Liahona
De två första buden
September 2024


Budskap från områdets ledare

De två första buden

Åt den som tar emot ska jag ge mer.

När jag verkade som heltidsmissionär i Frankrike för många år sedan blev min kamrat och jag hembjudna till en vänlig och trofast kristen kvinna. Under ett trevligt samtal uttryckte hon sin oro över den avtagande tron i samhället. Hon menade att en del av den religiösa terminologin, som ”omvändelse” eller ”lydnad”, bidrog till detta förfall. ”Folk skräms av dessa ord”, insisterade hon, ”och drivs bort från religion.”

Sedan dess har jag ofta reflekterat över orden vi använder i våra samtal om evangeliet. Det är sant att samhället i stort kan ha en negativ syn på vissa evangelierelaterade termer, men det är också sant att ord kan ha djup innebörd och kraft. Skriftstudier visar att Herren är avsiktlig i fråga om de ord han väljer. När vi tar oss tid att förstå deras innebörd börjar vi förstå hans budskap och syften på en djupare nivå.

Lydnad handlar om tillit och kärlek.

Ett av de ord som har djup innebörd och kraft är ”lydnad”. Lydnadens lag gavs till Adam och Eva efter deras fall. Lagen var första steget till att få tillgång till Frälsarens återlösande kraft. I motsats till vad världen tror handlar lydnad inte om tvång; den handlar snarare om att lära sig lita på Gud och hans råd: ”Välsignade är de som hörsammar mina bud och lånar ett öra åt mitt råd, för de ska lära visdom. För åt den som tar emot ska jag ge mer.” När vi lär oss att lita på Herren börjar vi utveckla en personlig relation med honom och uppleva de underbara effekterna av hans välsignelser. Tillit till honom framkallar kärlek, och kärlek fortsätter att främja tillit. När vi lyder hans röst fördjupas vår kärlek, och vår relation med honom blir stabil och glädjerik.

Hjärtats förvandling

Jag tycker det är intressant att innan Frälsaren undervisade fariseerna om de två första stora buden att älska Gud och vår nästa återgav han liknelsen om kungasonens bröllop och avslutade med att säga: ”Många är kallade, men få är utvalda.” I nutida uppenbarelser lägger Herren till ytterligare en förklaring till de här orden när han sa: ”Varför är de inte utvalda? Eftersom deras hjärtan i så hög grad är fästa vid det som hör denna värld till och de strävar efter att äras av människor.” När vi lyder Herren och lär oss att lita på och älska honom förändras våra hjärtan gradvis och våra önskningar skiftar fokus mot vår förbundsrelation med honom. Medan vi lär oss om lydnad lär vi oss också att värdesätta och bry oss om det goda som verkligen betyder något.

Vi blir mindre självcentrerade

När vårt fokus förändras minskar gradvis vår naturliga tendens att vara självcentrerade. Lydnadens lag var aldrig avsedd att skapa marionetter utan snarare att utveckla lärjungar som väljer att lita på och älska Herren och andra. Vår himmelske Fader är fullkomlig eftersom hans hjärta har förändrats. Gud är Gud eftersom han alltid väljer det goda; hans hjärta hyser inte längre några onda önskningar utan väljer ständigt att älska oss och göra det som är bäst för oss. Som äldste Jeffrey R. Holland har sagt: ”Evighetens största och främsta bud är att vi ska älska Gud av hela vårt hjärta, vår förmåga, vårt förstånd och vår styrka – det är det största och främsta budet. Men evighetens största och främsta sanning är att Gud älskar oss av allt sitt hjärta, sin förmåga, sitt förstånd och sin styrka. Den kärleken är grundstenen i evigheten och den bör vara grundstenen i våra dagliga liv.”

Må vi finna styrka att lita på och älska Herren genom att lyda hans röst. Då förändras våra hjärtan och vi får uppleva den djupa glädje som kommer av att ha en personlig relation med honom.

Slutnoter

  1. 2 Nephi 28:30.

  2. Matteus 22:36–40; Lukas 10:25–37.

  3. Matteus 22:14.

  4. Läran och förbunden 121:34–35.

  5. 2 Nephi 26:24.

  6. ”I morgon skall Herren göra under bland er”, äldste Jeffrey R. Holland, generalkonferensen i april 2016.

Skriv ut