Liahona
Lettelse ved at samarbejde med Gud
August 2024


Kun digitalt

Lettelse ved at samarbejde med Gud

Fra »Our Covenant Relationship with God: A Wellspring of Relief«, tale holdt til studerende på Brigham Young University i Provo i Utah i USA den 24. oktober 2023.

I har hver især mulighed for at samarbejde med jeres himmelske Fader og Frelser på dybgående og kraftfulde måder gennem jeres pagtsforhold.

Billede
en kvinde, der sidder foran templet

Der er en lettelse i at samarbejde med Gud. Vi er aldrig alene.

I har hver især mulighed for at samarbejde med jeres himmelske Fader og Frelser på dybdegående og kraftfulde måder gennem jeres pagtsforhold. Der er en stor lettelse i at vide, at I aldrig er alene med jeres sorger, udfordringer, beslutninger, usikkerhed eller svagheder. Gud, faderen til vores ånd, elsker jer. Og gennem hans elskede Søn, Jesus Kristus, og hans sonoffer er alle de velsignelser, som Faderen ønsker for jer, tilgængelige i dette pagtsforhold.

Når vi modtager ordinancerne og pagterne både ved dåben og bekræftelsen og i hans hellige hus, er vi ikke færdige med at lære om pagter og præstedømmets kraft. Vi er ikke færdige med at lære om Herren og hans veje. Vi er ikke færdige med at lære om, hvem vi virkelig er.

Modtagelse af Frelserens evangeliums ordinancer og pagter er kun begyndelsen. Det er ikke et afkrydsningspunkt på en tjekliste men begyndelsen på en smuk pagtsaftale. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Pagtsstien handler om vores forhold til Gud.« Lyt til profetens ord, da han beskrev dette pagtsforhold, og hvordan Gud ønsker at velsigne jer:

»Når vi først har indgået en pagt med Gud, forlader vi neutral grund for evigt. Gud vil ikke opgive sit forhold til dem, der har knyttet et sådant bånd til ham. Faktisk har alle, der har indgået en pagt med Gud, adgang til en særlig form for kærlighed og barmhjertighed. På hebraisk kaldes den pagtskærlighed for hesed (חֶסֶד) …

Fordi Gud har hesed til dem, der har indgået pagt med ham, vil han elske dem. Han vil fortsætte med at arbejde sammen med dem og give dem muligheder for at ændre sig. Han vil tilgive dem, når de omvender sig. Og hvis de kommer på afveje, vil han hjælpe dem med at finde deres vej tilbage til ham.

Når I og jeg har indgået en pagt med Gud, bliver vores forhold til ham meget tættere end før vores pagt. Nu er vi knyttet sammen. På grund af vores pagt med Gud vil han aldrig blive træt i sine bestræbelser på at hjælpe os, og vi vil aldrig udmatte hans barmhjertige tålmodighed med os. Vi har hver især en særlig plads i Guds hjerte. Han har store forhåbninger til os.«

Kan I mærke Guds kærlighed til jer i disse ord? Som en søster, der endnu ikke er blevet gift, har dette kærlige og nådige pagtsforhold med min Fader i himlen og Frelseren en mægtig plads i mit liv, og det har været og er stadig min største kilde til lindring og fred. Det giver mig ubeskrivelig trøst, guddommelig glæde og en dyb, varig forvisning om, at jeg er elsket som hans datter, og at jeg tilhører hans evige familie. Jeg ved, at han kender mig og forstår mig fuldt ud.

Uanset vores ægteskabelige status eller baggrund ønsker Herren, at vi samarbejder med ham på en stærk måde – at vi er »ét« (3 Ne 19:23) med ham i »alle [vore] gerninger« (Alma 37:37). Vi behøver ikke navigere alene i dette liv, og det var det heller ikke meningen, at vi skulle. Vi kan vælge at finde lindring ved at samarbejde med Herren gennem vores pagter.

Ved aprilkonferencen 2023 sagde præsident Camille N. Johnson: »Brødre og søstre, jeg kan ikke gøre det alene, og det behøver jeg heller ikke, og det vil jeg ikke. Ved at vælge at være bundet til min Frelser, Jesus Kristus, gennem de pagter, jeg har indgået med Gud, ›formår jeg alt i ham, der giver mig kraft‹ [Fil 4:13].«

»Jesus Kristus er midtpunktet for [vores] pagt[er].« Det er kun gennem ham og hans offer, at vi kan indgå pagter med Gud. Alt blev muligt, da Frelseren overvandt det umulige. Han er »en gud, der gør mirakler«, en kærlig Gud (Morm 9:11; se også v. 11-21). Og min kærlighed til ham vokser fortsat hver dag.

Når vi føler hans kærlighed og gengælder den kærlighed ved at vælge ham hver dag, handler evangeliet mindre om afkrydsningsfelter og mere om kærlighed og ønske. Det tillader virkelige, evangeliske rødder at vokse i os alle og giver os varig næring og glæde. Denne »pagtskærlighed« hjælper os til at holde ud, når pligter eller tjeklister bare ikke er nok.

Alle velsignelserne ved Jesu Kristi barmhjertige forsoning loves gennem jeres pagtsforhold med Gud. Tag ham på ordet på hans ønske om at velsigne jer! Invester i det forhold, stræb efter at holde jeres pagter, søg at omvende jer ofte, tilbring tid med Herren, lær af ham og elsk ham af hele jeres hjerte. Der er ingen større stræben og intet mere tilfredsstillende eller meningsfuldt end at vi »kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus« (Joh 17:3).

Udskriv