Generalkonferenser
Kristi ord och den Helige Anden leder oss till sanningen
Generalkonferensen i oktober 2024


Kristi ord och den Helige Anden leder oss till sanningen

Kunskapen om den här fantastiska planen hjälper oss veta att vi är Guds barn och kan bli som han.

Gud är vår Fader i himlen. Vi är hans andebarn, och vi är skapade i hans avbild. Därför har vi var och en, som barn till Gud, en gudomlig potential att bli som han.

Vi bodde hos Gud som andar innan vi kom till den här jorden. Vår himmelske Fader, som vår andeförälder, älskar oss, önskar det bästa för oss och har förberett en plan för att vi ska kunna få hans största välsignelser, det vill säga odödlighet och evigt liv. Enligt planen skulle vi, som andebarn, få handlingsfriheten att välja hans plan. Genom att komma till jorden skulle vi lämna Guds närhet, glömma vårt förjordiska liv, få en kropp av kött och ben, få egna erfarenheter och utveckla tro. Med våra kroppar av kött och ben skulle vi, som naturliga människor, falla för frestelser, bli orena och avlägsnas från Gud, och inte kunna återvända till hans heliga närhet. Tack vare vår himmelske Faders oändliga kärlek till oss sände han sin förstfödde Son Jesus Kristus att bli vår Frälsare. Genom sitt offer, försoningen, gjorde Jesus Kristus det möjligt för oss att återlösas från våra synder och uppstå och få ta emot evigt liv.

Jag är otroligt tacksam för dessa härliga sanningar – de vi kallar Faderns frälsningsplan, hans barmhärtighetsplan, eller hans stora lycksalighetsplan. Insikten om dessa viktiga sanningar har hjälpt mig förstå min sanna identitet och de stora välsignelser – upphöjelse och evigt liv – som Gud har berett för oss. Profeten Nephi lärde oss hur: ”Mätta er med Kristi ord, för se, Kristi ord ska tillkännage för er allt ni bör göra.” Han tillade: ”Om ni går in på den vägen och tar emot den Helige Anden så visar han er allt vad ni bör göra.” I dag vill jag berätta hur Kristi ord och den Helige Anden hjälpte mig att hitta dessa viktiga sanningar som gav frid i mina tonår.

Kristi ord ska tillkännage för er allt ni bör göra

Precis som Nephi sa i den första versen i 1 Nephi föddes jag också ”av goda föräldrar”. Jag växte upp i Nagano i Japan, i ett hem där ärlighet, flit och ödmjukhet starkt uppmuntrades och man noga följde de gamla traditionerna. Min far var en mycket religiös man. Jag såg honom be framför shinto- och buddhistaltarna varje morgon och varje kväll. Trots att jag inte hade en aning om vem han bad till och vad han bad om, trodde jag att någon sorts osynlig makt eller Gud skulle vara ”mäktig att frälsa” eller hjälpa oss om vi bad uppriktigt.

Som andra tonåringar upplevde jag många svårigheter. Det var kämpigt, och jag tyckte att livet var orättvist och hade många berg och dalar. Jag kände mig vilsen, eftersom jag inte hade en känsla av riktning i livet. Livet verkade så flyktigt eftersom det skulle ta slut när jag dog. Livet utan vetskap om frälsningsplanen var förvirrande.

Strax efter att jag börjat lära mig engelska i högstadiet fick alla eleverna i vår skola ett exemplar av Nya testamentet. Trots att vi nätt och jämt hade börjat lära oss engelska sa vår lärare att vi borde lära oss engelska genom att läsa det. Jag slog upp det och gick igenom innehållet. Orden i Nya testamentet var extremt svåra, tyckte jag. Orden på japanska var lika svåra. Men jag drogs till en lista över rubriker och själens frågor som hade lagts in precis före den bibliska texten i den här gideonitbibeln – frågor om att känna sig ensam, sakna självförtroende, vara förvirrad, ställas inför livets prövningar, och så vidare. Varje punkt på listan följdes av en hänvisning till verser och sidor i Nya testamentet. Jag drogs särskilt till rubriken ”När du är utmattad”. Hänvisningen fick mig att slå upp Matteus 11:28–30, där Jesus sa till sina lärjungar:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar,

för mitt ok är milt och min börda är lätt.”

Det var den första gången jag minns att jag läste Kristi ord. Även om jag inte förstod alla ord han sa, tröstade de mig, lyfte min själ och gav mig hopp. Ju mer jag läste hans ord, desto mer kände jag att jag borde prova hans ords kraft. Jag hade aldrig känt som jag gjorde den dagen. Jag kände att jag var älskad. Jag kände att Jesus Kristus var någon jag kände.

När jag fortsatte studera kändes det som att han talade direkt till mig när han sa: ”Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, för de ska bli mättade.”

Hans ord fyllde mitt hjärta, även om jag inte riktigt kunde beskriva mina känslor just då. Trots att Jesus Kristus hade levt för många århundraden sedan i ett land jag inte var bekant med, trodde jag att jag kunde lita på hans ord av hela mitt hjärta. Jag hoppades att jag någon dag i framtiden skulle få veta mer om Jesus Kristus.

Den Helige Anden ska visa er allt vad ni bör göra

Den dagen kom bara några år senare. Jag träffade mycket hängivna unga heltidsmissionärer för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Och snart träffade jag en liten grupp vänliga, glada sista dagars heliga som strävade efter att följa Jesus Kristus. Trots att det tog ett tag innan jag helt litade på dem, kom jag att i det återställda evangeliet se det jag hade längtat efter när jag studerade Nya testamentet – Jesu Kristi ord och det hopp och den frid som kommer av dem.

En särskilt helig upplevelse var när missionärerna lärde mig att be. Jag lärde mig att vi ska tilltala Gud vid namn. När vi ber ska vi tala ur hjärtat, uttrycka vår tacksamhet och dela med oss av våra förhoppningar och önskningar. När vi har sagt allt vi vill säga avslutar vi vår bön med att säga ”i Jesu Kristi namn, amen”. Vi gör det eftersom Jesus befallde oss att be i hans namn. Att be till min himmelske Fader hjälpte mig att veta vem han är och vilken min relation till honom är – att jag är hans älskade andeson. Jag fick veta att eftersom min himmelske Fader känner och älskar mig talar han till mig personligen, på ett unikt sätt och på sätt jag förstår genom den Helige Anden.

Det fanns en tid då jag inte riktigt kunde känna igen den Helige Anden. Jag missförstod genom att tänka att allt jag behövde göra var att följa bönens steg, så skulle något dramatiskt ske. En dag under en lektion med missionärerna gick jag ut för att ta en paus. Jag var fortfarande förvirrad över vad jag skulle göra med livet om Jesu Kristi återställda evangelium verkligen var sant.

När jag just skulle återvända till det rum där missionärerna väntade på mig hörde jag den enes röst. Jag hörde mitt eget namn. I stället för att öppna dörren lyssnade jag på rösten på andra sidan dörren. Jag tappade hakan. De bad helt enkelt till vår himmelske Fader. Den som uttalade bönen vädjade till Gud om att han skulle höra min bön. Även om hans japanska inte var flytande, mjuknade mitt hjärta av att höra hans uppriktiga bön. Jag undrade varför de brydde sig så mycket om mig. Sedan insåg jag att deras bön för mig var en återspegling av min himmelske Faders och Frälsarens kärlek till mig. Den kärleken gav mig hopp, och efteråt frågade jag Gud i tro och med ärligt uppsåt. När jag gjorde det fick jag en glädjefylld och fridfull känsla av att jag faktiskt var ett Guds barn och att jag hade en gudomlig potential och bestämmelse. Frälsningsplanen sjönk djupt in i mitt hjärta.

President Russell M. Nelson har sagt: ”Sättet ni tänker om vilka ni verkligen är [påverkar] … varje beslut ni någonsin fattar.” Det är så sant för mig. Beslutet att följa Frälsaren Jesus Kristus genom att döpas och ta emot den Helige Andens gåva välsignade mig mer än jag någonsin kunnat tänka mig. När vi ingår dopförbundet med Gud lovar vi att vi är villiga att ta på oss Jesu Kristi namn, hålla Guds bud och tjäna honom i resten av våra liv. Vår himmelske Fader lovar oss i sin tur att vi alltid kan ha hans Ande hos oss – fortlöpande vägledning från den Helige Anden.

Jag uppmanar er att ha tro på Nephis budskap till oss – att Kristi ord och den Helige Anden leder er till ”allt vad ni bör göra”. Allt! Det är en fantastisk gåva från Gud.

Bröder och systrar, jag är tacksam för vår himmelske Faders frälsningsplan. Eftersom han älskar oss förberedde han vägen för att vi ska kunna återvända till hans närvaro genom hans enfödde Son Jesus Kristus. Kunskapen om den här fantastiska planen hjälper oss veta att vi är Guds barn och kan bli som han. Jag är tacksam för den här viktiga sanningen. Jag vittnar för er att Jesu Kristi ord och den Helige Anden leder oss till evigt liv. Jag vet att det här är sant. I Jesu Kristi heliga namn, amen.

Skriv ut