Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 2: Evangeliet definert


Kapittel 2

Evangeliet definert

Verden kjenner Brigham Young som en stor kolonisator som ledet forvandlingen av en øde ørken til et vakkert bosted. Men viktigere er det at han var en grundig lærer i Jesu Kristi gjengitte evangelium som inspirerte de tidlige hellige til å etterleve den veldefinerte lære i en religion som sikrer alle en anledning til å komme tilbake til Guds nærhet.

Brigham Youngs læresetninger

Jesu Kristi evangelium omfatter et system av lover og ordinanser som fører til frelse

Vår religion er hverken mer eller mindre enn himmelens sanne orden - det nettverk av lover som gudene og englene styres ved. Styres de ved lov? Selvfølgelig. Det finnes ikke noe vesen i hele evigheten som ikke styres ved lov (DBY, 1).

Guds Sønns evangelium som er blitt åpenbart, er en plan eller et nettverk av lover og ordinanser hvorved menneskene som bebor denne jord ved streng etterlevelse sikres at de kan komme tilbake til Faderens og Sønnens nærhet. Evangeliets lover er hverken mer eller mindre enn noen av evighetens prinsipper som er åpenbart til folket, hvorved de kan vende tilbake til himmelen, som de kom fra (DBY, 1).

Når vi snakker om den celestiale lov som er åpenbart fra himmelen, dvs. prestedømmet, snakker vi om frelsens prinsipp, et fullkomment styresett med lover og ordinanser hvorved vi kan bli beredt til å gå fra én port til en annen og fra én vaktpost til en annen, helt til vi kommer inn i vår Fader og Guds nærhet (DBY, 130).

Vi kan motta sannheten og vite, av hele vår sjel, at evangeliet er Guds kraft til frelse, at det er veien til evig liv (DBY, 90).

Vår religion, sammen med alt som Gud er opphavsmann til, er et nettverk av lov og orden. Han har fastsatt lover og ordinanser til å styre og gavne menneskenes barn, for å se om de vil følge dem og vise seg verdige til evig liv etter de celestiale verdeners lov (DBY, 1).

Herren har ikke fastsatt lover hvorved jeg tvinges til å få mine sko laget i en bestemt stil. Han har aldri gitt en lov som bestemmer om jeg skal ha støvler som er brede eller spisse foran, om jeg skal ha en frakk med livet rett under armene og skjøtene helt ned til hælene, eller om jeg skal ha en kappe som den jeg har på meg. I en viss grad ble intelligens gitt både til hellige og syndere, til å bruke uavhengig av om de har prestedømmets lov eller ikke, enten de har hørt om den eller ikke (DBY, 63).

Dere vet at det er en særegenhet ved vår tro og religion aldri å be Herren gjøre noe uten å være villig til å hjelpe ham alt vi kan, og da vil Herren gjøre resten. Jeg kommer ikke til å be Herren gjøre noe jeg ikke er villig til å gjøre (DBY, 43).

Jesu Kristi evangelium omfatter all sannhet

All sannhet er til frelse for menneskenes barn - til gavn og læring - så de kan gå fremover i prinsippene for guddommelig kunnskap, og guddommelig kunnskap er all faktisk kunnskap, og all sannhet dreier seg om Gud (DBY, 11).

Vær villig til å ta imot sannheten, uansett hvem den kommer fra, det spiller ikke den minste rolle. Det er det samme om man får evangeliet fra Joseph Smith eller fra Peter, som levde på Jesu tid. Ta imot det fra ett menneske like godt som fra et annet. Hvis Gud har kalt en person og sendt ham for å forkynne evangeliet, trenger jeg ikke å vite mer. Det betyr ikke noe hvem det er, alt jeg ønsker er å kjenne sannheten (DBY, 11).

Den såkalte «mormonismen» omfatter alle prinsipper som angår liv og frelse, for tid og evighet. Det betyr ikke noe hvem som har den. Har en vantro fått sannhet, tilhører den «mormonismen». Sannheten og den sunne lære som de forskjellige trossamfunn har, og de har ganske mye, tilhører alt sammen denne kirke. Med hensyn til deres moral er mange av dem, moralsk sett, like gode som vi er. Alt som er skjønt, prisverdig og godt, tilhører denne kirke og dette rike. «Mormonismen» omfatter all sannhet. Det finnes ingen sannhet som ikke tilhører evangeliet. Det er liv, evig liv, det er lykksalighet, det er fylden av alt blant gudene og i gudenes evighet (DBY, 3).

Med andre ord, hvis ikke «mormonismen» er mitt liv, vet jeg ikke om jeg har noe liv. Jeg forstår ikke noe annet, for det omfatter alt som kommer innenfor menneskets forståelse. Hvis det ikke har i seg alt som er i himmelen og på jorden, er det ikke det som det gir seg ut for å være (DBY, 2).

Jeg vil si til mine venner at vi tror på alt som er godt. Hvis man kan finne en sannhet i himmelen, på jorden eller i helvete, tilhører den vår lære. Vi tror på den, den er vår, vi gjør krav på den (DBY, 2).

[Evangeliet] omfatter all moral, all dyd, alt lys, all intelligens, all storhet og all godhet. Det innfører et nettverk av lover og ordinanser (DBY, 3).

En slik plan omfatter ethvert nettverk av sann lære på jorden, enten den er kirkelig, moralsk, filosofisk eller samfunnsmessig. Den omfatter alle gode lover som er blitt gitt fra Adams tid til nå. Den tar opp i seg nasjoners lover, for den overgår dem alle i kunnskap og renhet, den tar opp i seg tidens læresetninger og tar dem både fra høyre og venstre og fører all sannhet sammen i ett nettverk, og lar agnene bli spredt i alle retninger (DBY, 3-4).

Det er vår plikt og vårt kall, som tjenere for den samme frelse og det samme evangelium, å samle alt av sannhet og forkaste enhver villfarelse. Enten en sannhet finnes blant erklærte vantro eller blant universalistene, Romerkirken, metodistene, den anglikanske kirke, presbyterianerne, baptistene, kvekerne, shakerne eller andre av de forskjellige og utallige ulike sekter og grupper, som alle har mer eller mindre av sannheten, påligger det eldstene i denne kirke (med Jesus, sin eldre bror, i spissen) å samle alle sannheter i verden med hensyn til liv og frelse, til det evangelium vi forkynner, … til vitenskapene og til filosofien, uansett hvor sannhetene måtte finnes i alle nasjoner, slekter, tungemål og folk, og føre dem til Sion (DBY, 248).

All kunnskap og visdom og alt godt som menneskehjertet kan ønske seg, finnes i den tro vi har tatt imot (DBY, 446).

Den omfatter alle kjensgjerninger som finnes i himmelen og i himlenes himmel - alle kjensgjerninger som finnes på jordens overflate, i jordens dyp og i stjernehimlene. Kort sagt: den omfatter all sannhet som finnes i gudenes evigheter (DBY, 448).

Vår religion måler, veier og omfatter all visdom i verden - alt som Gud noen gang har åpenbart for mennesket. Gud har åpenbart all den sannhet som verden nå er i besittelse av, enten den er vitenskapelig eller religiøs. Hele verden er forpliktet overfor ham for det de vet og nyter godt av. De står i gjeld til ham for alt sammen, og jeg erkjenner ham i alle ting (DBY, 2).

Den omfatter all sann vitenskap som mennesker, engler og gudene kjenner. Det er ett sant system og én sann vitenskap i livet. Alt annet fører til død. Dette system utgår fra livets kilde (DBY, 2).

Sannheten vil bestå når villfarelse forsvinner. Livet vil bestå når de som har forkastet det evige livs ord, blir oppslukt i døden. Jeg liker sannheten fordi den er sann, fordi den er herlig og storslagen, fordi den er så enestående i sin natur og så verdig beundringen, troen og omtanken til alle intelligente vesener i himmelen og på jorden (DBY, 9).

jeg fryder meg over den, for sannheten er beregnet til å oppholde seg selv. Den er basert på evige kjensgjerninger og består, mens alt annet, før eller senere, vil gå til grunne (DBY, 11).

Alle som lever ifølge lovene som Herren har gitt sitt folk, og har fått velsignelsene som han har til sine trofaste, skulle kunne skille det som hører Gud til fra det som ikke er av Gud, lyset fra mørket, det som kommer fra himmelen og det som kommer fra et annet sted. Dette er den tilfredsstillelse og trøst de siste-dagers-hellige har ved å etterleve sin religion. Dette er den kunnskap som hver enkelt som lever, har (DBY, 35).

Hvor lett det er å leve ved sannheten. Har dere noen gang tenkt på det, mine venner? Har dere noen gang tenkt på det, mine brødre og søstre? Under alle livets omstendigheter, uansett om det er blant de enkle eller dem som har status, er sannheten alltid den sikreste veileder og den letteste å forme vårt liv etter (DBY, 11).

Vår religion er ganske enkelt sannheten. Den omfattes helt og holdent i dette ene utsagnet - den omfatter all sannhet, uansett hvor den finnes, i alle Guds og menneskers gjerninger som er synlige eller usynlige for det dødelige øye (DBY, 2).

Ved prestedømmets kraft er evangeliet midlet til frelse for alle Guds barn

Det evangelium som vi forkynner, er livets og frelsens evangelium. Kirken som vi representerer, er Guds kirke og rike og besitter den eneste tro hvorved menneskenes barn kan bringes tilbake til vår Fader og Guds nærhet. Herren har utrakt sin hånd for å gjenopprette alt som det var i begynnelsen, og ved å utøve sitt hellige prestedømme frelse alle som kan bli frelst, ta bort konsekvensene av fallet fra jorden og overgi den i sine helliges hender (DBY, 4).

Prestedømmet er et fullkomment styresett, og dette alene kan utfri den menneskelige familie fra alle onder som nå plager dens medlemmer, og sikre dem lykke og lykksalighet i det hinsidige (DBY, 130).

Evangeliet og prestedømmet er midlene han bruker for å frelse og opphøye sine lydige barn så de sammen med ham kan ha den samme herlighet og kraft, så de kan bli kronet med herlighet, udødelighet og evig liv (DBY, 5).

Alle handlinger vi utfører, skulle ledes ved prestedømmets veiledning (DBY, 133).

Det finnes ingen ordinans som Gud har gitt ved sin egen røst, ved sin Sønn Jesus Kristus eller ved noen av sine profeter, apostler og evangelisters munn, som er unyttig. Alle ordinanser, alle bud og betingelser er nødvendige til den menneskelige families frelse (DBY, 152).

Med hensyn til Guds ordinanser kan vi si at vi retter oss etter dem fordi han krever det, og hver minste del av hans betingelser har en fornuftig begrunnet filosofi i seg … Denne filosofi strekker seg inn i all evighet, og er den filosofi som de siste-dagers-hellige tror på. Hvert fnugg av sannhet som alle mennesker har fått, er en gave fra Gud. Vi får disse sannheter og går videre fra herlighet til herlighet, fra evig liv til evig liv og får kunnskap om alt, og blir guder, ja endog Guds sønner (DBY, 152).

Jesu Kristi evangelium er veien som er åpen - den åpne porten i veien fra jorden til himmelen, og gjennom den kommer direkte åpenbaring til menneskenes barn i deres forskjellige omstendigheter, ifølge deres kall og stilling i samfunnet de bor i. Frelsens evangelium er en del av den lov som gjelder det rike der Gud lever, og ordinansene som gjelder det hellige prestedømme, er midlene hvorved menneskenes barn finner adgang til livets vei, hvorved de kan fortsette sin reise til de kommer tilbake til sin Gud og Faders nærhet (DBY, 6).

Lovene og ordinansene som Herren har åpenbart i disse siste dager, er beregnet å skulle frelse alle Adam og Evas sønner og døtre (Kirkens historie i tidens fylde (Kirkens skoleverk, elevens bok [32502 170]). DBY, 1).

Vi forkynner det for alle jordens innbyggere fra dalene på toppen av disse fjellene at vi er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige … og vi har livets og frelsens lære til alle de ærlige av hjertet i hele verden (DBY, 7).

Studieforslag

Jesu Kristi evangelium omfatter et system av lover og ordinanser som fører til frelse

  • Ifølge president Young er Jesu Kristi evangelium «Guds kraft til frelse». Hvordan kan dette utsagnet sammenlignes med Frelserens definisjon av evangeliet i 3- Nephi 27:13-14?

  • Hvilken rolle spiller Jesu Kristi evangelium når det gjelder å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv? (Se også Moses 1:39, Abraham 3:25). Hvorfor trenger vi et nettverk av lover og ordinanser for å kunne komme tilbake til Guds nærhet? På hvilken måte er Guds lover og ordinanser til «gavn for menneskenes barn»? (Se også 2. Nephi 2:13, 16.)

  • President Young forkynte at Gud «styres ved lov». Hvordan kan det være til hjelp for oss å vite at Gud styres ved lov? (Se også L&p 82:10.)

  • President Young beskrev evangeliet som et ordnet system. I hvilke saker forventer Gud at vi skal bruke vår egen sunne dømmekraft? (Se også L&p 58:26-29.)

Jesu Kristi evangelium omfatter all sannhet

  • President Young utfordret siste-dagers-hellige til å søke sannheten. Hvorfor er det nødvendig å forstå at Jesu Kristi evangelium omfatter all sannhet? Hvorfor skulle vi godta sannhet uansett hvor den måtte finnes? Hva kan vi lære av president Youngs erklæring om at «all sannhet dreier seg om Gud»?

  • Hva lærer president Youngs erklæringer oss om det å godta og elske mennesker av en annen tro?

  • Hvordan kan vi skille mellom sannhet og villfarelse? (Se også 1. Korinterbrev 2:11, 14, Moroni 7:12-17.) Hvorfor er evnen til å «samle alt av sannhet og forkaste enhver villfarelse» så viktig i de siste dager?

  • Hvordan kan det å kjenne sannheter i evangeliet påvirke måten vi lever vårt liv på? Hvorfor er sannhet alltid «den sikreste veileder og den letteste å forme vårt liv etter»? Hvordan blir vårt liv påvirket når vi lever ved løgn og bedrag? (Se også L&p 88:86.)

Ved prestedømmets kraft er evangeliet midlet til frelse for alle Guds barn

  • Hvilket forhold er det mellom prestedømmet og Jesu Kristi evangelium? Hvorfor er prestedømsordinanser avgjørende i evangelieplanen?

  • Hvilken rolle spiller lokale prestedømsquorum, -grupper og -komitéer når det gjelder å være tjenere i evangeliet? Hvilken plass har Hjelpeforeningen når det gjelder å undervise i sannhet og bygge opp tro på Jesu Kristi evangelium? Hvilke erfaringer har du hatt med noen som ga Kristus-lik tjeneste? Hvordan har slike opplevelser påvirket deg?

  • President Young forkynte at evangeliet er «den åpne porten i veien fra jorden til himmelen». Hvilket ansvar er pålagt dem som har tatt imot det gjengitte evangelium, for å bære vitnesbyrd om dets lover, ordinanser og sannhet? (Se også Matteus 28:19-20, Ordspråkene 22:6.)

Bilde
Salt Lake Temple

Salt Lake tempel i 1880-årene. De hellige næret et sterkt ønske om å bygge et tempel til sin Gud.

Skriv ut