Liahona
Befrielse genom partnerskap med Gud
Augusti 2024


Endast digitalt

Befrielse genom partnerskap med Gud

Från ”Our Covenant Relationship with God: A Wellspring of Relief” som gavs till studenter på Brigham Young University i Provo, Utah, USA, den 24 oktober 2023.

Ni har var och en möjlighet att bygga partnerskap med er himmelske Fader och Frälsaren på djupgående och kraftfulla sätt genom era förbundsrelationer.

Bild
kvinna som sitter framför templet

Det finns befrielse i ett partnerskap med Gud. Vi är aldrig ensamma.

Ni har var och en möjlighet att bygga partnerskap med er himmelske Fader och Frälsaren på djupgående och kraftfulla sätt genom era förbundsrelationer. Det är så befriande att veta att man aldrig är ensam i sina sorger, utmaningar, beslut, sin osäkerhet eller svaghet. Gud, våra andars Far, älskar dig. Och genom hans älskade Son Jesus Kristus och dennes försoningsoffer är alla de välsignelser som Fadern vill att du ska få tillgängliga i den här förbundsrelationen.

När vi tar emot förrättningarna och förbunden både vid dopet och konfirmationen och i hans heliga hus är vi därmed inte färdiga med att lära oss om förbund och prästadömskraft. Vi är inte färdiga med att lära oss om Herren och hans vägar. Vi är inte färdiga med att lära oss vilka vi egentligen är.

Mottagandet av förrättningarna och förbunden i Frälsarens evangelium är bara början. Det är inte något att bocka av på en att-göra-lista, utan början på ett vackert förbundsband. President Russell M. Nelson har sagt: ”Förbundsstigen handlar helt och hållet om vår relation med Gud.” Lyssna till profetens ord när han beskriver den här förbundsrelationen och hur Gud vill välsigna er:

”När vi sluter förbund med Gud lämnar vi neutral mark för evigt. Gud överger inte sin relation med dem som har skapat ett sådant band till honom. Faktum är att alla som har ingått ett förbund med Gud har tillgång till en särskild slags kärlek och nåd. På hebreiska kallas denna förbundskärlek hesed (חֶסֶד) …

Eftersom Gud har hesed till dem som har slutit förbund med honom, älskar han dem. Han fortsätter att arbeta med dem och erbjuda dem möjligheter till förändring. Han förlåter dem när de omvänder sig. Och om de går vilse hjälper han dem att hitta tillbaka till honom.

När du och jag har ingått ett förbund med Gud blir vår relation till honom mycket närmare än innan vårt förbund slöts. Nu är vi bundna till varandra. Tack vare vårt förbund med Gud tröttnar han aldrig på att hjälpa oss, och vi förbrukar aldrig hans barmhärtiga tålamod med oss. Var och en av oss har en speciell plats i Guds hjärta. Han har stora förhoppningar för oss.”

Kan ni känna Guds kärlek till er i de här orden? För mig, en syster som ännu inte gift sig, har denna kärleksfulla och barmhärtiga förbundsrelation med min Fader i himlen och Frälsaren en mäktig betydelse i mitt liv och den har varit och är min största källa till befrielse och frid. Den ger mig outsäglig tröst, gudomlig glädje och en djup varaktig förvissning om att jag är älskad som hans dotter och att jag tillhör hans eviga familj. Jag vet att han känner mig och förstår mig fullständigt.

Oavsett vårt civilstånd eller vår bakgrund vill Herren att vi ska bygga ett partnerskap med honom på ett mäktigt sätt – att vi ska vara ”ett” (3 Nephi 19:23) med honom i ”allt vad [vi] gör” (Alma 37:37). Vi behöver inte navigera genom livet ensamma, och det har inte varit avsikten. Vi kan välja att finna befrielse i partnerskap med Herren genom våra förbund.

På aprilkonferensen 2023 sa president Camille N. Johnson: ”Bröder och systrar, jag kan inte ensam ta itu med det och jag behöver inte göra det, och jag tänker inte göra det. Genom att välja att vara bunden till min Frälsare Jesus Kristus genom de förbund jag slutit med Gud, ’förmår jag [allt] i honom som ger mig kraft’ [Filipperbrevet 4:13].”

”Jesus Kristus står i fokus för [våra] förbund.” Det är bara genom honom och hans offer som vi kan ingå förbund med Gud. Allt blev möjligt när Frälsaren övervann det omöjliga. Han är ”en underverkens Gud”, en kärlekens Gud (Mormon 9:11; se även v. 11–21). Och min kärlek till honom fortsätter att växa varje dag.

När vi känner hans kärlek och återgäldar denna kärlek genom att välja honom varje dag, handlar evangeliet allt mindre om att bocka av uppgifter och mer om vår kärlek och önskan. På så sätt kan äkta evangelierötter växa i oss var och en, och ge oss varaktig näring och glädje. Denna ”förbundskärlek” hjälper oss att härda ut när plikterna eller att-göra-listorna bara inte räcker till.

Alla välsignelserna av Jesu Kristi barmhärtiga försoning utlovas genom er förbundsrelation med Gud. Tacka och ta emot det som han vill välsigna er med! Investera i denna relation, sträva efter att hålla dina förbund, försök omvända er ofta, ägna tid åt Herren, lär av honom och älska honom av hela ert hjärta. Det finns ingen större strävan och inget som är mer tillfredsställande eller meningsfullt än att ”[känna] dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus” (Johannes 17:3).

Skriv ut