Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 10: Den hellige ånds innflytelse


Kapittel 10

Den hellige ånds innflytelse

President Brigham Young har sagt: «Når jeg så en mann uten veltalenhet eller talent for å tale offentlig, som hare kunne si: f eg vet, ved Den hellige ånds kraft, at Mormons bok er sann, at Joseph Smith er en Herrens profet,’ opplyste Den hellige ånd som kom ut fra denne person, min forståelse, og lys, herlighet og udødelighet [åpenbartes] for meg.» Han sa at dette omga og fylte ham, og han visste med seg selv at mannens vitnesbyrd var sant (DNW, 9. feb. 1854, 4). President Young forkynte at Den hellige ånd er «Faderens spesielle gave» (DBY, 160), gitt ifølge vår trofasthet, og kan lære oss alt og lede oss til fullkommenhet.

Brigham Youngs læresetninger

Den hellige ånd er en gave fra Gud som vi får ifølge Guds visdom og vår trofasthet

For å forstå evangeliets første prinsipper - for å forstå dem riktig, må et menneske ha den visdom som kommer ovenfra. Han må opplyses ved Den hellige ånd. Hans sinn må være åpent for åpenbaring. Han må selv ha frelsens velsignelser for å kunne gi dem videre til andre (DBY, 152).

Hva kreves av oss så snart vi når ansvarsalderen? Det kreves av oss, for det er en himmelens lov som hverken dere eller jeg vet opprinnelsen til, av den enkle grunn at den ikke har noen begynnelse, den er fra evighet til evighet - det kreves av oss at vi skal gå ned i dåpens vann. Her er en kilde eller et element, typisk for evighetenes renhet. Gå ned i vannet og der bli døpt til syndenes forlatelse, og deretter få hender lagt på oss for å bekrefte oss som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Deretter motta sannhetens ånd eller Den hellige ånd (DBY, 159).

I Det nye testamente og Mormons bok lærer vi at når evangeliet forkynnes, læres folket å tro på den Herre Jesus Kristus, å omvende seg fra sine synder, bli døpt til syndenes forlatelse og få Den hellige ånd ved håndspåleggelse. Den hellige ånd er da en spesiell gave fra Faderen og er hans representant. Han gir også intelligens ved engler, såvel som ved Den hellige ånds inspirasjon og ved å åpne de helliges sinn så de i syn kan se hvordan ting er i evigheten. Når nye læresetninger fremlegges, er prinsippene i dem, selv om de kan være nye for tilhørerne, fullstendig naturlige og lette å forstå, i den grad at tilhørerne ofte innbiller seg at de alltid har kjent dem. Dette skriver seg fra sannhetens ånds innflytelse på den intelligensens ånd som befinner seg i den enkelte [se L&p 6:15]. Innflytelsen som kommer fra himmelen, underviser hele tiden menneskenes barn (DBY, 160).

Evangeliets gaver gis for å styrke den troendes tro (DBY, 161).

Vi tror at vi er berettiget til Den hellige ånds gave … etter Guds skjønn og vår trofasthet. Denne gave minner oss om alt i fortid, nåtid og fremtid som det er nødvendig for oss å vite, og så langt som vårt sinn er beredt til å ta imot den Guds kunnskap som blir åpenbart av denne allvise representant. Den hellige ånd er Guds representant og bemyndiges til å besøke menneskenes sønner og døtre. Alle intelligente vesener som tilhører denne jord, blir undervist fra den samme kilde (DBY, I6O-6D.

Når vi lytter til og handler på Den hellige ånds tilskyndelser, kan det lede oss til fullkommenhet

Min kunnskap er at hvis man vil følge Jesu Kristi og hans apostlers læresetninger, slik de står i Det nye testamente, vil enhver mann og kvinne få Den hellige ånd… De vil kjenne ting som er, som vil bli og som har vært. De vil forstå ting som er i himmelen, på jorden og under jorden, ting i tid og ting i evighet, ifølge deres forskjellige kall og evner (DBY, 161).

Hvis du ønsker å vite Guds sinn og vilje …, så skaff deg den, det er like mye ditt privilegium som det er for noe annet medlem av Guds kirke og rike. Det er ditt privilegium og din plikt å leve slik at du vet når Herrens ord blir talt til deg og når Herrens sinn åpenbares for deg. Jeg sier at det er din plikt å leve slik at du kan kjenne og forstå alt dette (DBY, 163).

Lev da ved hvert ord som går ut av Guds munn, gjennom de menn han har utpekt her på jorden, til vi alle er fullkomne (DBY, 159).

Studieforslag

Den hellige ånd er en gave fra Gud som vi får ifølge Guds visdom og vår trofasthet

  • Hva må et menneske ha for å «forstå [evangeliets første prinsipper] riktig»? Hvorfor? (Se også Jesaja 55:8-9.)

  • Hva sier president Young at folket lærer «når evangeliet forkynnes»? Hva har disse velsignelser, som man får etter å ha blitt undervist i evangeliet, betydd for deg?

  • Hvilken rolle spiller Den hellige ånd i ditt liv? Hvorfor får Den hellige ånds påvirkning nye læresetninger til å virke kjent? Hvordan kan du vite om følelser, idéer og intuisjoner kommer fra ditt eget hjerte og sinn eller fra Den hellige ånd?

  • I hvilken grad sier president Young at vi er «berettiget til Den hellige ånds gave»? Hvilke farer er forbundet med å leve uten Den hellige ånds innflytelse eller under innflytelse av ugudelige kilder til kunnskap?

  • Hva sier president Young at Den hellige ånd kan hjelpe oss å vite? Hvilket ansvar har vi for å skaffe oss slik kunnskap? Hvilket ansvar har vi når vi har skaffet oss denne kunnskapen?

Når vi lytter til og handler på Den hellige ånds tilskyndelser, kan det lede oss til fullkommenhet

  • Hvordan kan vi kjenne «Guds sinn og vilje»? Hvorfor er det så viktig å kjenne dem? Hvilke velsignelser får vi ved å søke og følge Den hellige ånds tilskyndelser og Guds utpekte tjenere?

  • Hvilke erfaringer har du eller andre hatt som kan hjelpe deg å forstå og rette deg etter Guds sinn og vilje i ditt daglige liv? (Se også 1. Nephi 22:2 og 2. Nephi 32:2-3.)

Bilde
woman receiving gift of Holy Ghost

President Young forkynte at Den hellige ånds gave «minner oss om alt. … som det er nødvendig for oss å vite» for vår frelse (DBY, 160).

Skriv ut