Liahona
Guds børn og hans kærlighed
August 2024


Kun digitalt: Kirkelederes lærdomme på sociale medier

Guds børn og hans kærlighed

Se, hvad levende profeter og andre kirkeledere for nyligt har lært os på de sociale medier om, at vi alle er Guds børn.

Billede
Jesus Kristus underviser de små børn

Salmerne 82:6 minder os om vores guddommelige arv: »I er guder; og I er alle sønner af den Højeste.«

På samme måde bad præsident Russell M. Nelson os indtrængende om at kende sandheden om, hvem vi er:

»Mine kære venner, I er bogstaveligt talt Guds åndelige børn. I har sunget om denne sandhed, siden I lærte ordene til ›Jeg er Guds kære barn.‹ Men er denne evige sandhed indprentet i jeres hjerte? …

»Verdslige identifikatorer vil aldrig give jer en vision om, hvem I i sidste ende kan blive. De vil aldrig bekræfte jeres guddommelige DNA eller jeres ubegrænsede, guddommelige potentiale …

Når I tager imod disse sandheder, vil vor himmelske Fader hjælpe jer til at nå jeres ultimative mål om at leve for evigt i hans hellige nærhed.«

Kirkeledere har ved generalkonferencer talt om vores guddommelige arv som Guds børn (se samlingerne »Guddommelig natur« og »Personlig værdi«). De har også delt budskaber om disse emner på de sociale medier, herunder følgende:

I er Guds børn, en enestående guddommelig arv.

Billede
Dallin H. Oaks

»Det er stressende tider for os alle, men Jesu Kristi evangelium giver os rigelig grund til at være ved godt mod. Gennem sin profet har Gud givet os den udfordring at holde fast i modgang, og Jesu Kristi lærdomme viser vejen til at sejre og nå evigt liv som vores guddommelige skæbne. I ved, at I er Guds børn med en enestående guddommelig arv. Gud elsker jer. Han er en stærk mentor, og han har lovet at hjælpe jer, hvis I blot søger ham på den måde, han har undervist i.

»Fastslå i jeres sind og jeres personlige prioriteter den stærke sandhed, at I er Guds elskede barn. Hans kærlighed giver jer selvrespekt, styrke og motivation til at komme gennem de problemer, I møder i livet. Og glem aldrig, at hans tjenere elsker jer. Vi elsker jer. Når vi arbejder os igennem alle vores udfordringer, opfordrer vi til, at vi er ved godt mod, fordi han har overvundet verden. Det kan vi også. Husk, at vor himmelske Faders plan er en plan for lykke.«

Præsident Dallin H. Oaks, Facebook, 22. maj 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Gud vil ikke ophøre med at elske jer

Billede
Dieter F. Uchtdorf

»Uanset jeres holdning til Gud, vil han aldrig ophøre med at elske jer.

Hvor mange gange vil vor himmelske Fader være tålmodig med jer?

Flere end I kan forstå.

Hvor mange gange vil han tilgive jer?

Flere end I føler, at I fortjener.

Hvor ofte vil han støtte og trøste jer?

Oftere end I nogensinde kan forstå.

Der er ingen ende på vores godgørende Guds nåde og barmhjertighed. Ingen grænser for dybden af hans kærlighed. Ingen hindring for hans barmhjertighed for sine børn.

Gud er ikke som vores modstander. Han er vores mentor. Vores guide. Vores helbreder. Vores Frelser.

Hans selverkendte formål og største glæde er vores lykke gennem udødelighed og evigt liv.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 8. feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Gud kender vores uendelige potentiale

Billede
Dieter F. Uchtdorf

»Når vor himmelske Fader ser på os, sine børn, ser han os som dem, vi virkelig er. Han ved alt om os. Vores frygt, fortvivlelse og vores ensomhed. Men han kender og glæder sig også over vores tro, vores retfærdige ønsker og sejre. Han fejrer de gange, hvor vi har overvundet forhindringer, hvad enten de er fysiske, mentale, følelsesmæssige eller åndelige. Men mest af alt kender han vores uendelige potentiale. Jeres uendelige potentiale. Han ser den bedste udgave af os, den herlige person, vi har potentialet til at blive.

Når I følger vor elskede Frelser, Jesus Kristus, vil jeres tro vokse. Jeres selvtillid vil vokse sig stærk, og en dag vil I helt sikkert vide, at jeres anstrengelser var rejsen værd. I kan gøre det. Tro. Tro på Gud. Tro på jer selv. Vælg at følge Frelseren. Hold jer nær til jeres himmelske Fader, så vil han holde sig nær til jer.

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 18. sep. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

I er en del af Guds familie

Billede
Quentin L. Cook

»Lad mig forsikre jer om, at uanset om I er gift eller enlige, har en stor familie eller en lille, så er I stadig en del af Herrens familie. Jeg fryder mig over, at den store frelsesplan er stor nok til alle vor himmelske Faders børn. Og hvor er jeg særligt taknemmelig for, at Guds plan tilvejebringer en måde, hvorpå familieforhold kan strække sig ud over graven. Jeg vidner om, at når vi vender tilbage til Guds nærhed, vil vi blive forenet for evigt med dem, vi elsker mest.«

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 15. maj, 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Vor himmelske Fader kender og elsker os personligt

Billede
Quentin L. Cook

»Det er klart, at vi har en Fader i himlen, som kender og elsker os personligt, og som til fulde forstår vores lidelser. Hans Søn, Jesus Kristus, er vores Frelser og Forløser.

Vor Faders plan for lykke for sine børn omfatter ikke alene et førjordisk og et jordisk liv, men også mulighed for et evigt liv, som omfatter en stor og herlig genforening med dem, vi har mistet. Der vil blive rådet bod på al uret, og vi vil se med fuldkommen klarhed, uhindret perspektiv og forståelse.«

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 19. okt. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Hver generation må forstå, hvem de er

Billede
Quentin L. Cook

»Hver generation må forstå, hvem de er og deres evige identitet. [Dette kan være] vanskeligt at se, for modstanderen ønsker ikke, at I har en klar forståelse af Gud Faderen og Jesus Kristus og deres plan for lykke for jer, og hvem I er i relation til dem.

Lektien er ikke at lade tvivl eller vantro overvinde vores tro.«

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 7. dec. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Templer er et udtryk for Guds kærlighed

Billede
Ulisses Soares

»Opførelsen af … templer rundt om i verden er i sandhed et udtryk for den kærlighed, vor himmelske Fader har til sine børn. Det er også et vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader lever, og han bekymrer sig om sine sønners og døtres evige frelse overalt. Det er et smukt vidnesbyrd om den guddommelige vision og plan, Gud har for os, sine børn, vores forfædre og efterkommere.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 9. okt. 2023, facebook.com/soares.u.

Jeres behov, udfordringer og ønsker er bestandigt foran Gud

Billede
Kristin M. Yee

»Mine enlige søstre, vid, at jeg føler trang til at tale med jer og med alle mine søstre, der har brug for at vide, at de er elsket og kendt af vor himmelske Fader …

Kære smukke kvinder og Guds døtre, jeg ved, at vor himmelske Fader og Frelser er opmærksomme på jer. De elsker jer. De hører jeres hjertes bønner, jeres bekymringer, jeres sorger, jeres glæder. I er aldrig alene. I kan finde fuld forståelse i dem. Det er meningen med pagter, at I skal samarbejde med Herren på en stærk måde. I Esajas kapitel 49 giver Herren os indsigt i sin store kærlighed til jer og mig. I [v. 14-16] står der:

›Men Zion siger: ›Herren har svigtet mig, Herren har glemt mig!‹

Glemmer en kvinde sit diende barn? Glemmer en mor det barn, hun fødte? Selv om de skulle glemme, glemmer jeg ikke dig.

Se, i mine håndflader har jeg tegnet dig, dine mure har jeg altid for øje.‹

Jeres mure – jeres behov, udfordringer, ønsker – er bestandigt for hans ansigt. Der er aldrig et tidspunkt, hvor I ikke er i hans sind og i hans hjerte. I er tegnet i hans håndflader. Jeg elsker jer, og jeg beder til, at I vil finde sød næring, helbredelse og fred i Guds aldrig svigtende kærlighed til jer som hans døtre.«

Søster Kristin M. Yee, Facebook, 8. mar. 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Guds kærlighed og lys kan holde vores guddommelige identitet i højsædet

Billede
Tracy Y. Browning

»Da jeg voksede op i Queens i New York City, følte jeg mig indimellem fortabt i skarerne af mennesker, der boede i den indre by. Til tider følte jeg mig ret isoleret og ensom, selvom jeg var omgivet af så mange mennesker.

Da jeg blev introduceret til Jesu Kristi evangelium, begyndte jeg at opleve Kristi lys komme ind i mit liv. Da jeg tog imod opfordringerne til at læse i skrifterne, bede og gøre mig overvejelser, begyndte mit lys at vokse. Jeg følte mig meget kendt af Gud, hvor jeg tidligere følte mig ukendt for alle andre.

Som teenager lænede jeg mig tidligt ind i det lys, og jeg læner mig stadig ind den dag i dag. Præsident Russell M. Nelson underviser om, at det er ›afgørende‹ at opleve vor himmelske Faders og Jesu Kristi kærlighed – især i vore dage. Jeg er taknemmelig for den vigtige oplevelse i min ungdom, og at deres kærlighed og lys fortsat driver mig fremad i dag.

Guds kærlighed og lys holder min guddommelige identitet som Guds elskede datter i forgrunden, og det er sådan, jeg vælger at præsentere mig selv og navigere gennem i mit daglige liv. Det har også givet mig mulighed for at se guddommeligheden i alle Guds børn – mine brødre og søstre. Guds kærlighed kan gennembore selve kernen af hans børns hjerter. Når vi føler det – når vi selv oplever det – lærer vi, hvorfor ›det er yderst ønskværdigt, mere end alt andet … og det, der glæder sjælen mest‹ (1 Ne 11:22-23).«

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 27. juli 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Evighedens valg«, verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022, Evangelisk Bibliotek.

Udskriv