Liahona
Kämpar du med dina skriftstudier? Fokusera på hur du läser
Augusti 2024


Endast digitalt: Unga vuxna

Kämpar du med dina skriftstudier? Fokusera på hur du läser

Författaren bor i Kisumu i Kenya.

När jag väl började studera skrifterna målmedvetet kunde jag känna frid igen.

Bild
en illustrerad person som läser en bok

Jag visste att det skulle innebära utmaningar att komma tillbaka till min hemstad efter min mission. Min beslutsamhet och önskan att fortsätta leva efter evangeliet skulle sättas på prov. Men på grund av upplevelserna jag fick under min mission visste jag också att jag skulle få välsignelser om jag prioriterade den kraft och det skydd som dagliga skriftstudier kan medföra.

Så innan jag återvände hem satte jag som mål att studera skrifterna varje dag.

Under min mission kunde jag studera skrifterna varje dag. Den här speciella stunden med min himmelske Fader var en välsignelse för mig och fördjupade min kärlek till skrifterna.

Men i och med att jag kom hem igen blev livet med tiden hektiskt. Jag började läsa kurser på BYU-Pathway Worldwide, arbetade övertid och blev ständigt distraherad.

Min telefon och mitt upptagna liv kom emellan mig och skrifterna. Jag upplevde att en mur reste sig mellan mig och min himmelske Fader. Det var inte förrän jag målmedvetet studerade skrifterna som jag kunde riva ner muren och hitta tillbaka till min Frälsare.

Flitiga studier kontra lättsam läsning

Under en tid läste jag skrifterna på kvällen och på morgonen när jag hade tid. Men även när jag läste vid dessa tillfällen pockade telefonen alltid på min uppmärksamhet. När jag var färdig med mina studier kunde jag inte komma ihåg vad jag hade läst.

I en av mina BYU-Pathway-kurser studerade vi tidsplanering. Vi ombads titta på våra mål för året och hitta ett sätt att kontinuerligt arbeta på dem. Under den här övningen tvingades jag betrakta muren som jag hade byggt med mina vanor. Jag insåg att jag hade missat målet i mina försök att studera skrifterna varje dag.

Så jag bad ihärdigt om hur jag skulle börja arbeta på mitt ursprungliga mål igen och bli en flitigare lärjunge till Jesus Kristus.

Jag insåg då att problemet handlade om hur jag studerade skrifterna.

När äldste Merrill J. Bateman var medlem i de sjuttios kvorum sa han: ”För att komma till Kristus och bli fullkomnad i honom måste varje människa ta emot ett vittnesbörd om Herrens ord. En del människor vacklar, eftersom de låter bli att öppna böckerna, och andra på grund av att de läser dem ytligt. Det är givetvis en viss skillnad mellan att rannsaka flitigt, eller ’att begrunda skrifterna’, och att läsa flyktigt.”

När jag slår upp skrifterna med en önskan att begrunda och studera sanningarna däri förnyar jag min kunskapsnivå vad gäller evangeliet och känner mig närmare min Frälsare Jesus Kristus. Jag känner Guds kärlek starkare, och genom att känna så kan jag lättare hjälpa andra med deras behov.

Ett av mina favoritskriftställen är Filipperbrevet 4:13, som påminner mig om att ”allt förmår jag i honom som ger mig kraft”.

Jag märker att Andens närvaro är så mycket starkare i mitt liv när jag gör andliga vanor till en hög prioritet och kommer ihåg att jag verkligen kan göra allting genom Kristus.

Jag tar mig tid för honom

När jag upplever tvivel kommer jag ihåg att Jesus Kristus är min Återlösare och min mentor. Som vår mentor ser han våra framsteg och kan hjälpa oss att övervinna vad som helst. Jag vet att Frälsaren har gjort detta och så mycket mer för mig. Med hans hjälp kan jag bli mer som han.

Jag hittar sanningar som dessa i skrifternas ord varje dag! När jag hittar de här sanningarna finner jag Jesus Kristus.

President Russell M. Nelson har sagt: ”Herren känner er och älskar er. Han är er Frälsare och Återlösare. Han styr och leder sin kyrka. Han vägleder dig i ditt personliga liv om du tar dig tid för honom i ditt liv – varenda dag.”

Ända sedan jag förnyade mitt mål att studera skrifterna varje dag (och verkligen begrunda dem) har jag kunnat uppskatta den kraft och det skydd de ger mig. När vi inser att Frälsaren alltid finns där för att stärka oss, särskilt genom skrifterna, kan vi känna sann frid. Sann frid kommer inte av att vända sig till andra – även om de verkar ha allt du kan önska dig.

För det är Jesus Kristus som är svaret.

Slutnoter

  1. Merrill J. Bateman, ”Kom till Kristus genom att rannsaka skrifterna”, Nordstjärnan, jan. 1993, s. 27.

  2. Se Neal A. Maxwell, ”Jesus, the Perfect Mentor”, Ensign, feb. 2001, s. 8–17.

  3. Russell M. Nelson, ”Ta dig tid för Herren”, Liahona, nov. 2021, s. 121.

Skriv ut