Institutet
Lektion 3 – Förberedelsematerial till lektionen: Vår gudomliga natur och bestämmelse


”Lektion 3 – Förberedelsematerial till lektionen: Vår gudomliga natur och bestämmelse”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 3 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
en kvinna tittar upp mot träd

Lektion 3 – Förberedelsematerial till lektionen

Vår gudomliga natur och bestämmelse

Några av de viktigaste frågorna vi har i livet handlar om vårt ursprung och vår bestämmelse – vilka vi egentligen är och vilken potential vi har. När du studerar den här lektionen, fundera då på hur du behandlar dig själv och hur du behandlar andra. Hur kan detta förändras om du alltid minns din gudomliga natur och bestämmelse?

Del 1

Vem är jag?

Profeten Joseph Smith lärde: ”Om människor inte förstår Guds natur, förstår de inte sig själva” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 40). Skrifterna är ett mäktigt vittnesbörd om vem Gud är och hur vår relation till honom ser ut.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Apostlagärningarna 17:29, Hebreerbrevet 12:9 och 1 Johannesbrevet 3:2 för att se vem Gud är och vad vi kan lära oss om vår relation med honom.

President Dieter F. Uchtdorf, då i första presidentskapet, sa följande om vår relation till Gud:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Vi är skapade av den allsmäktige Guden. Han är vår himmelske Fader. Vi är bokstavligen hans andebarn. Vi är skapade av himmelsk materia som är ytterst värdefull och förfinad, och därför bär vi inom oss gudomlig substans.

Här på jorden belamras dock våra tankar och handlingar med det som är fördärvat, oheligt och orent. Världens smuts och damm befläckar själen och gör det svårt att känna igen och komma ihåg vår bördsrätt och vårt syfte.

Men inget av det här kan förändra vilka vi verkligen är. Den grundläggande gudomligheten i vår natur finns kvar. (”Han lägger dig på sina axlar och bär dig hem”, Liahona, maj 2016, s. 104)

Titta på videon ”Din sanna identitet” [Your True Identity] (0:29) och fundera på vem du är och var du kommer ifrån.

Profeter och apostlar har bekräftat att ”alla människor – män och kvinnor – är skapade till Guds avbild. Var och en är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org). Fundera över hur följande lärosatser kan bidra till din kunskap om dina himmelska föräldrar:

Alla män och kvinnor är skapade till den universella Faderns och Moderns likhet och är bokstavligen söner och döttrar till gudomen. …

Människan, som ande, avlades och föddes av himmelska föräldrar och fostrades till mognad i Faderns eviga boningar, innan hon kom till jorden och fick en timlig [fysisk] kropp. (”Gospel Classics: The Origin of Man”, Ensign, feb. 2002, s. 29, 30)

President Harold B. Lee sa: ”Vi glömmer att vi har en himmelsk Fader och en himmelsk Moder som har ännu större omsorg [om oss] än vår jordiska far och mor, och vars påverkan från andra sidan ständigt verkar för att försöka hjälpa oss när vi gör allt vi kan” [Harold B. Lee, ”The Influence and Responsibility of Women”, Relief Society Magazine, feb. 1964, s. 85]. (Uppsatser om evangelieämnen, ”Moder i himlenJesuKristiKyrka.org)

President M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum har också sagt: ”Först och främst är du och kommer du alltid att vara ett andebarn till Gud” (”Children of Heavenly Father” [andakt vid Brigham Young University, 3 mars 2020], s. 2, speeches.byu.edu). President Uchtdorf har sagt att sanningen att vi är Guds bokstavliga andebarn ”borde förändra vår syn på oss själva, våra bröder och systrar, och på livet självt” (”Fyra titlar”, Liahona, maj 2013, s. 58).

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Besvara en eller flera av följande frågor i ett anteckningsblock eller en anteckningsapp:

  • Hur kan kunskapen om vår gudomliga natur påverka vårt sätt att behandla oss själva och andra? När har du haft en upplevelse då du har kunnat se bortom någons stötande beteende eller attityd och se hans eller hennes gudomliga natur?

  • Vilka exempel från Frälsarens liv visar att han förstod andras gudomliga natur? Hur kan du bli bättre på att efterlikna honom i ditt sätt att behandla andra?

Var beredd att dela några av dina tankar på lektionen.

Del 2

Vilken skillnad kan det göra att veta att jag är ett barn till Gud?

Visa följande citat av syster Michelle D. Craig, rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap.

Bild
Syster Michelle D. Craig

Ju mer du förstår din sanna identitet och ditt sanna syfte, ända in i själen, desto större inflytande har den på allting i ditt liv. (”Ögon till att se”, Liahona, nov. 2020, s. 15–16)

En upplevelse Mose hade när han hade talat med Gud ansikte mot ansikte och lärt sig mer om sin gudomliga natur visar vilken kraft den kunskapen kan ha för oss.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mose 1:3–6, 12–16 och titta efter hur Mose fick kraft genom att omfamna sin gudomliga natur.

Bild
Mose övervinner Satan, av Joseph Brickey

Mose övervinner Satans frestelser

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk noga på hur kunskapen om ditt gudomliga ursprung och din gudomliga natur har hjälpt dig att stå emot motståndarens lögner och frestelser.

Del 3

Vad är min gudomliga bestämmelse?

Bild
ett litet barn tar sina första steg

Tänk på hur mycket du har lärt dig och vuxit under de senaste tio åren. Som en son eller dotter till himmelska föräldrar har du en otrolig förmåga att växa. Du har faktiskt en gudomlig bestämmelse. (Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org.)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Romarbrevet 8:16–17 och försök förstå vad aposteln Paulus lärde om vår gudomliga bestämmelse.

En medarvinge är någon som får lika stor del av ett arv som de andra arvtagarna. Som Faderns enfödde och ende fullkomlige Son har Jesus Kristus rätten att ärva allt som Fadern har. De som är lydiga och tar emot alla välsignelserna av Frälsarens försoning får också ärva allt som Fadern har (se Rom. 8:14–18; Gal. 3:26–29; L&F 93:21–22). Det betyder att vi alla har potential att bli som vår himmelske Fader.

President Russell M. Nelson hjälpte till att klargöra vad vår gudomliga bestämmelse innebär:

Bild
President Russell M. Nelson

Vi måste förbereda oss för vår egen gudomliga bestämmelse – härlighet, odödlighet och eviga liv. Dessa himmelska välsignelser kan alla bli våra genom vår trofasthet. (”Skapelsen”, Liahona, juli 2000, s. 104–105)

I kommande lektioner får du lära dig mer om hur Jesus Kristus gör det möjligt för oss att nå vår gudomliga bestämmelse som arvtagare till evigt liv. Som president Uchtdorf har sagt görs detta ett steg i taget:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Vi har alla sett ett litet barn som lär sig gå. Han tar korta och ostadiga steg. Han faller. Tillrättavisar vi honom för det? Naturligtvis inte. Vilken far skulle straffa sitt lilla barn för att han snubblar? Vi uppmuntrar, vi applåderar och vi berömmer, för med varje litet steg blir barnet mer som sina föräldrar. …

Jämfört med Guds fullkomlighet är vi dödliga inte mycket mer än tafatta, stapplande småbarn. Men vår kärleksfulle himmelske Fader vill att vi ska bli mer lika honom, och … det bör även vara vårt eviga mål. Gud förstår att vi inte når dit på ett ögonblick, utan genom att ta ett steg i taget. (”Fyra titlar”, Liahona, maj 2013, s. 58)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur förändrar president Uchtdorfs ord ditt sätt att se på dina vacklande, småbarnsliknande steg? Hur kan du låta Herren hjälpa dig att fortsätta gå framåt?

Skriv ut