Liahona
De eenvoud die in Christus is
Augustus 2024


Boodschap van de gebiedsleiding

De eenvoud die in Christus is

Kort na zijn roeping als nieuw lid van het Quorum der Twaalf Apostelen zei ouderling Patrick Kearon in een interview: ‘Ik zie nu meer eenvoud in het evangelie dan ik ooit tevoren heb gezien.’ Hij wilde daarmee niet zeggen dat zijn roeping eenvoudig zou zijn. Integendeel, hij zei in hetzelfde interview ook dat ‘deze roeping van nature tot schokken en beven leidt’. Met andere woorden, slechts enkele dagen nadat hij als apostel van onze Heer Jezus Christus was geroepen, concentreerde ouderling Kearon zich op de eenvoud van het evangelie in plaats van op zijn complexe roeping. Dit feit deed me denken aan de raad van Alma ‘dat door kleine en eenvoudige dingen grote dingen worden teweeggebracht’.

De wereld wordt steeds complexer. Alleen al in de afgelopen 25 jaar is er een veelvoud aan technologische en sociologische veranderingen geweest, waarmee de meesten van ons dagelijks te maken hebben. Hoewel de wereld misschien altijd al complex was, kan de informatiestroom die nu op ons afkomt, met de daaruit voortvloeiende polarisatie, sociale en politieke onzekerheden, en veranderende omgevingsfactoren ons voor problemen stellen. Het voelt alsof ‘de gehele aarde [nu] in beroering [is]’. Hoe kunnen we dan met deze toenemende complexiteit omgaan?

‘Het antwoord op de eenvoudigste vragen en op de ingewikkeldste problemen is altijd hetzelfde. Het antwoord is Jezus Christus. Elke oplossing is in Hem te vinden.’ De apostel Paulus leert ons om ons te concentreren op ‘de eenvoud die in Christus is’. In een wereld die steeds complexer wordt, kan Jezus Christus ons duidelijk maken wat het belangrijkst is.

President Nelson heeft gezegd: ‘De tegenstander is sluw. Hij stelt al duizenden jaren goed voor als kwaad en kwaad als goed. Zijn boodschappen zijn vaak luid, brutaal en grootspraak. De boodschappen van onze hemelse Vader zijn daarentegen heel anders. Hij communiceert eenvoudig, rustig en zo duidelijk dat we Hem niet verkeerd kunnen begrijpen.’

Als er dus luidkeels tegenstrijdige boodschappen worden geschreeuwd, die verwarrend, overrompelend en ogenschijnlijk ingewikkeld zijn, kunt u ‘de eenvoud die in Christus is’ toepassen. Dat betekent dat u die luide stemmen uitfiltert en, zoals ouderling Uchtdorf voorstelt, ‘pas op de plaats maakt, uw leven vanuit een hoger niveau beziet en uw benadering van het discipelschap vereenvoudigt. Concentreer u op de fundamentele leerstellingen, beginselen en toepassingen van het evangelie.’

Ik weet uit eigen ervaring hoe dat voelt. Als ik met problemen in mijn gezin, werk of kerkroeping te maken kreeg, en ik op mijn eigen kracht vertrouwde, leverde dat vaak geen goede resultaten op. Maar als ik mezelf deze eenvoudige vraag stelde – ‘Wat zou Jezus doen?’ – of als ik eenvoudige evangeliebeginselen overwoog die op mijn huidige situatie van toepassing waren, hielp mij dat om een beroep op hemelse macht te doen en die problemen op een veel betere manier aan te pakken. De problemen verdwenen niet per se, maar ik vond de kracht, hoop en concentratie om die op te lossen of ermee te leren leven. Verwarring maakte plaats voor helderheid van denken en doen.

Ouderling Ballard herinnerde ons er vaak aan: ‘Houd het eenvoudig. U zult in die eenvoud […] gemoedsrust, vreugde en geluk vinden.’ Daar getuig ik ook van.

Noten

  1. ‘Elder Kearon’s Message to News Media: Turn to the Source of All Peace – Jesus Christ’, 23 januari 2024 – Salt Lake City News Release.

  2. ‘Elder Kearon’s Message to News Media: Turn to the Source of All Peace – Jesus Christ’, 23 januari 2024 – Salt Lake City News Release.

  3. Alma 37:6.

  4. Vergelijk Rita McGrath. In: Harvard Business Review, 31 augustus 2011.

  5. Leer en Verbonden 45:26.

  6. Ryan K. Olsen, ‘Jezus is het antwoord’, algemene oktoberconferentie 2022.

  7. 2 Korinthe 11:3.

  8. Zie Dieter F. Uchtdorf, ‘De belangrijkste dingen’, algemene oktoberconferentie 2010.

  9. Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, algemene aprilconferentie 2020.

  10. Zie Dieter F. Uchtdorf, ‘Het werkt uitstekend!’, algemene oktoberconferentie 2015.

  11. Zie Jeffrey R. Holland, ‘De prijs – en de zegeningen – van het discipelschap’, algemene aprilconferentie 2014.

  12. M. Russell Ballard, ‘Het ware, zuivere, eenvoudige evangelie van Jezus Christus’, algemene aprilconferentie 2019.

Afdrukken