Liahona
Gud ska stödja och bevara oss
Augusti 2024


”Gud ska stödja och bevara oss”, Liahona, aug. 2024.

Gud ska stödja och bevara oss

Liksom överbefälhavare Moroni kan vi få gudomlig hjälp och kraft för de strider vi ställs inför i livet.

Bild
överbefälhavare Moroni håller upp frihetsbaneret

Illustrationer: Eric Chow

Första gången jag läste Mormons bok tyckte jag om berättelserna om krigen mellan nephiterna och lamaniterna. Jag fascinerades av den tro, uppfinningsrikedom och taktik som användes av överbefälhavare Moroni – en härförare som endast 25 år gammal utsågs till ledare för alla nephiternas härar. Han var vis, stark och klipsk. Hans folks frihet och välfärd betydde allt för honom. (Se Alma 48:11–12.)

I stället för att ta äran för militära framgångar menade Moroni att framgången berodde på Gud och det heliga stöd hans härar fick av kvinnor och barn som inte deltog i striderna. Han sa till en besegrad fiendeledare: ”Herren … har överlämnat er i våra händer. Och nu vill jag att ni ska förstå att detta har hänt oss tack vare vår religion och vår tro på Kristus.” Moroni uttalade sedan den här profetiska insikten: ”Gud stöder och bevarar och beskyddar oss så länge vi är trofasta mot honom och vår tro och vår religion” (Alma 44:3, 4).

Med tiden har jag insett att Moroni visade prov på principer som vi kan tillämpa för att kunna möta livets utmaningar i vår tid. När vi utövar tro på Jesus Kristus, världens Frälsare, välsignar han oss med sin kraft. Men för att han ska kunna göra det och för att vi ska kunna se hans välsignelser för vad de är, behöver vi förstå vår uppgift, skapa framgångsstrategier och förbereda oss för de bildliga strider vi ställs inför, precis som Moroni förberedde sig och ställdes inför de konkreta striderna i sitt liv. När vi gör det stöder och bevarar vår himmelske Fader och Jesus Kristus oss.

Förstå vår uppgift

Moroni påminde gång på gång folket om vilka de var (arvtagare till Abrahams förbund), vem de tillhörde (som älskade barn till Gud) och vilken sak de stred för (familjen, tron och friheten). Moroni lärde sitt folk att de faktiskt kämpade för sin överlevnad och för frihet från förtryck och träldom. Deras fiender däremot stred för att upphöja sig själva och få makt genom att underkuva andra.

När vissa nephiter försökte tillskansa sig makt för egen vinning, rev Moroni sönder sin livklädnad och på ett stycke av den skrev han kärnan i sitt budskap: ”Till minne av vår Gud och vår religion och frihet och vår fred, våra hustrur och våra barn.” Han höjde sedan denna fana, som han kallade ”frihetsbaneret”, högst upp på en stång och använde den för att påminna folket om vad striden egentligen handlade om och för att samla dem kring denna sak. (Se Alma 46:12–13, 19–20.)

I livets andliga strider ”kämpar [vi] inte mot kött och blod, utan mot … världshärskarna här i mörkret och mot ondskans andemakter” (Efesierbrevet 6:12). Också vi behöver påminnas om vad kampen handlar om. Äldste Neal A. Maxwell (1926–2004), tidigare medlem i de tolv apostlarnas kvorum, uttryckte den här tanken i ett uttrycksfullt, om än kort, samtal.

År 2004 besökte jag äldste Maxwell på hans sjukhusrum strax före hans bortgång. Han var så vänlig mot alla som besökte eller hjälpte honom. Vårdpersonal gick in i hans rum och kom gråtande ut. Jag sa till honom: ”Äldste Maxwell, det här är riktigt svårt.” Han småskrattade och sa: ”Åh Dale, vi är eviga varelser som lever i en dödlig värld. Vi befinner oss utanför vårt element, som fiskar på torra land. Det är endast när vi har ett evigt perspektiv som något av det här kan låta vettigt.”

Vi bör aldrig tappa helhetsbilden ur sikte av vår gudomliga natur och eviga bestämmelse, och de djävulska krafter som motarbetar oss. En rätt förståelse av vår himmelske Faders plan motiverar oss att fortsätta kämpa för vår eviga frälsning och för vår frihet från andlig träldom.

Bild
människor som bygger befästningar

Skapa framgångsstrategier

I alla de strider som Moronis härar utkämpade, skapade Moroni strategier för att förvissa sig om framgång. Han använde spejare för att upptäcka sina fienders aktiviteter och avsikter. Han sökte vägledning av profeten Alma. Moroni använde sedan denna inspirerade vägledning i sin taktik inför striderna. Han placerade ut resurser efter behov och placerade fler soldater i städer som var mindre befästa. Han planerade sina manövrar strategiskt utifrån aktuella uppgifter.

På så sätt fick han övertag över fiendens härar. Han nöjde sig aldrig med tidigare segrar, utan fortsatte i stället att förbättra sin och sina härars förmåga att hantera framtida utmaningar.

Vi kan på liknande sätt hantera andliga motståndare. Vi kan börja med att inse vad Satan försöker göra i våra liv. Han försöker distrahera oss från vårt ändamål. När vi ställs inför frestelser bör vi fråga oss själva:

  • Hur står sig den här handlingen, å min sida, i jämförelse med Guds uppenbarade ord?

  • Vad blir följderna av den här handlingen?

  • Hjälper den här handlingen mig att uppfylla mitt ändamål på jorden?

Vi bör också inse vad det slutliga resultatet blir av att ge efter för även små frestelser. När vi ger efter för frestelser blir vi ”gradvis förgiftade” (se Alma 47:18) – en mycket effektiv strategi som används av ondskans krafter och kan få andligt dödliga följder.

Vi kan stärka oss mot Satans frestelser genom att följa den vägledning vi får av vår nutida profet. När vi gör så kan vi utvärdera våra handlingar genom ett evigt perspektiv. Genom att skapa strategier för hur vi ska bemöta de frestelser som uppstår inom olika områden i våra liv kan vi fatta rätt ögonblicksbeslut. Strategier och hanteringssätt som planerats i förväg hjälper oss att försvara oss mot distraktioner från vårt eviga mål.

Ett exempel är tekniken. Tekniken kan vara ett tveeggat svärd, både användbart och skadligt, beroende på hur vi använder det. Som en hjälp till att göra kloka val vad gäller våra digitala enheter, kan unga som gamla läsa ”Taking Charge of Technology” och Vägledning för de unga: En guide för att göra val. De påminner oss om vårt ändamål, visar oss vägen till Jesus Kristus och hjälper oss att bjuda in den Helige Anden i våra liv. Genom att planera hur, när och var vi ska använda tekniken får vi styrka att motstå låga, världsliga taktiker.

Bild
lamaniter attackerar nephitiska befästningar

Förberedelse för bildliga strider

Eftersom Moroni förutsåg kommande strider utrustade han var och en i sitt folk med bröstplåt, sköld, hjälm och tjocka kläder. Han förberedde sitt folk kollektivt genom att omgärda städer med befästningar och kasta upp jordvallar kring dem.

Andligt förbereder vi oss individuellt genom att hålla Guds bud. Vi ingår och håller förbund med Gud som för in Jesu Kristi kraft i våra liv. Vi ägnar oss åt personliga, privata handlingar av hängivenhet, som att be, fasta och utforska skrifterna. Vi handlar också i tro, enligt den andliga vägledning vi får. Vi förbereder oss samvetsgrant för och tar värdigt del av sakramentet. När vi gör det blir Frälsaren mer verklig i våra liv, precis som han var verklig för Moroni, som hade en fast tro på Jesus Kristus. Moroni visste att han kunde förlita sig på Frälsaren för vägledning och befrielse (se Alma 48:16). Vi kan också förlita oss på Jesus Kristus för vägledning och befrielse.

Vidare kan vi förbereda oss genom att stärka våra familjer. Vår himmelske Fader organiserade oss i familjer för att hjälpa oss att känna glädje och lära oss hur vi återvänder till honom. Våra familjer kan vara en källa till hjälp för oss. Alla kan vi känna glädje och kärlek genom att minnas att vi är en del av Guds stora familj, oavsett våra familjers individuella omständigheter.

Tillsammans kan vi få styrka och förbereda oss för våra andliga strider genom att förenas i gemenskaper av heliga. Våra stavar och distrikt utgör sådana platser för tillflykt och försvar. Vi kan ge varandra andlig näring, hjälpa varandra att hålla Guds bud och uppmuntra varandra att förlita sig på Kristus, alltid och särskilt i svåra tider. När vi samlas inser vi att vi inte utkämpar våra strider ensamma. Vi har vänner, lärare och ledare som kan hjälpa och skydda oss. Alla blir vi starkare när vi förbereder oss tillsammans.

Anmärkningsvärt nog tillskrev Moroni sitt folks hela lycka trofastheten mot deras tro på Gud och deras religion. Liksom Moroni bör vi inse att glädje kommer tack vare vår himmelske Fader och hans plan och tack vare Jesus Kristus och hans försoning. När vi kommer till insikt om vår uppgift, skapar framgångsstrategier och förbereder oss för bildliga strider, får vi gudomlig hjälp och kraft.

Liksom Moroni vet jag att vår himmelske Fader och Jesus Kristus kommer med den yttersta friheten från träldom – frihet från död och synd. De välsignar oss med sin kraft när vi ser till dem i allt.

Slutnoter

  1. Taking Charge of Technology”, Evangeliebiblioteket med engelska som förvalt språk.

  2. Vägledning för de unga: En guide för att göra val (2022), Evangeliebiblioteket.

  3. Se Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82.

Skriv ut