Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 8: Tro på den Herre Jesus Kristus


Kapittel 8

Tro på den Herre Jesus Kristus

Tro på Jesus Kristus var en mektig motiverende kraft hos president Brigham Young. Hans tro på Frelseren og Jesu Kristi gjengitte evangelium gjorde det mulig for ham å utholde alvorlige strabaser og prøvelser. I tro la han ut på en rekke misjoner. Han utholdt strabasene forbundet med Sions leir. Han forble sann og trofast mot evangeliet og profeten Joseph Smith i den vanskelige tiden i Kirtland da mange hellige forlot Kirken. Ved denne tro ledet han de hellige til Saltsjødalen og opprettet Guds rike der. Han sa:
«Alle som lever i denne kirke, må være trofaste. De kan ikke se ham, men må virkelig utøve tro på den Herre Jesus Kristus for å kunne være i lyset av Den hellige ånd. Når de ignorerer dette, tar verdens ånd dem i besittelse, og de blir kalde og bærer ikke frukt, og de tæres bort i mørke og åndelig død (DNW, 25. apr. 1855, 2).

Brigham Youngs læresetninger

Tro på den Herre Jesus Kristus er evangeliets første prinsipp og kan kun forstås ved Den hellige ånds kraft

Evangeliet som vi forkynner, er Guds kraft til frelse, og det første prinsipp i dette evangelium er … tro på Gud og tro på Jesus Kristus, hans Sønn, vår Frelser. Vi må tro at han er den person som han fremstilles som i Den hellige skrift… Vi må tro at denne samme Jesus ble korsfestet for verdens synder (DBY, 153).

Man kan si at Herren og hans evangelium ikke er verd å legge merke til, eller man kan bøye seg for dem (DBY, 153).

For å forstå evangeliets første prinsipper - for å forstå dem riktig, må et menneske ha den visdom som kommer ovenfra. Det må være opplyst ved Den hellige ånd… Det må selv ha frelsens velsignelser for å kunne gi av dem til andre (DBY, 152).

Enhver liten del av sannhet som noe menneske har fått, er en gave fra Gud. Vi får disse sannheter og går fra herlighet til herlighet … og får kunnskap om alt og blir guder, ja, Guds sønner. Dette er de som er celestiale. Dette er de som Herren har utvalgt på grunn av deres lydighet. De har ikke kastet vrak på sannheten når de har hørt den. Dette er de som ikke har kastet vrak på evangeliet, men har anerkjent Jesus og Gud i deres sanne egenskap, som har anerkjent englene i deres sanne egenskap. Dette er de som arbeider for den menneskelige families frelse (DBY, 152).

Tro på Kristus er en Guds gave som vi får ved tro, lydighet og rettferdige gjerninger

Når man tror på evangeliets prinsipper og oppnår virkelig tro, som er en Guds gave, legger han til mer tro og legger tro på tro. Han begaver sine skapninger med tro som en gave, men hans skapninger har i seg det privilegium å tro at evangeliet er sant eller falskt (DBY, 154).

Hvis vi snakker om tro i sin alminnelighet, er det Guds kraft hvorved verdener er og var skapt, og er en Guds gave til dem som tror og holder hans bud. Men intet levende, intelligent vesen, enten det tjener Gud eller ikke, handler uten tro. Det kan like godt påta seg å leve uten å puste som å leve uten troens prinsipp. Men det må tro sannheten, etterleve sannheten og praktisere sannheten for å få den Guds kraft som kalles tro (DBY, 153).

Vi er forpliktet til å sette vår lit til Gud, og dette er grunnlaget for alt vi selv kan gjøre (DBY, 154).

Når dere leser åpenbaringene, eller når dere hører Herrens vilje med hensyn til dere, må dere for deres egen skyld aldri ta imot dette med et tvilende hjerte (DBY, 155).

Vår himmelske Fader åpenbarer ikke alltid sitt forsyns hemmelige innflytelse, og heller ikke viser han dem enden fra begynnelsen, for de må lære å sette sin lit til ham som har lovet å kjempe våre slag og krone oss med seier hvis vi er trofaste som den trofaste Abraham (DBY, 156).

Når mennesker har for vane å filosofere over alt som er og kun setter sin lit til det vi kaller menneskelig fornuft, er de hele tiden tilbøyelige til å feile. Men sett en mann i en situasjon der han, for å bevare det han har, er forpliktet eller nødt til å ha tro på Jesu Kristi navn, da kommer han til et punkt hvor han selv vil vite, og lykkelige er de som gjennomgår prøvelser, hvis de bevarer sin integritet og troen på sitt kall (DBY, 154).

Rettferdige gjerninger viser og styrker tro

For å forklare hvor mye tillit vi skulle ha til Gud, ville jeg, hvis jeg skulle bruke et uttrykk som passer meg, si ubetinget tillit. Jeg har tro på min Gud, og denne tro er i samsvar med de gjerninger jeg gjør. Jeg har ingen tillit til tro uten gjerninger (DBY, 155).

Hvis bare folk vil være fulle av gode gjerninger, vil jeg forsikre dem om at de vil ha tro i nødens stund (DBY, 154).

Når troen skyter opp i hjertet, vil gode gjerninger følge, og gode gjerninger vil øke den rene tro inni dem (DBY, 156).

Min tro er at når vi har gjort alt vi kan, da er Herren forpliktet, og han vil ikke skuffe de trofaste. Han vil gjøre resten (DBY, 155).

Når et menneske kommer i den stilling at det ikke kan få tak i noe å opprettholde livet med, vil det ha anledning til å utøve tro på at Gud kan gi det mat, han som vil kunne få en ravn til å ta opp et stykke tørket kjøtt fra et sted der det var overflod og slippe det ned over mennesket som sulter. Når jeg ikke kan fø meg selv ved hjelp av de midler Gud har gitt i min makt, er det tid for ham til å utøve sitt forsyn på en uvanlig måte for å dekke mine behov. Men så lenge som vi kan hjelpe oss selv, er det vår plikt å gjøre det (DBY, 155).

Ganske mange mennesker som har mye av Herrens ånd, er av naturen henfallen til å tvile, ha så lite selvtillit at de av og til tviler på om de er virkelige hellige eller ikke. Disse tviler ofte når de ikke skulle gjøre det. Så lenge som de vandrer ydmykt for Gud, holder hans bud og følger hans ordinanser og føler seg villige til å gi alt for Kristus og gjøre alt som vil fremme hans rike, trenger de aldri å tvile, for Ånden vil vitne for dem om de er av Gud eller ikke (DBY, 155).

Hvis de siste-dagers-hellige vil leve opp til sine privilegier og utøve tro i Jesu Kristi navn og leve slik at de har fylden av Den hellige ånd hele tiden fra dag til dag, finnes det ikke noe på jordens overflate som de kan be om som de ikke vil få. Herren venter på å vise stor gunst mot sitt folk og utøse over dem rikdommer, heder, herlighet og kraft, så de endog kan besitte alt ifølge de løfter han har gitt gjennom sine apostler og profeter (DBY, 156).

Studieforslag

Tro på den Herre Jesus Kristus er evangeliets første prinsipp og kan kun forstås ved Den hellige ånds kraft

  • Hvorfor gir vår tro på den Herre Jesus Kristus oss håp?

  • Hvilke konkrete ting sa president Young at vi må tro på for å ha tro på Jesus Kristus?

  • Hvorfor er tro på Jesus Kristus evangeliets første prinsipp? (Se også Moroni 7:33-34, fjerde trosartikkel.) Hvordan sier president Young at vi lærer å forstå tro på Kristus som evangeliets første prinsipp?

  • Hvem er «de som arbeider for den menneskelige families frelse»?

Tro på Kristus er en Guds gave som vi får ved tro, lydighet og rettferdige gjerninger

  • Hvordan kan vi utvikle tro på Kristus? Hva vil det si å legge «tro til tro»? (Se også Alma 32:26-28.)

  • Hvorfor må vi tro, være lydige og praktisere sannheten for å få tro? (Se også Alma 32:21.)

  • Hvorfor sa president Young at «vi er forpliktet til å sette vår lit til Gud»? (Se også Ether 12:6-7.) Hvordan viser vi at vi setter vår lit til Gud? (Se også Ether 3:11-12.)

  • På hvilken måte forstyrrer tvil og menneskelig fornuft troen? Hvordan kan vi vite hvor vi selv står hos Gud? Hvordan påvirker vår tro på Jesus Kristus våre følelser for oss selv?

  • President Young sa: «Lykkelige er de som gjennomgår prøvelser, hvis de bevarer sin integritet og troen på sitt kall.» Hvordan kan vi bevare vår tro og integritet i en vanskelig tid? Hvordan har din tro og integritet gjort det mulig for deg å lykkes i motgang? (Se også Helaman 12:3, Alma 32:6.)

Rettferdige gjerninger viser og styrker tro

  • Hvordan forklarer president Young forholdet mellom tro og gjerninger?

  • Hva sa president Young at vi må gjøre for å kunne få Herrens hjelp? Hva forventer Herren av dem som føler seg -villige til å gi alt for Kristus og gjøre alt som vil fremme hans rike»?

  • Hva lovet president Young dem som «utøver tro i Jesu Kristi navn og lever slik at de har fylden av Den hellige ånd hele tiden»? Hvis våre bønner ledsages av slik tro og inspirasjon, hva vil da resultatet bli? (Se også L&p 46:30, Helaman 10:5.)

Bilde
pioneers

De tidlige hellige viste stor tro på Herren da de forlot sine hjem og fedreland for å samle seg i Sion under ledelse av president Brigham Young.

Bilde
wagons in Salt Lake City

Fotografi av vogner i Salt Lake City tidlig på 1860-tallet.

Skriv ut