Liahona
Sådan udviser I støtte til jeres missionærsøn eller -datter
August 2024


»Sådan udviser I støtte til jeres missionærsøn eller -datter«, Liahona, aug. 2024.

Til forældre

Sådan udviser I støtte til jeres missionærsøn eller -datter

Følgende principper fra Kirkens ledere kan hjælpe jer, når I søger at udvise jeres missionærstøtte.

Billede
forældre taler med deres missionærsøn, med solstråler i baggrunden

Illustrationer: Alex Nabaum

Når jeres barn tager på mission, hvad enten det er en tjenestemission eller forkyndende mission, medfører det en blanding af følelser. I føler måske begejstring, tristhed, stolthed og bekymring – alt sammen på en gang. Jeres missionær kan også fra tid til anden føle sig mismodig eller skuffet, men vil også føle glæde, kærlighed og håb. Som forældre og familiemedlemmer har I en særlig mulighed for at opløfte og styrke jeres missionær, når I kommunikerer med ham eller hende. Forståelse af nogle principper for at engagere sig i denne form for kommunikation kan være nyttig ikke kun for missionærens forældre, men også for slægtninge, venner og ledere.

Mind dem om deres formål

Mind jeres missionær om det store arbejde, han eller hun blev kaldet til at udføre. Præsident Russell M. Nelson understregede vigtigheden af dette hellige arbejde:

»Alle af vor himmelske Faders børn fortjener muligheden for at vælge at følge Jesus Kristus, at acceptere og modtage hans evangelium med alle dets velsignelser …

I blev sendt til jorden på netop dette tidspunkt, den mest afgørende tid i verdens historie, for at bidrage til at indsamle Israel. Der sker intet på denne jord lige nu, der er vigtigere end det.«

Missionærer lærer, at deres mål er at »indbyde andre til at komme til Kristus ved at hjælpe dem til at modtage det gengivne evangelium ved tro på Jesus Kristus og hans forsoning, omvendelse, dåb, modtagelse af Helligåndsgaven og at holde ud til enden«.

Hjælp jeres børn til at huske deres guddommelige identitet. De er Guds børn, sendt hertil på dette tidspunkt, fordi vor himmelske Fader betroede dem sit værk. Fremhæv måder, hvorpå de kan bruge deres gaver til at velsigne andre. Som Jesu Kristi disciple er de i stand til det, som de måske tror, er uden for deres formåen.

Fokuser på det åndelige

Selvom I måske gerne vil have opdateringer om alle aspekter af missionen, så lad ikke det trivielle overskygge samtalen. Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Fokuser på den åndelige dimension af jeres barns tjeneste. En missionærs telefonopringninger hjem er vidunderlige; de kan ændre fokuset fra ›Hvad fik du til morgenmad?‹ til … ›Hvilken familie eller person underviser du nu, og i hvilken lektion? Hvad har styrket dig mest?‹ Faren er nogle gange, at vi fokuserer på det trivielle og forsømmer det åndelige.«

Fokuser på det åndelige ved at tilskynde jeres missionær til at fortælle om oplevelser om dem, han eller hun tjener eller underviser. Overvej at bede for disse personer i jeres personlige bønner eller familiebønner. Lyt omhyggeligt, når jeres missionær fortæller om, hvordan Ånden rørte hans eller hendes hjerte den uge.

Frem for at give opdateringer om tv-udsendelser eller sportsbegivenheder kan I dele afgørende øjeblikke fra jeres liv, hvor Herren vejledte, trøstede eller instruerede jer. Når I gør det, vil jeres samtaler efterlade både jer og jeres missionær åndeligt opfrisket.

Billede
en søstermissionær

Tag del i den åndelige rejse

Samtalerne med jeres missionær vil blive velsignet, når I også søger at deltage i arbejdet med at indsamle Israel. Søster Bonnie H. Cordon, tidligere hovedpræsident for Unge Kvinder, har sagt:

»I er måske ikke i stand til at gå side om side med [jeres missionær], men I kan stadig dele den åndelige rejse …

Deltag i jeres missionærs arbejde – studér, tjen og fortæl om Jesu Kristi evangelium! Når I gør det, vil I begge høste de lovede velsignelser ved missionering.«

Søster Cordon kom også med tre forslag:

  • »Forøg jeres eget skriftstudium, og del jeres indsigt i jeres næste e-mail.

  • Tag i templet og deltag i det storslåede arbejde med at bringe familier til Kristus.

  • Søg jeres egne missionæroplevelser, så I sammen kan finde glæden ved at fortælle andre om evangeliet.«

Uanset hvordan I vælger at deltage i den åndelige rejse, vil jeres glæde vokse, når I begge søger at hjælpe andre til at komme til Kristus.

Husk i al kommunikation med jeres missionær at se hen til Herren. Han vil inspirere jer til at vide, hvad jeres missionær har brug for at høre, og hvornår. I og jeres missionær vil blive velsignet, når I lærer, vokser og tjener sammen.

Udskriv