Liahona
Persoonlijk inzicht over celestiaal denken
Augustus 2024


Persoonlijk inzicht over celestiaal denken

In de algemene oktoberconferentie 2023 nodigde president Nelson ons uit om celestiaal te denken. Toen ik die uitnodiging hoorde, begon ik me meteen af te vragen wat dit precies inhield en wat het voor mij persoonlijk betekende. Om daarachter te komen, ben ik de afgelopen maanden het Boek van Mormon opnieuw gaan lezen met de volgende vragen in gedachten:

  • Wat is celestiaal denken?

  • Wat betekent het voor mij?

  • Welke zegeningen ontvang ik erdoor?

Ik kan deze oefening iedereen aanbevelen, want het heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven. Zelfs nog voordat ik aan 1 Nephi begon, had ik al de nodige notities voor mijzelf gemaakt. Ik ben het hele Boek van Mormon nog niet door. Ik ben net over de helft. Toch heb ik al meer dan 250 notities gemaakt over dit onderwerp.

Ik wil graag vertellen over een van de krachtigste ervaringen die ik heb gehad. Het gebeurde terwijl ik de toespraak van koning Benjamin las, te vinden in het tweede tot en met het vijfde hoofdstuk van Mosiah. In Mosiah 3 deelt koning Benjamin een boodschap van een engel. De engel onderwees duidelijk en krachtig wat de noodzakelijke rol van Christus is in het plan van zaligheid. De engel sprak onder andere over het leven en de zending van Jezus Christus, wat wij moeten doen om de zegeningen van de Verzoening te verkrijgen, de rol van profeten en andere kerkleiders, en de noodzaak om onszelf te bekeren en nog betere mensen te worden. Aan het begin van hoofdstuk 4 lezen we de reactie van het volk op deze woorden. Het komt niet vaak voor dat de reactie van het publiek op de woorden van een profeet in zoveel detail wordt beschreven als in dit geval. We lezen: ‘Zij waren ter aarde gevallen, want de vreze des Heren was over hen gekomen’ (Mosiah 4:1). Oftewel, ze waren diep onder de indruk van het plaatje dat koning Benjamin in het voorgaande hoofdstuk had geschetst. Waarvan waren ze zo onder de indruk? Dat staat in vers 2: ‘En zij hadden zichzelf gezien in hun eigen vleselijke staat, nog minder dan het stof van de aarde.’ Als ik voor mezelf spreek, dan kan ik u zeggen dat ik mijzelf vaak in mijn ‘eigen vleselijke staat’ zie. Ik doe of zeg regelmatig dingen die ik beter had kunnen laten. Mijn eerste reactie tijdens die momenten van besef is vaak dat ik mezelf de put in praat. Wat was echter de reactie van dit volk van koning Benjamin? Vers 2 gaat verder: ‘En allen riepen zij met één stem en zeiden: O, wees barmhartig en laat het zoenbloed van Christus gelden, opdat wij vergeving van onze zonden zullen ontvangen en ons hart gereinigd wordt; want wij geloven in Jezus Christus, de Zoon van God, die hemel en aarde, en alle dingen, heeft geschapen; die onder de mensenkinderen zal neerdalen.’ In plaats van wanhoop en zelfkastijding richtte het volk zich met geloof en hoop meteen tot Christus. Terwijl koning Benjamin de woorden van de engel deelde, keek het volk vooruit naar het celestiale koninkrijk. Om de woorden van president Nelson te gebruiken: Ze keken ‘vanuit een langetermijnperspectief [...] – een eeuwig perspectief.’ Ze zagen de kloof tussen hun eindbestemming en waar ze nu waren. Ze geloofden dat Christus de manier was om die kloof te overbruggen, zodat ze hun gewenste eindbestemming konden bereiken.

Bij het lezen van deze verzen kwam het besef krachtig bij mij binnen dat het antwoord op mijn drie vragen erin was samengevat. Celestiaal denken is constant de kloof zien tussen waar wij nu staan en wie wij nu zijn, en onze eindbestemming in het celestiale koninkrijk. Celestiaal denken betekent dat we niet bij de pakken neerzitten, maar dat we actief geloof oefenen en doen wat nodig is om de kloof te overbruggen. Christus heeft het mogelijk gemaakt de kloof te overbruggen. We maken aanspraak op zijn goddelijke hulp wanneer we de geboden gehoorzamen en onze verbonden naleven. In de woorden van president Nelson: ‘Zet Jezus Christus op de eerste plaats, want uw eeuwige leven hangt af van uw geloof in Hem en zijn verzoening. Het hangt ook af van uw gehoorzaamheid aan zijn wetten. Gehoorzaamheid maakt de weg vrij voor een vreugdevol leven nu en een grootse, eeuwige beloning in de toekomst.’ De zegeningen van celestiaal denken zijn onder andere ‘vrede in deze wereld, en het eeuwige leven in de toekomende wereld’ (Leer en Verbonden 59:23), wetende dat Christus altijd klaarstaat en weet ‘hoe zijn volk te hulp te komen naargelang hun zwakheden’ (Alma 7:12).

Ik getuig van de zegeningen van celestiaal denken. Jezus Christus is onze Heiland en Verlosser. Hij is de manier om de kloof tussen ons en het celestiale koninkrijk te overbruggen. President Nelson is Gods profeet op aarde. Als we zijn raad opvolgen, zullen we dichter tot Christus komen en kunnen we ‘voor eeuwig in de armen van zijn liefde worden gesloten’ (2 Nephi 1:15). In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Russell M. Nelson, Denk celestiaal!, algemene oktoberconferentie 2023

  2. Denk celestiaal!

  3. Denk celestiaal!

Afdrukken