Liahona
Hur kan vi ”vara ett” på Herrens sätt?
Augusti 2024


Endast digitalt

Hur kan vi ”vara ett” på Herrens sätt?

Jag vill ha den trygghet som kommer av enighet i Kristus.

Bild
personer som hälsar på varandra utanför ett möteshus

Undrar du ibland, liksom jag: Hur kan jag känna mer glädje i mitt liv?

Det finns mycket som ger glädje, men jag berördes nyligen av ett citat av president Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet: ”Glädje följer när vi välsignas med enighet.” Sedan Adams och Evas dagar har Guds barn eftertraktat mer enighet med honom och med varandra, medan Satan har försökt förstöra enigheten.

Jag har under årens gång haft många upplevelser av glädjen av enighet och smärtan av oenighet. Jag finner hopp i att, som president Eyring har sagt, ”när vi ber om det och arbetar på det på Herrens sätt … [förenas] våra hjärtan i enighet. Gud har utlovat den välsignelsen till sina trofasta heliga oavsett olikheter i bakgrund och oavsett vilka konflikter som rasar omkring dem.”

Så hur kan vi ”vara ett” på det sätt som Herren har befallt (Läran och förbunden 38:27)? Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har undervisat oss om tre sätt: ”Vi blir av ett hjärta och ett sinne när vi sätter Frälsaren i centrum i vårt liv och följer dem som han har gett i uppdrag att leda oss. Vi kan tillsammans … visa kärlek till och omtanke om varandra.”

Så här arbetar jag på att leva efter dessa sanningar i mitt eget liv:

Ett fokus på Frälsaren i mitt liv

I Johannes 17 vädjar Frälsaren till Fadern för oss i sin förbön: ”Att de ska vara i oss liksom du, Far, är i mig och jag i dig. Då ska världen tro att du har sänt mig” (Johannes 17:21). Ordet försoning betyder bokstavligen ”att göra till ett” eller att förlikas. Jag förundras över att Frälsaren har en så stor önskan om enighet med honom och vår himmelske Fader att han var villig att blöda ur varje por för att göra det möjligt.

Det är inte alls konstigt att jag vill vara ett med dem. Men jag är helt förbluffad över att de vill vara ett med mig. Och då har den Helige Anden ändå vittnat för mig många gånger att de vill det.

Min enighet med dem är den största källan till glädje och trygghet i mitt liv. Denna enighet inbjuder mer fullständigt den Helige Andens ledning, skydd och helgande inflytande i mitt liv. Jag ber varje morgon att den Helige Anden ska vara med mig och verka genom mig den dagen. Jag försöker verkligen fokusera på Jesus Kristus i livet och höra honom.

Gör jag det perfekt? Verkligen inte! Men har jag en daglig strävan? Absolut! Alla har vi ju olika behov och livssituationer, men Anden vägleder oss i vår strävan att följa Frälsarens lärdomar och exempel varje dag.

Vad jag än försöker göra motiveras jag av vetskapen att Kristus vädjar till oss var och en att bli ett med honom och vår himmelske Fader.

Jag följer dem som fått i uppdrag av Jesus Kristus att leda mig

Allt eftersom jag har blivit bättre på att fokusera på Frälsaren i mitt liv har jag märkt att min förmåga att känna enighet med hans utvalda profeter har vuxit, och Anden har vittnat för mig om att de har fått i uppdrag att leda mig. Det engelska ordet för uppdrag – ”commission” – betyder ”myndighet att agera för, som ställföreträdande för, eller i stället för någon”.

Mosiah 18 är ett vackert exempel på hur människor finner enighet med Gud genom att följa profeter. Alma den äldre hade nyligen blivit omvänd efter att ha tagit emot Abinadis undervisning. Efter det började han undervisa människor som var villiga att ta sig igenom ett land ”som tid efter annan hemsöktes av vilda djur” (Mosiah 18:4) för att lära sig om Gud och hans fullkomliga plan för dem.

Almas följare i den här redogörelsen hjälper oss förstå att även om det ibland kan kännas som om vi genomgår svåra omständigheter för att följa våra ledare (se Matteus 5:10) finns det trygghet i enigheten med Guds profeter eftersom de alltid leder oss till Jesus Kristus. I och med att folket tog emot sanning och ingick förbund med Gud blev deras ”hjärtan förenade i enighet och i kärlek till varandra” (Mosiah 18:21).

Tack vare teknikens gåva har jag fått gott sällskap av profeter – särskilt i min ensamhet. Jag har lyssnat på deras budskap upprepade gånger medan jag har klippt gräsmattan, städat huset, skottat snö och gått på promenader. Jag är väl bekant med deras goda hjärtan och röster.

Och även när deras maningar har varit svåra för mig har de hjälpt mig att fokusera på Frälsaren i mitt liv. Jag känner större enighet med gudomen tack vare dem som Kristus har gett i uppdrag att leda mig.

Eniga i kärlek och omsorg om varandra

Min erfarenhet är att när vi följer Jesus Kristus och hans profeter får det oss alltid att bry oss om varandra. President Eyring har sagt att ”den enighetens glädje han så gärna vill ge oss är inte för enskilda. Vi måste söka den och bli berättigade till den tillsammans med andra.” Det finns så många olikheter hos människor i mitt dagliga liv att jag inte alltid vet hur jag ska agera för att skapa enighet. Och ibland känner jag mig bara väldigt trött, och min önskan om enighet är inte särskilt stark.

Genom att minnas att ”högmod är enighetens största fiende” kan vi söka Herrens hjälp med att utveckla enighet. 1 Korintierbrevet 12 har hjälpt mig inse att vart och ett av Guds barn har olika andliga gåvor och att deras gåvor är livsviktiga i mitt liv. Jag har också lärt mig att olikheter hos hans barn gör saker och ting mer spännande och vackrare.

Jag vet att vi inte ska jämföra oss med andra, men tyvärr är jag ibland riktigt bra på att jämföra mina egna svagheter med andras styrkor. Och ibland har sådana känslor hindrat mig från att utveckla enighet med andra för att jag dömer dem orättvist (se Matthew 7:1, fotnot a i kyrkans engelska utgåva av skrifterna).

Herren är tydlig med att han inte vill att det ”ska bli splittring i kroppen utan att delarna i stället ska ha samma omsorg om varandra” (1 Korintierbrevet 12:25).

Så jag har frågat mig: Vad kan jag göra för att sluta ta avstånd från andra i hjärta och tanke?

Jag har bett om att kunna se andra så som Kristus ser dem. Jag har bett om att kunna förstå den gåva de hade som fyllde mitt behov den dagen. Och lika viktigt är att jag har tillåtit mig själv att vara tacksam för den.

Sedan började jag fråga mig: Vad kan jag lära av andra som får upplevelser som jag aldrig kommer att få? På så sätt har jag kunnat se min familj, bensinstationsbiträdet, tonåringar, medarbetare och alla omkring mig på ett annat sätt och har kunnat interagera med dem på ett mer meningsfullt sätt.

Jag har också behövt förlita mig på andras styrkor för framgång i min familj, på jobbet, i ämbeten eller i arbetslag. I de flesta fall har vi kunnat komplettera och lita vi på varandra i stället för att konkurrera med varandra. Våra gemensamma ansträngningar och olikheter, som förstärkts av vår himmelske Fader, har lett till underverk – underverk som endast kunde utföras av en fullkomlig Gud som är en mästare på att låta önskningar, olikheter och gåvor smälta samman på sätt som är till nytta och glädje för hans barn.

Jag vet att min inställning och mina handlingar antingen kan skapa eller förstöra enighet. Jag vet också att jag vill skapa den. Jag vill ha den trygghet som kommer av enighet i Kristus. Jag vill känna mig nära min himmelske Fader och Jesus Kristus och låta profeter leda mig till dem. Och jag vill hjälpa och få hjälp av andra på min resa här i jordelivet.

Jag vill välja enighet i Kristus. Jag är övertygad om att vi får mer glädje när vi gör det!

Skriv ut