Liahona
Vælg evangeliets lys frem for verdens mørke
August 2024


»Vælg evangeliets lys frem for verdens mørke« , Liahona, aug. 2024.

Unge voksne

Vælg evangeliets lys frem for verdens mørke

En åndelig oplevelse mindede mig om de betydningsfulde velsignelser, jeg gik glip af, fordi jeg ikke tog Jesu Kristi evangelium alvorligt.

Billede
ung voksen mand sidder i en sofa og læser i skrifterne

Modelfoto

Jeg var engang helt anderledes, end jeg er nu.

Selvom jeg blev født ind i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, tog jeg det aldrig alvorligt. Jeg overvejede ikke rigtigt, hvad evangeliets sandheder kunne betyde for mit liv.

I Bulgarien er jeg et ud af få medlemmer af Kirken. Hver dag er jeg omgivet af en masse verdslig adfærd og indflydelse. Mange unge her har ikke gode moralbegreber eller værdier, og sommetider kan verden føles mørk.

For nogle få år siden, da jeg var 17, var jeg deprimeret og uden mål i livet. Jeg var ikke sammen med gode venner eller gjorde gode ting. En dag fortalte min far mig, at han havde meldt mig til et Til styrke for de unge-stævne i et nærtliggende land. Jeg havde ikke lyst til at tage afsted, men da jeg vidste, at han ønskede det, gjorde jeg det modstræbende.

Overraskende nok ændrede de åndelige oplevelser, jeg fik på den konference, mit liv fuldstændigt.

På FSY så jeg virkelig, hvad det betyder at være Kristi discipel – at leve anderledes end verden. Alle disse trofaste unge var en stor modsætning til de negative påvirkninger, jeg normalt var omgivet af. Jeg følte faktisk, at jeg så det lys, som disse disciple bar med sig. Hver dag følte jeg Ånden så stærkt, når jeg tilbragte tid sammen med gode mennesker, studerede skrifterne, lærte mere om evangeliet og lærte vor himmelske Fader og Frelseren bedre at kende.

Foretage ændringer

Jeg indså, at jeg var nødt til at ændre min adfærd og virkelig begynde at forstå, hvad Jesu Kristi evangelium kunne tilføre mit liv.

Da jeg var kommet hjem, havde jeg ikke lyst til at miste forbindelsen til Ånden, som jeg havde følt under konferencen, så jeg satte mig et mål om at gøre det, der var nødvendigt for at holde fast i mit nyfundne fundament i evangeliet og beholde Ånden hos mig.

Til at begynde med var det lidt svært at foretage ændringer. Jeg var nødt til at holde op med at bruge tid sammen med visse venner, fordi de ikke havde en god indflydelse på mig. Jeg arbejdede på at opgive nogle dårlige vaner. Jeg begyndte at tage kirken alvorligt. At træffe disse beslutninger hjalp mig til at fylde mit liv med godhed. Det, der har hjulpet mig til konstant at være forbundet til Ånden, er at afsætte tid hver dag til at studere skrifterne, især Mormons Bog.

Påmindelser om evangeliets velsignelser

Lærdommene i skrifterne minder mig om, hvad der virkelig er vigtigt i mit liv. Når jeg føler mig ensom i min tro, især med så få medlemmer her i Bulgarien, lader jeg min tro på Jesus Kristus blive styrket ved fordums profeters sandheder.

Et af mine yndlingsvers er Moroni 10:32: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham, og fornægt jer selv al gudløshed; og hvis I fornægter jer selv al gudløshed og elsker Gud af al jeres kraft, sind og styrke, da er hans nåde tilstrækkelig for jer, så I ved hans nåde kan blive fuldkomne i Kristus.«

Det er skriftsteder som dette, der minder mig om det lys, som evangeliet tilbyder, og holder mig stærk, når jeg har det svært. Skrifterne styrker altid mit trosgrundlag.

Lige nu forbereder jeg mig på at tage på mission, og jeg står stadig over for ukendte ting og udfordringer (som for nylig at blive diagnosticeret med type 1-diabetes). Men at prioritere åndelige vaner hjælper mig til at føle vor himmelske Faders kærlighed mere end nogensinde.

Præsident Russell M. Nelson mindede os for nylig om, at det »at tænke celestialt betyder at være åndeligt sindet«.

At stræbe efter at gøre det, der får Ånden til at blive hos mig hver dag, hjælper mig virkelig til at tænke celestialt – at være åndeligt sindet. Jeg har følt mig selv blive mere som Kristus, når jeg tænker over, hvad han ville gøre. At have Ånden hos mig hjælper mig til at have håb og huske de velsignelser, som vor himmelske Fader har til alle, der vælger at følge ham.

Hold fast i lyset

At leve i en ugudelig verden, hvor tingene føles mørke, kan til tider være svært. Men det hjælper mig også til bedre at indse Jesu Kristi evangeliums klare, kontrasterende varme og lys. Jeg gik glip af betydningen af denne fantastiske velsignelse i mit liv i årevis. Jeg er så taknemmelig for de åndelige oplevelser, vor himmelske Fader kan lede os til, for nu holder jeg mere fast i evangeliets lys og glæde end nogensinde før.

Jeg vidner om, at hvis I stoler på Herren og læser i Mormons Bog hver dag, vil jeres liv blive meget lettere. I vil begynde at se de velsignelser, som vor kærlige himmelske Fader giver os hver dag, og I vil indse, hvem I kan blive med Herrens hjælp.

Forfatteren bor i Varna i Bulgarien.

Udskriv