Liahona
Hur du uttrycker stöd för din son eller dotter på mission
Augusti 2024


”Hur du uttrycker stöd för din son eller dotter på mission”, Liahona, aug. 2024.

Till föräldrar

Hur du uttrycker stöd för din son eller dotter på mission

Följande principer från kyrkans ledare kan vara till hjälp i din strävan att stötta din missionär.

Bild
föräldrar som pratar med sin missionärsson, med en strålande sol i bakgrunden

Illustrationer: Alex Nabaum

När ditt barn reser iväg som missionär, antingen som servicemissionär eller undervisande missionär, väcker det blandade känslor. Du känner kanske upprymdhet, sorg, stolthet och oro – allt på en gång. Din missionär kan också känna sig missmodig eller besviken då och då, men känner också glädje, kärlek och hopp. Som förälder och familjemedlem har man en särskild möjlighet att lyfta och stärka sin missionär i kommunikationen med honom eller henne. Det kan vara bra att förstå några principer för den här typen av kommunikation, inte bara för missionärens föräldrar utan också för släktingar, vänner och ledare.

Påminn om hans eller hennes uppgift

Påminn din missionär om det stora verk han eller hon är kallad att utföra. President Russell M. Nelson har betonat vikten av detta heliga verk:

”Varje barn till vår himmelske Fader förtjänar möjligheten att välja att följa Jesus Kristus, att ta emot hans evangelium med alla dess välsignelser …

Ni sändes till jorden vid just denna tid, den viktigaste tiden i världens historia, för att hjälpa till att samla in Israel. Det händer ingenting på jorden just nu som är viktigare än det.”

Missionärerna lär sig att deras uppgift är ”att inbjuda andra att komma till Kristus genom att hjälpa dem ta emot det återställda evangeliet genom att utöva tro på Jesus Kristus och hans försoning, omvända sig, döpas, ta emot den Helige Andens gåva och hålla ut intill änden”.

Hjälp dina barn att minnas sin gudomliga identitet. De är Guds barn, och sändes hit i den här tiden eftersom vår himmelske Fader kunde anförtro dem sitt verk. Betona hur de på olika sätt kan använda sina gåvor för att hjälpa och glädja andra. Som Jesu Kristi lärjungar har de förmåga att göra saker som de kanske tror att de inte är kapabla till.

Fokusera på det andliga

Även om du kanske vill få uppdateringar om alla aspekter av missionen ska du inte låta alldagliga ting ta över samtalet. Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Fokusera på den andliga dimensionen av ditt barns tjänande. Det är underbart när missionären ringer hem – samtalen kan skifta dimension från ’Vad åt du till frukost?’ till … ’Vilken familj eller person håller ni på att undervisa och vilken lektion? Vad har stärkt dig mest?’ Faran är ibland att vi fokuserar på det alldagliga och försummar det andliga.”

Fokusera på det andliga genom att be din missionär berätta om upplevelser med dem han eller hon tjänar eller undervisar. Be gärna för dessa personer i dina personliga böner eller familjeböner. Lyssna noga när din missionär berättar om sina intryck från den Helige Anden den veckan.

I stället för att ge uppdateringar om tv-program eller idrottsevenemang kan du berätta om avgörande ögonblick i ditt liv då Herren vägledde, tröstade eller undervisade dig. När du gör det leder era samtal till att både du och din missionär blir andligt uppfriskade.

Bild
systermissionär

Var delaktig i den andliga resan

Dina samtal med din missionär blir till större hjälp när också du har en strävan att delta i arbetet med att samla Israel. Syster Bonnie H. Cordon, tidigare Unga kvinnors generalpresident, har sagt:

”Du kan kanske inte gå sida vid sida med [din missionär], men du kan ändå vara delaktig i den andliga resan …

Var med din missionär i arbetet – studera, tjäna och dela med dig av Jesu Kristi evangelium! När du gör det får ni båda skörda de utlovade välsignelserna av missionsarbete.”

Syster Cordon gav också tre förslag:

  • ”Ägna dig mer åt egna skriftstudier och dela med dig av dina insikter i ditt nästa e-postmeddelande.

  • Besök templet och förena dig med honom eller henne i det underbara verket att föra familjer till Kristus.

  • Sträva efter egna missionärsupplevelser så att ni tillsammans kan upptäcka glädjen i att sprida evangeliet.”

Hur du än väljer att vara delaktig i den andliga resan blir glädjen större när ni båda försöker hjälpa andra att komma till Kristus.

Kom ihåg att se till Herren i all din kommunikation med din missionär. Han inspirerar dig så att du kan veta vad din missionär behöver höra och när. Du och din missionär blir välsignade genom att lära, växa och tjäna tillsammans.

Skriv ut