Liahona
Valet av evangeliets ljus framför världens mörker
Augusti 2024


”Valet av evangeliets ljus framför världens mörker”, Liahona, aug. 2024.

Unga vuxna

Valet av evangeliets ljus framför världens mörker

En andlig upplevelse påminde mig om de viktiga välsignelserna som jag gick miste om för att jag inte tog Jesu Kristi evangelium på allvar.

Bild
ung vuxen man sitter på en soffa och läser skrifterna

Bilden är arrangerad.

Jag var en gång en helt annan människa än jag är nu.

Fastän jag föddes in i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tog jag den aldrig på allvar. Jag tänkte inte riktigt på vad evangeliets sanningar kunde betyda för mig i mitt liv.

Jag är en av få medlemmar i kyrkan i Bulgarien. Varje dag omges jag av många världsliga beteenden och inflytanden. Många ungdomar här saknar hög moral och goda värderingar, och ibland känns världen mörk.

För några år sedan, när jag var 17 år, var jag deprimerad och saknade riktning. Jag umgicks inte med bra vänner och gjorde inte bra saker. En dag sa pappa att han hade anmält mig till FSY i ett närliggande land. Jag ville inte dit, men jag visste ju att han ville att jag skulle åka, så motvilligt gjorde jag det.

Förvånande nog förändrades mitt liv helt av de andliga upplevelserna jag fick under den konferensen.

På FSY såg jag verkligen vad det innebär att vara en Kristi lärjunge – att leva på ett annat sätt än världen. Alla dessa trofasta ungdomar utgjorde en sådan motsats till de negativa inflytanden jag vanligtvis omgavs av. Det kändes som om jag faktiskt såg ljuset som de här lärjungarna bar med sig. Varje dag kände jag Anden så starkt när jag umgicks med goda människor, studerade skrifterna, lärde mig mer om evangeliet och lärde känna min himmelske Fader och Frälsaren bättre.

Jag gjorde förändringar

Jag insåg att jag behövde ändra på mitt beteende och verkligen börja förstå vad Jesu Kristi evangelium kunde medföra i mitt liv.

Efter att ha kommit hem ville jag inte förlora den kontakt med Anden som jag hade känt under konferensen, så jag satte som mål att göra det som behövdes för att stå stadigt på min nyfunna grundval i evangeliet och ha Anden hos mig.

Att göra förändringar var lite svårt i början. Jag var tvungen att sluta umgås med vissa vänner eftersom de inte hade ett bra inflytande på mig. Jag arbetade på att göra mig av med en del dåliga vanor. Jag började ta kyrkan på allvar. Med de här besluten kunde jag fylla mitt liv med godhet. Det som har hjälpt mig att ständigt hålla mig nära Anden är att avsätta tid varje dag till att studera skrifterna, särskilt Mormons bok.

Påminnelser om evangeliets välsignelser

Lärdomarna i skrifterna påminner mig om vad som verkligen är viktigt i mitt liv. När jag känner mig ensam i min tro, särskilt eftersom vi är så få medlemmar här i Bulgarien, låter jag forntida profeters sanningar fördjupa min tro på Jesus Kristus.

En av mina favoritverser är Moroni 10:32: ”Ja, kom till Kristus och bli fullkomnade i honom och avstå från all ogudaktighet. Och om ni avstår från all ogudaktighet och älskar Gud av all er förmåga, allt ert sinne och all er styrka, då är hans nåd tillräcklig för er så att ni genom hans nåd kan bli fullkomliga i Kristus.”

Det är skriftställen som det här som påminner mig om ljuset som evangeliet erbjuder och som håller mig stark när jag har det svårt. Skrifterna stärker alltid min tros grundval.

Just nu förbereder jag mig för att gå på mission, och jag står fortfarande inför ovisshet och utmaningar (som att nyligen ha fått diagnosen diabetes typ 1). Men min prioritering av andliga vanor hjälper mig att känna min himmelske Faders kärlek mer än någonsin.

President Russell M. Nelson påminde oss nyligen om ”att tänka celestialt innebär att vara andligt sinnad”.

Min strävan att göra sådant som låter mig ha Anden hos mig varje dag hjälper mig verkligen att tänka celestialt – att vara andligt sinnad. Jag har känt att jag blir mer som Kristus när jag tänker på vad han skulle göra. Genom att se till att ha Anden hos mig får jag hopp och kommer ihåg de välsignelser som min himmelske Fader har i beredskap för alla som väljer att följa honom.

Jag håller fast vid ljuset

Att leva i en ogudaktig värld där det känns mörkt kan vara svårt ibland. Men det hjälper mig också att bättre förstå den klara, kontrasterande värmen och ljuset i Jesu Kristi evangelium. I flera år såg jag inte betydelsen av den här underbara välsignelsen i mitt liv. Jag är så tacksam för de andliga upplevelser som vår himmelske Fader kan leda oss till, för nu håller jag fast vid evangeliets ljus och glädje mer än någonsin.

Jag vittnar om att när man litar på Herren och studerar Mormons bok varje dag så blir livet mycket lättare. Man börjar se välsignelserna som vår kärleksfulle himmelske Fader ger oss varje dag, och man inser vem man kan bli med Herrens hjälp.

Författaren bor i Varna i Bulgarien.

Skriv ut