Liahona
Kraften i medveten och konsekvent ansträngning
Augusti 2024


”Kraften i medveten och konsekvent ansträngning”, Liahona, aug. 2024.

Kom och följ mig

Alma 37

Kraften i medveten och konsekvent ansträngning

Bild
apelsiner med vattendroppar på

Våra små, enkla, konsekventa beslut påverkar kursen i vårt liv.

Tänk till exempel på effekten av ständigt droppande vatten. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum illustrerade en gång principen om små och enkla närande handlingar genom att förklara hur ett droppbevattningssystem fungerar: ”Dropparna som i jämn takt sjunker djupt ner i marken ger en hög fuktighetsgrad i jorden där plantor kan frodas. Om du och jag på liknande sätt fokuserar på och ofta tar emot regelbundna droppar av andlig näring, kan evangeliets rötter gräva sig djupt in i vår själ, bli fast förankrade och grundade och producera utsökt och välsmakande frukt.”

En mäktig ”förändring i [våra] hjärtan” (Alma 5:14) kan vara en produkt av små, konsekventa beslut. Beslutet att läsa Mormons bok varje dag, be en bön eller göra något vänligt för att lätta någons börda kan verka obetydligt. Men ”med små och enkla medel uträttas mycket stort” (Alma 37:6).

Små vattendroppar kan vara livgivande, men de kan också urholka. På liknande sätt kan små beslut i våra liv leda till tillväxt – mot Frälsaren – eller till urholkning av våra vittnesbörd och bort från honom. Om vi ständigt försummar de små handlingar som fogar oss samman med Jesus Kristus kan det sakta få vår tro att vackla och beslutsamheten att försvagas.

President Russell M. Nelson har sagt: ”I vår strävan att vara Jesu Kristi lärjungar behöver våra ansträngningar att höra honom bli mer och mer avsiktliga. Det krävs medveten och konsekvent ansträngning för att fylla det dagliga livet med hans ord, lärdomar och sanningar.” Att komma till Jesus Kristus innebär att målmedvetet göra små förändringar i livet.

Naturligtvis finns det tillfällen när mer dramatiska förändringar krävs. ”Om vi är inblandade i allvarliga synder är Herren givetvis tydlig och otvetydig: Vi behöver sluta, få hjälp av vår biskop och omedelbart vända om från sådant.” Men för det mesta kan vi räkna med att våra till synes små handlingar förändrar vårt beteende.

När du tänker tillbaka på ditt liv kan du se att dina små kristuscentrerade val tillsammans har skapat en verklig förändring. Ofta krävs ingen dramatisk genomgång – det som krävs är ett litet beslut, och sedan ett till, och ännu ett, för att vända sig till Kristus.

Slutnoter

  1. David A. Bednar, ”By Small and Simple Things Are Great Things Brought to Pass” (Brigham Young Universitys kvinnokonferens, 29 april 2011), womensconference.byu.edu.

  2. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 89.

  3. Michael A. Dunn, ”En procent bättre”, Liahona, nov. 2021, s. 107.

Skriv ut