Liahona
Vad kan jag säga till andra om templet?
Augusti 2024


Vad kan jag säga till andra om templet?

Hur vi talar om templet spelar roll.

Bild
Tegucigalpa tempel, Honduras

Foto av Tegucigalpa tempel i Honduras: Cody Bell

Jag minns hur mycket jag såg fram emot att få ta emot min begåvning när jag förberedde mig för att åka iväg på mission. Jag minns också hur min glädje över detta förvandlades till oro och förvirring efter att några släktingar hade gett mig förtäckta varningar inför mitt första tempelbesök.

Jag visste att de egentligen ville försöka hjälpa mig att få en fin upplevelse. Men jag önskar att de i stället för att fokusera på att varna mig för det okända i templet, hade hjälpt mig att förbereda mig för templet på upplyftande och rätta sätt.

Med det i åtanke är här fyra saker att tänka på när du pratar med personer som förbereder sig för att besöka templet för första gången:

1. Fokusera på sanningar i stället för åsikter

När någon vi älskar besöker templet för första gången är det naturligt för oss att vilja berätta om egna upplevelser för honom eller henne. Men vi behöver se till att det vi berättar fokuserar på evangeliets sanningar snarare än våra egna åsikter.

Med korrekt information kan våra nära och kära fokusera på Frälsaren och inte påverkas till att känna på ett visst sätt för sina tempelupplevelser. President Russell M. Nelson har sagt: ”God inspiration baseras på god information.”

Du kan dela med dig av korrekt information om templet (till och med bilder!) från templets förberedelsekurs, skrifterna och temples.ChurchofJesusChrist.org. Ibland oroar vi oss kanske över vad vi kan berätta, men när vi vänder oss till resurser i stället för våra åsikter behöver vi inte oroa oss för att berätta för mycket.

Genom att ge korrekt information om templet erbjuder vi en mer upplysande syn på templet. Åsikter är ofta fokuserade på känslor och upplevelser vi själva har haft, medan fakta om evangeliet fokuserar på att låta din närstående få en egen upplevelse i templet.

Bild
människor som pratar utanför ett tempel

2. Tänk på orden du använder

Vilka beskrivningar av templet har fastnat hos dig? President Nelson har till exempel sagt: ”Ditt tjänande och din tillbedjan i templet hjälper dig att tänka celestialt.” Och president Thomas S. Monson (1927–2018) sa: ”Vart och ett av [våra tempel] står som en ledstjärna för världen.”

Vi kan välja ord som ger hopp och upplysning till nära och kära som förbereder sig för sin tempelupplevelse. Vi kan undvika negativa beskrivningar av templet (som ”underligt” eller ”konstigt”) och vi kan välja att använda positiva, kristuscentrerade beskrivningar (som ”frid” och ”hopp”).

För mig hjälper det att tänka på de många vackra bilder jag har sett av insidan av templet, och jag delar ofta de bilderna med vänner eller släktingar som förbereder sig för att gå dit. Vilka känslor, förnimmelser och ord kommer du att tänka på när du ser bilderna? Försök prata om templet på ett upplyftande sätt.

3. Hitta svar i evangeliets resurser

Vår djupa kärlek och respekt för templet kan lätt göra oss rädda att prata om det. Vi kan bli nervösa och undra vad som är okej att säga. Själv fastnade jag i kulturen att säga till nyfikna vänner och släktingar att vi inte kan prata om vad som händer i templet.

Men när jag tjänade i och lärde mig mer om templet insåg jag att vi kan dela med oss av mer än jag trodde!

Vi kan till exempel berätta att ”begåvningen bokstavligen är en gåva”. Tempelbegåvningen är en gåva av heliga välsignelser från Gud till var och en av oss, och några av dessa välsignelser är

  1. ”större kunskap om Herrens avsikter och lärdomar

  2. kraft att göra allt som Gud vill att vi ska göra

  3. gudomlig vägledning och beskydd när vi tjänar Herren, våra familjer och andra

  4. större hopp, tröst och frid

  5. utlovade välsignelser nu och för evigt.”

Vi kan också prata om förbunden vi ingår i templet. Det vackra med templet är att det låter oss komma närmare Gud och stärka vår relation med honom genom att avlägga ytterligare löften till honom. Dessa förbund är följande:

  • ”Lydnadens lag, som innebär en strävan att hålla Guds bud.

  • Offerlagen, som innebär att vi gör allt vi kan för att stödja Herrens verk och omvänder oss med ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande.

  • Evangeliets lag, vilken är den högre lagen som han undervisade om när han var på jorden.

  • Kyskhetslagen, som innebär att vi enbart har sexuellt umgänge med den vi är lagligt och rättmätigt vigd till enligt Guds lag.

  • Helgelselagen, som innebär att vi helgar vår tid, våra talanger och allt som Herren har välsignat oss med till att bygga upp Jesu Kristi kyrka på jorden.”

Bild
Roms tempel i Italien med spegelbild av kristusstatyn

Foto av Roms tempel i Italien: Cody Bell

När vi sänder ut positiva budskap om templet hjälper vi våra nära och kära att känna sig mer välkomna och redo att besöka templet för första gången. Vi kan hjälpa dem att se fram emot att fördjupa sin relation med Jesus Kristus genom tempelförbund.

4. Dela med dig av positiva upplevelser

Det jag lärde mig mest om templet är att med rätt information är det inte alls konstigt. Faktum är att den mesta – om inte all – den information och de välsignelser vi får i templet liknar det vi lär oss varje dag om evangeliet.

Genom mina upplevelser har jag lärt mig att rädsla inte är av Herren. När vi undviker att prata om templet eller när vi försöker prata om det med förtäckta varningar eller bekymmer, ger det motståndaren större kraft att förvränga templets skönhet. I stället för att inte prata så mycket om det och säga ”fortsätt bara besöka templet så blir det bättre så småningom”, kan vi berätta om de positiva upplevelser vi haft av att besöka templet.

När vi känner att vi drar oss för att besvara frågor om templet kan det vara en uppmaning från Herren att vi ska lära oss mer om templet. Det här är inte bara till välsignelse för oss, utan även för dem omkring oss. Herrens avsikt var att templet skulle vara till välsignelse för oss, inte skrämma oss.

Kom ihåg president Nelsons ord: ”Att ingå förbund och ta emot nödvändiga förrättningar i templet, samt att försöka komma närmare honom där, kommer att välsigna era liv på ett sätt som ingen annan dyrkan kan.” Och ju mer vi talar positivt om Herrens hus, desto mer fortsätter vi att vägleda varandra att återvända dit och inbjuda de här välsignelserna i livet.

Skriv ut