Liahona
Barn till Gud och hans kärlek
Augusti 2024


Endast digitalt: Kyrkans ledares lärdomar från sociala medier

Barn till Gud och hans kärlek

Se vad levande profeter och andra ledare i kyrkan nyligen har undervisat om på sociala medier om att vi alla är barn till Gud.

Bild
Jesus Kristus undervisar de små barnen

I Psaltaren 82:6 påminns vi om vårt gudomliga arv: ”Jag har sagt att ni är gudar, att ni alla är den Högstes söner.”

I samma anda har president Russell M. Nelson innerligt bett oss vara medvetna om sanningen om vilka vi är:

”Mina kära vänner, ni är bokstavligen Guds andebarn. Ni har sjungit denna sanning sedan ni lärde er orden till ’Jag är Guds lilla barn’. Men är denna eviga sanning inpräntad i era hjärtan? …

Världsliga kännetecken kommer aldrig att ge er förståelse för vilka ni till slut kan bli. De kommer aldrig att bekräfta ert gudomliga DNA eller er obegränsade, gudomliga potential …

När ni tar till er dessa sanningar kommer vår himmelske Fader att hjälpa er att uppnå ert slutgiltiga mål att leva för evigt i hans heliga närhet.”

Kyrkans ledare har talat på generalkonferenser om vårt gudomliga arv som barn till Gud (se samlingarna ”gudomlig natur” och ”personligt värde”, som hittas under ”Generalkonferenser, Ämne, Alla ämnen). De har också gett oss budskap om de här ämnena på sociala medier, bland annat följande:

Ni är barn till Gud, ett unikt gudomligt arv

Bild
Dallin H. Oaks

”Det här är stressiga tider för oss alla, men Jesu Kristi evangelium ger oss goda skäl att vara vid gott mod. Genom sin profet har Gud gett oss utmaningen att framhärda genom motgångar, och Jesu Kristi lärdomar beskriver vägen till att framhärda mot vårt eviga livs gudomliga bestämmelse. Ni vet att ni är Guds barn – ett unikt gudomligt arv. Gud älskar er. Han är en mäktig mentor och han har lovat att hjälpa er om ni bara söker honom på det sätt som han har undervisat om.

Förankra i era sinnen och era personliga prioriteringar den kraftfulla sanningen att ni var och en är ett älskat Guds barn. Hans kärlek begåvar er med självaktningen, styrkan och motivationen att ta itu med de problem ni möter i era liv. Och glöm aldrig att hans tjänare älskar er. Vi älskar er. I alla våra bekymmer, när vi arbetar oss igenom alla utmaningar, uppmanar vi till att vara vid gott mod, för han har övervunnit världen. Det kan vi också. Kom ihåg att vår himmelske Faders plan är en plan för glädje.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 22 maj, 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Gud upphör aldrig att älska dig

Bild
Dieter F. Uchtdorf

”Oavsett vilken inställning du har till Gud, kommer han inte att sluta älska dig.

Hur många gånger kommer vår himmelske Fader att ha tålamod med dig?

Fler än du kan förstå.

Hur många gånger kommer han att förlåta dig?

Fler än du känner att du förtjänar.

Hur ofta kommer han att vårda och trösta dig?

Oftare än du någonsin kan fatta.

Det finns ingen ände på vår välvillige Guds nåd och barmhärtighet. Inga gränser för djupet av hans kärlek. Inga hinder för hans medkänsla med sina barn.

Gud är inte vår motståndare. Han är vår mentor. Vår vägledare. Vår helare. Vår Frälsare.

Han har själv sagt att hans avsikt och största glädje är vår lycka genom odödlighet och evigt liv.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 8 feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Gud vet vilken gränslös potential vi har

Bild
Dieter F. Uchtdorf

”När vår himmelske Fader ser på oss, sina barn, ser han oss som dem vi verkligen är. Han känner till allt om oss. Vår fruktan, förtvivlan och vår ensamhet. Men han känner också till och gläds åt vår tro, våra rättfärdiga önskningar och segrar. Han firar stunderna då vi övervinner hinder, oavsett om de är fysiska, mentala, känslomässiga eller andliga. Men framför allt vet han vilken gränslös potential vi har. Din gränslösa potential. Han ser den bästa versionen av oss, den underbara person vi har potential att bli.

När du följer vår älskade Frälsare Jesus Kristus växer din tro. Din självtillit ska växa sig stark, och en dag ska du med visshet veta att dina ansträngningar var värda resan. Du klarar det här. Ha tro. Tro på Gud. Tro på dig själv. Välj att följa Frälsaren. Närma dig din himmelske Fader och han ska närma sig dig.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 18 sep. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Du är en del av Herrens familj

Bild
Quentin L. Cook

”Låt mig försäkra dig om att oberoende av om du är gift eller ensamstående, har en stor eller liten familj, är du likväl en del av Herrens familj. Jag gläds åt att den fantastiska frälsningsplanen är stor nog för alla vår himmelske Faders barn. Och jag är särskilt tacksam över att Guds plan utgör ett sätt för familjerelationer att sträcka sig bortom graven. Jag vittnar om att när vi återvänder till Guds närhet kommer vi att vara evigt förenade med dem vi älskar mest.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 15 maj 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Vår Fader i himlen känner och älskar oss personligen

Bild
Quentin L. Cook

”Det står klart att vi har en Fader i himlen som känner och älskar oss personligen och förstår vårt lidande fullkomligt. Hans Son Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare.

Faderns plan för hans barns lycka omfattar inte bara livet i föruttillvaron och på jorden utan också möjligheten att få evigt liv, som innebär en stor och underbar återförening med dem vi förlorat. Alla fel kommer att rättas till, och vi kommer att se med fullständig klarhet samt ett felfritt perspektiv och förstånd.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 19 okt. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Varje generation behöver förstå vilka de är

Bild
Quentin L. Cook

”Varje generation behöver förstå vilka de är och sin eviga identitet. [Detta kan vara svårt] att urskilja eftersom motståndaren inte vill att ni ska ha en klar förståelse av Gud Fadern och Jesus Kristus och deras lycksalighetsplan för er samt vilka ni är i förhållande till dem.

Lärdomen är att inte låta tvivel eller otro övervinna vår tro.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 7 dec. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Templet är ett uttryck för Guds kärlek

Bild
Ulisses Soares

”Byggandet av … tempel runt om i världen är i sanning ett uttryck för den kärlek vår himmelske Fader har till sina barn. Det är också ett vittnesbörd om att vår himmelske Fader lever och bryr sig om sina söners och döttrars eviga frälsning överallt. Det är ett vackert vittnesbörd om den gudomliga vision och plan som Gud har för oss, hans barn, våra förfäder och efterkommande.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 9 okt. 2023, facebook.com/soares.u.

Era behov, utmaningar och önskningar står ständigt inför Gud

Bild
Kristin M. Yee

”Mina ensamstående systrar, ni ska veta att jag brinner för att tala till er och till alla mina systrar som behöver veta att vår himmelske Fader älskar och känner dem.

Kära vackra kvinnor och döttrar till Gud, jag vet att vår himmelske Fader och Frälsare är medvetna om er. De älskar er. De hör ert hjärtas vädjan, era bekymmer, era sorger, er glädje. Ni är aldrig ensamma. Ni kan finna fullständig förståelse i dem. Ni är ämnade att samarbeta med Herren på ett mäktigt sätt genom era förbund. I kapitel 49 i Jesaja ger Herren oss en inblick i sin stora kärlek till er och mig. I [vers 14–16] står det:

’Men Sion säger: ”Herren har övergett mig, Herren har glömt mig.”

Kan en mor glömma sitt lilla barn, att förbarma sig över sin livsfrukt? Och även om hon skulle glömma, så glömmer jag inte dig.

Se, jag har skrivit dig på mina händer. Dina murar står ständigt inför mig.’

Era murar – era behov, svårigheter och önskningar – står ständigt inför honom. Ni finns oupphörligen i hans tankar och i hans hjärta. Han har skrivit er på sina händer. Jag älskar er, och min bön är att ni ska finna ljuvlig näring, helande och frid i Guds osvikliga kärlek till er som hans döttrar.”

Syster Kristin M. Yee, Facebook, 8 mars 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Guds kärlek och ljus kan hålla vår gudomliga identitet i frontlinjen

Bild
Tracy Y. Browning

”Under min uppväxt i Queens i New York kände jag mig ibland vilsen bland innerstadens folkmassor. Ibland kände jag mig ganska isolerad och ensam, trots att jag var omgiven av så många människor.

När jag kom i kontakt med Jesu Kristi evangelium började jag uppleva att Kristi ljus kom in i mitt liv. När jag följde uppmaningarna att läsa skrifterna, be och begrunda, började ljuset inom mig att växa. Jag kände att Gud verkligen kände mig, medan jag tidigare hade känt mig okänd för alla andra.

Som tonåring hämtade jag tidigt kraft i det ljuset, och jag håller fast vid det än i dag. President Russell M. Nelson lär att det är ’livsviktigt’ att uppleva vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek – särskilt i den tid vi i dag lever i. Jag är tacksam för den där avgörande upplevelsen i min ungdom och för att deras kärlek och ljus driver mig framåt än i dag.

Guds kärlek och ljus sätter min gudomliga identitet som en älskad dotter till Gud i förgrunden och är mitt sätt att framställa mig själv och navigera i mitt dagliga liv. De har också hjälpt mig att se gudomligheten i alla Guds barn – mina bröder och systrar. Guds kärlek kan tränga rakt in i hjärtat på hans barn. När vi känner det – när vi själva upplever det – inser vi varför det är ’det mest begärliga av allt … och det mest glädjande för själen’ (1 Nephi 11:22–23).”

Syster Tracy Y. Browning, Facebook, 27 juli 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Val för evigheten” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022), Evangeliebiblioteket.

Skriv ut