Liahona
Kæmper I med at studere skriften? Fokuser på, hvordan I læser
August 2024


Kun digitalt: Unge Voksne

Kæmper I med at studere skriften? Fokuser på, hvordan I læser

Forfatteren bor i Kisumu i Kenya.

Så snart jeg studerede skrifterne bevidst, kunne jeg føle fred igen.

Billede
en illustreret person, der læser en bog

Jeg vidste, at det ville udfordre mig at være tilbage i min hjemby efter min mission. Det ville afprøve min beslutsomhed og mit ønske om at blive ved med at efterleve evangeliet. Men på grund af de oplevelser, jeg havde på min mission, vidste jeg også, at jeg ville blive velsignet, hvis jeg prioriterede den kraft og beskyttelse, som dagligt skriftstudium giver.

Så inden jeg vendte hjem, besluttede jeg mig for at gøre dagligt skriftstudium til mit mål.

På min mission var jeg i stand til at studere mine skrifter hver dag. Denne særlige tid med vor himmelske Fader velsignede mit liv og styrkede min kærlighed til skrifterne.

Men da jeg vendte hjem, og tiden gik, fik jeg travlt i mit liv. Jeg begyndte at undervise på BYU-Pathway Worldwide, jeg havde overarbejde, og jeg blev konstant distraheret.

Min telefon og mit travle liv kom mellem mig og skrifterne. Jeg følte en mur blive bygget op mellem mig og vor himmelske Fader. Det var først, da jeg studerede skrifterne bevidst, at jeg var i stand til at vælte muren og finde tilbage til min Frelser.

Flittig søgen versus overfladisk læsning

I et stykke tid læste jeg i skrifterne om aftenen, og når jeg havde fritid om morgenen. Men selv når jeg læste på disse tidspunkter, ville min telefon altid kalde på min opmærksomhed. Ved slutningen af mit studium kunne jeg ikke huske, hvad jeg havde læst.

På et af mine BYU-Pathway-kurser studerede vi tidsstyring. Vi blev bedt om at se på vores mål for året og finde en måde, hvorpå vi kunne holde os i overensstemmelse med dem. Under denne øvelse stod jeg ansigt til ansigt med den mur, som jeg havde bygget med mine egne vaner. Jeg indså, at jeg faktisk så forbi målet i mit mål om at studere skrifterne hver dag.

Så jeg bad vedholdende om, hvordan jeg kunne tilpasse mig mit oprindelige mål igen og blive en mere flittig Jesu Kristi discipel.

Så indså jeg, at mit problem var, hvordan jeg studerede skrifterne.

Da ældste Merrill J. Bateman var medlem af De Halvfjerds, sagde han: »For at komme til Kristus og blive fuldkommengjort i ham må hver person modtage et vidnesbyrd om Herrens ord. Nogle personer vakler, fordi de ikke åbner bøgerne, andre fordi de læser overfladisk. Som man kunne forvente, er der forskel på søge flittigt i eller at ›grunde over skrifterne‹ og afslappet læsning.«

Når jeg åbner skrifterne med et ønske om at overveje og studere sandhederne inden i dem, fornyr jeg mit niveau af forståelse af evangeliet og føler mig tættere på min Frelser, Jesus Kristus. Jeg føler Guds kærlighed stærkere, og ved at føle dette kan jeg lettere hjælpe andre, der har brug for det.

Et af mine yndlingsskriftsteder er Filipperne 4:13, som minder mig om, at »alt formår jeg i ham, der giver mig kraft.«

Jeg oplever, at Åndens tilstedeværelse er så meget stærkere i mit liv, når jeg prioriterer åndelige vaner højt og husker, at jeg virkelig kan gøre alt gennem Kristus.

Tag jer tid til ham

Når jeg føler tvivl i mit liv, husker jeg på, at Jesus Kristus er min Forløser og min mentor. Som vores mentor ser han vores fremgang og kan hjælpe os med at overvinde alt. Jeg ved, at Frelseren har gjort dette og meget mere for mig. Med hans hjælp kan jeg blive mere som ham.

Jeg finder sandheder som disse i skrifternes ord hver dag! Når jeg finder disse sandheder, finder jeg Jesus Kristus.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Herren kender jer og elsker jer. Han er jeres Frelser og jeres Forløser. Han leder og vejleder sin kirke. Han vil lede og vejlede jer i jeres personlige liv, hvis I vil afse tid til ham i jeres liv – hver eneste dag.«

Lige siden jeg fornyede mit mål om at studere skrifterne hver dag (og virkelig grunde over dem), har jeg været i stand til at værdsætte den kraft og beskyttelse, de giver mig. Når vi erkender, at Frelseren altid er der for at styrke os, især gennem skrifterne, kan vi finde sand fred. Sand fred kommer ikke af at se til andre – selv om de synes at have alt, hvad man kunne ønske sig.

Fordi Jesus Kristus er svaret.

Noter

  1. Merrill J. Bateman, »Kom til Kristus ved at ransage skrifterne«, Stjernen, nov. 1992, s. 27.

  2. Se Neal A. Maxwell, »Jesus, the Perfect Mentor«, Stjernen, feb. 2001, s. 8-17.

  3. Russell M. Nelson, »Tag jer tid til Herren«, Liahona, nov. 2021, s. 121.

Udskriv