertil kæmpede deres fjender for personlig vinding og magt ved at undertrykke andre.

Da nogle nefitter forsøgte at tilegne sig myndighed til personlig vinding, rev Moroni sin kjortel i stykker og skrev på et stykke af den hovedelementerne i sit budskab: »Til erindring om vor Gud, vor religion og frihed og vor fred, vore hustruer og vore børn.« Han rejste dette flag, som han kaldte »frihedserklæringen«, for enden af en stang og brugte det til at minde folket om, hvad kampen handlede om, og for at samle dem for sagen. (Se Alma 46:12-13, 19-20).

I livets åndelige kampe »står kampen ikke mod kød og blod, men mod … herskerne i dette mørke … [og] mod ondskaben« (Ef 6:12). Vi er også nødt til at blive mindet om, hvad kampen handler om. Ældste Neal A. Maxwell (1926-2004), tidligere medlem af De Tolv Apostles Kvorum, udtrykte denne tanke i en velformuleret, omend kort samtale.

I 2004 besøgte jeg ældste Maxwell på hans hospitalsstue, kort tid før han døde. Han var så venlig mod alle, der besøgte eller hjalp ham. Sundhedspersonale kom ind på hans værelse og gik grædende derfra. Jeg sagde til ham: »Ældste Maxwell, det er virkelig svært.« Han grinede og sagde: »Åh, Dale, vi er evige væsener, der lever i en jordisk verden. Vi er ude af vores element, ligesom fisk, der er ude af vandet. Det er først, når vi har et evigt perspektiv, at noget af dette overhovedet giver mening.«

Vi bør aldrig tabe den store sammensætning af vores guddommelige arv og evige skæbne og de djævelske kræfter, som modsætter sig os, af syne. En korrekt forståelse af vor himmelske Faders plan vil motivere os til at blive ved med at kæmpe for vores evige frelse og for vores frihed fra åndelig trældom.

Billede
folk forbereder befæstninger

Læg strategi for at få succes

Under de slag, som Moronis hære udkæmpede, lagde han strategi for at sikre dem succes. Han brugte spioner til at opdage sine fjenders aktiviteter og hensigter. Han søgte vejledning fra profeten Alma. Moroni brugte derpå det inspirerede input i sin tilgang til kamp. Han indsatte ressourcer efter behov og indsatte flere soldater i mindre befæstede byer. Han lagde strategisk driftsplaner ud fra de nyeste oplysninger.

Han opnåede derved fordele i forhold til fjendens hære. Han var aldrig tilfreds med tidligere sejre; i stedet blev han ved med at forbedre sine og sine hæres evner til at håndtere fremtidige udfordringer.

Vi kan bruge lignende tilgange til at håndtere åndelige modstandere. Vi kan begynde med at anerkende, hvad Satan prøver at gøre i vores liv. Han prøver at distrahere os fra vores formål. Når vi står over for fristelse, bør vi spørge os selv:

  • Hvordan passer denne handling fra min side med Guds åbenbarede ord?

  • Hvilke konsekvenser er der ved denne handling?

  • Vil denne handling hjælpe mig til at opfylde mit formål på jorden?

Vi bør også anerkende det endelige resultat af at give efter for selv små fristelser. Når vi giver efter for fristelse, bliver vi forgiftet »lidt efter lidt« (Alma 47:18), en yderst effektiv strategi brugt af ugudelighedens kræfter, der kan føre til åndeligt dødelige resultater.

Vi kan styrke os mod Satans fristelser ved at følge den vejledning, vi modtager fra vores sidste dages profet. Når vi gør det, bevarer vi et evigt perspektiv, hvorigennem vi kan evaluere vores handlinger. Når vi lægger en strategi for, hvordan vi vil håndtere de fristelser, der opstår på forskellige områder af vores liv, vil vi kunne træffe de mere korrekte valg i det øjeblik. Forudplanlagte strategier og tilgange vil hjælpe os til at forsvare os mod ting, der distraherer os fra vores evige formål.

Et eksempel er teknologi. Teknologi kan være et tveægget sværd, både brugbart og skadeligt, alt efter hvordan vi bruger den. For at hjælpe os til at træffe kloge valg om vores enheder kan unge og gamle henvise til »Taking Charge of Technology« og Til styrke for de unge: En vejledning til at træffe valg. Disse minder os om vores formål, peger os i retning mod Jesus Kristus og hjælper os til at indbyde Helligånden i vores liv. Planlægning af, hvordan, hvornår og hvor vi vil bruge teknologi, vil styrke os mod mere lave, verdslige taktikker.

Billede
lamanitter angriber nefitternes befæstninger

Forberedelse til metaforiske kampe

Som forberedelse til kommende slag, gjorde Moroni sit folk klar individuelt med brynjer, skjolde, hjelme og tykke klæder. Han forberedte sit folk samlet ved at omslutte byer med fæstninger og opkaste skanser af jord omkring dem.

Åndeligt forbereder vi os individuelt ved at holde Guds befalinger. Vi indgår og holder pagter med Gud, hvilket trækker Jesu Kristi kraft ind i vores liv. Vi engagerer os i personlige, private, hengivne handlinger som at bede, faste og granske skrifterne. Vi handler også i tro og reagerer på den åndelige vejledning, som vi får. Vi forbereder os omhyggeligt på nadvereden og tager værdigt del i den. Når vi gør det, bliver Frelseren mere virkelig i vores liv, ligesom han var virkelig for Moroni, der var fast i sin tro på Jesus Kristus. Moroni vidste, at han kunne sætte sin lid til Frelseren for at få vejledning og blive udfriet (se Alma 48:16). Vi kan også sætte vores lid til Jesus Kristus for vejledning og udfrielse.

Vi kan forberede os yderligere ved at styrke vores familie. Vor himmelske Fader organiserede os i familier for at hjælpe os til at blive lykkelige og lære, hvordan vi vender tilbage til ham. Vores familie kan være en kilde til hjælp for os. Vi kan alle føle glæde og kærlighed ved at huske, at vi er en del af Guds store familie, uanset vores families individuelle omstændigheder.

Vi kan sammen opnå styrke og forberede os på vores åndelige kampe, når vi slutter os til fællesskabet af hellige. Vores stave og distrikter er et sådant tilflugtssted og forsvar. Vi kan nære hinanden åndeligt, hjælpe hinanden med at holde Guds bud og opmuntre hinanden til at sætte vores lid til Kristus, altid og især i udfordrende tider. Når vi samles, indser vi, at vi ikke kæmper vores kampe alene. Vi har venner, lærere og ledere, der kan hjælpe os og beskytte os. Vi er alle stærkere, når vi forbereder os sammen.

Det er bemærkelsesværdigt, at Moroni tilskrev hele sit folks lykke til, at de var tro mod deres tro på Gud og deres religion. Ligesom Moroni bør vi indse, at glæde kommer på grund af vor himmelske Fader og hans plan og på grund af Jesus Kristus og hans forsoning. Når vi lærer at forstå vores formål, lægger strategi for at få succes og forbereder os til metaforiske kampe, modtager vi guddommelig hjælp og kraft.

Ligesom Moroni ved jeg, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus tilvejebringer den ultimative frihed fra trældom – frihed fra død og synd. De velsigner os med deres kraft, når vi ser hen til dem i alle ting.

Noter

  1. »Taking Charge of Technology«, Gospel Library.

  2. Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg, 2022, Evangelisk Bibliotek.

  3. Se Russell M. Nelson, »Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 82.

Udskriv